A Malévre elrendelt moratórium és a céghez kirendelt rendkívüli vagyonfelügyelő megbízatása legrosszabb esetben a felszámolás megindításáig tart – ismertetteFábián Balázs, az állami Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke pedig hangsúlyozta: a legfontosabb most a likviditási terv elkészítése.
A 2010-es kormányváltás idején a Fidesztől érkezett felkérés a Malév üzemeltetési stratégiájának kidolgozására szakértőkhöz, akik konkrét intézkedéseket javasoltak. A Magyar Nemzet birtokában lévő tanulmány szerzői azt szorgalmazták, hogy a társaság törekedjen több jól jövedelmező szegmensre fókuszálni, így próbáljon csoportfoglalásokat elnyerni, épüljön be jobban a charterjáratok piacára, vállaljon különjáratokat. Ezzel szemben, míg a Magyar Honvédség külföldön állomásozó katonáinak szállítását gyakran civil légitársaságoktól bérelt gépekkel oldja meg, ezt a feladatot a Malév nem vállalja. Egyenruhásainkat így az Air Bucharest nevű román magántársaság szállítja fordulónként ötvenmillió forintért.
A lap egyik informátora szerint a magán-légitársaságok rendre elviszik az üzleteket a piacon ügyetlenebbül mozgó Malévtól. Mint mondta, még mindig jellemző a cégre a szocialista típusú hozzáállás, sokan gondolják úgy, hogy mivel az államnak érdeke fenntartani a nemzeti légitársaságot, pumpáljon is bele annyi pénzt, amennyi szükséges.
A Malév szerződéseinek sajátossága, hogy bár a közös üzemeltetésű járatok lényege az összes részt vevő légitársaság előnyös helyzetbe hozása, a társaságnak ezek is bevételkiesést hoztak. A Malév 2009-ben a válság ellenére kétszázezer utassal szállított többet, mint az előző évben, összesen 3,3 milliót. A cég éves vesztesége azonban így is körülbelül húszmilliárd forintra nőtt. A társaság költségszerkezetében semmilyen érdemi változást nem hajtottak végre egészen a legutóbbi időkig, ez alól egyetlen kivétel a Boeingeknél harmadával olcsóbban üzemeltethető Q400-as turbópropelleres gépek beszerzése volt.
Az egyik legkényesebb kérdés pedig a személyzeti politika: a szakértők ugyanis javasolták a bürokrácia leépítését, a személyzet levegőben töltött óráinak növelését. A Malév pilótái átlagosan bruttó kétmillió forint körül keresnek havonta, de a tapasztalt kapitányok ennek a kétszeresét is megkaphatják. Ez a Malév szerint magasabb, mint a nemzetközi átlag, a pilóták viszont arra hivatkoznak, hogy jobb pénzért szerződhetnek öböl menti vagy távol-keleti légitársaságokhoz.