Ötletek helyett a szocialista szellem győzött a Malévnál

Szinte semmi nem valósult meg a Malévnál az utóbbi években azokból a stratégiai javaslatokból, amelyeket a felkért szakértők készítettek – írja a Magyar Nemzet.

PR
2012. 02. 03. 4:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Malévre elrendelt moratórium és a céghez kirendelt rendkívüli vagyonfelügyelő megbízatása legrosszabb esetben a felszámolás megindításáig tart – ismertetteFábián Balázs, az állami Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke pedig hangsúlyozta: a legfontosabb most a likviditási terv elkészítése.

A 2010-es kormányváltás idején a Fidesztől érkezett felkérés a Malév üzemeltetési stratégiájának kidolgozására szakértőkhöz, akik konkrét intézkedéseket javasoltak. A Magyar Nemzet birtokában lévő tanulmány szerzői azt szorgalmazták, hogy a társaság törekedjen több jól jövedelmező szegmensre fókuszálni, így próbáljon csoportfoglalásokat elnyerni, épüljön be jobban a charterjáratok piacára, vállaljon különjáratokat. Ezzel szemben, míg a Magyar Honvédség külföldön állomásozó katonáinak szállítását gyakran civil légitársaságoktól bérelt gépekkel oldja meg, ezt a feladatot a Malév nem vállalja. Egyenruhásainkat így az Air Bucharest nevű román magántársaság szállítja fordulónként ötvenmillió forintért.

A lap egyik informátora szerint a magán-légitársaságok rendre elviszik az üzleteket a piacon ügyetlenebbül mozgó Malévtól. Mint mondta, még mindig jellemző a cégre a szocialista típusú hozzáállás, sokan gondolják úgy, hogy mivel az államnak érdeke fenntartani a nemzeti légitársaságot, pumpáljon is bele annyi pénzt, amennyi szükséges.

A Malév szerződéseinek sajátossága, hogy bár a közös üzemeltetésű járatok lényege az összes részt vevő légitársaság előnyös helyzetbe hozása, a társaságnak ezek is bevételkiesést hoztak. A Malév 2009-ben a válság ellenére kétszázezer utassal szállított többet, mint az előző évben, összesen 3,3 milliót. A cég éves vesztesége azonban így is körülbelül húszmilliárd forintra nőtt. A társaság költségszerkezetében semmilyen érdemi változást nem hajtottak végre egészen a legutóbbi időkig, ez alól egyetlen kivétel a Boeingeknél harmadával olcsóbban üzemeltethető Q400-as turbópropelleres gépek beszerzése volt.

Az egyik legkényesebb kérdés pedig a személyzeti politika: a szakértők ugyanis javasolták a bürokrácia leépítését, a személyzet levegőben töltött óráinak növelését. A Malév pilótái átlagosan bruttó kétmillió forint körül keresnek havonta, de a tapasztalt kapitányok ennek a kétszeresét is megkaphatják. Ez a Malév szerint magasabb, mint a nemzetközi átlag, a pilóták viszont arra hivatkoznak, hogy jobb pénzért szerződhetnek öböl menti vagy távol-keleti légitársaságokhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.