Amint a BKV helyzete megengedi, azonnal bevezetik január elsejéig visszamenőleg a bérkompenzációt, és végrehajtják a minimálbér-emelést is – közölte a közlekedési vállalat csütörtökön. A közlekedési társaságot az MTI azzal az értesülésével kapcsolatban kereste meg, hogy a BKV – forráshiány miatt – a januári kifizetéssel nem hajtaná végre a kötelezően előírt bérkompenzációt, illetve minimálbér-emelést. A BKV közölte: az a céljuk, hogy a törvényben meghatározott juttatásokat a dolgozók maradéktalanul megkapják. A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy az emelést és a kompenzációt visszamenőlegesen fizessék ki, ezt a BKV megteszi, amint anyagi helyzete megengedi. Az önkéntes nyugdíjpénztári, illetve az egészségpénztári hozzájárulások kifizetéséről jelenleg is folynak a tárgyalások, egyeztetések a munkáltatói és a munkavállalói oldal között – írták. Az MTI korábbi információi szerint a BKV felfüggesztené a 3 százalékos önkéntes nyugdíjpénztári és egészségpénztári hozzájárulás kifizetését is, amelyet a március elejéig még érvényben lévő kollektív szerződés tartalmaz.
A parlament és a főváros gazdasági bizottságának fideszes elnöke, V. kerületi polgármester azt közölte csütörtökön, hogy a tömegközlekedés működtetése ma a főváros legfontosabb kötelező feladata. Közlése szerint éppen ezért „sajnálatos, hogy 2010–2011-ben a város egyetlen forint működési támogatást sem adott a BKV-nak, miközben a kormány példátlan összeggel, több mint 140 milliárd forinttal támogatta azt”.
A fideszes gazdaságpolitikus úgy vélekedett: mostanra világossá vált, hogy külső forrás tömeges bevonása és az adóemelés nem reális megoldás, ehelyett a fővárosnak önmagán és a cégein kell spórolnia. Mint megjegyezte, számba kell venni, melyek az elhalasztható vagy lemondható beruházások, és meg kell nézni, milyen cégeknek ad a legnagyobb mértékben működési támogatást a 2012-es költségvetés irányelvei szerint a főváros. Rogán Antal ennek kapcsán azt írta, hogy a legjobban támogatott cég a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), azonban „felmerül a kérdés, hogy ezt megengedheti-e magának ebben a helyzetben a város”.
A fideszes politikus leszögezte: a sajtóban megjelent információkkal ellentétben nem elégedetlen a BKK vezetésével, „amikor azonban a fővárosnak elő kell teremtenie legalább további 10-15 milliárd forintot a BKV működtetésére, akkor szerintem el kell gondolkodnunk a fentieken”. Kitért arra is, hogy az elmúlt hónapokban a fővárosi vezetés a BKV finanszírozási helyzetének rendezésére szinte csak külső források bevonásában és adóemelésben gondolkodott.
„Tettünk javaslatot a vállalkozások adóterheinek emelésére, dugódíjra, a kerületek és az agglomerációs települések forrásainak csökkentésére. Ezeket jómagam is aláírtam, engedelmesen támogattam” – fogalmazott Rogán Antal, megjegyezve: „természetesen mindig ez a kényelmesebb megoldás, de véleményem szerint ideje szembenézni azzal, hogy nem lehet a hibát mindig másokban keresni, a megoldást pedig csak kívülről várni”. A politikus álláspontja szerint a főváros erősebb szerepvállalásának érdekében a hivatal és a cégek közötti működésbeli párhuzamosságok megszüntetésére, ésszerű, olcsó működtetésére, beruházások elhalasztására, illetve csökkentésére is szükség van.
Ismert, előző nap az Index hírportál azt írta: Rogán Antal néhány hete azt javasolta, hogy érdemes lenne megfontolni a BKK megszüntetését, mert az drágán működik, és a BKV pénzügyi helyzetének a megoldásában nem tudott érdemi eredményeket elérni.
A Fővárosi Közgyűlés MSZP-frakciója közleményében úgy fogalmazott: a kormány nem tartja be szerződött kötelességeit, hónapról hónapra csökkenti a BKV és a főváros támogatását, felelős döntéshozók nincsenek, a különböző szereplők pedig újabb és újabb adókkal állnak elő a megoldások helyett. A terület érintett vezetői „egyre ádázabban küzdenek egymás ellen a nyilvánosság előtt, miközben a közlekedést mindenki elfelejtette” – fogalmaztak. A szocialista párt szerint „egyre komikusabb”, ahogy az érintettek próbálják elmagyarázni, hogy a BKV-támogatás megfelezése valójában annak duplázása.