Fagyott hússal verekedni: ilyen volt bezzegország éhséglázadása

Olyan éhséglázadás lesz Magyarországon, mint 2004-ben volt Szlovákiában – mondják egyre többen. Összeállításunkból kiderül: azért ez nem biztos.

Kovács András
2012. 03. 05. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem először lengetik be elsősorban a politikai balról, hogy a második Orbán-kormány szociális politikájának, illetve a miniszterelnöki évértékelőben is hosszan méltatott közmunkaprogramnak bizony éhséglázadás lesz a vége. Legutóbb háromhetes határidőt időt kapott a kabinet az MSZP-s éhségmenet vezérszónokától, Tóth Imre Miklóstól. Az ígért tömegek helyett Gúr Nándorral és Komjáthi Imrével tartott hétfőn sajtótájékoztatót Budapesten a borsodi olvasztár, ahol a mozgalommá konvertált éhségmenet kiszélesítéséről egyeztek meg. Az elszegényedett és munkanélküliség által sújtott térség fontos is a baloldal számára, szinte az összes formációjuk megmutatta ott magát az elmúlt alig több mint egy hónapban.

1000 korona

A nyilvánvaló politikai motiváció mellett gyakori hivatkozási alap Szlovákia, ahol 2004. február utolsó napjaiban rohamozták meg a boltokat az ország keleti, elszegényedett régiójában élők, javarészt romák. A párhuzam alapjai: jobbközép kormány és az általa megkurtított segélyek, valamint a szegénytelepeken élősködő uzsorások, de a helyzet azért nem teljesen analóg. Északi szomszédunknál a Mikuláš Dzurinda vezetésével 1998-ban hatalomra került kormány gyors lépésekkel kezdte meg az Európai Unióhoz való csatlakozást és a gazdaság átalakítását.

Cikkünk szempontjából most az egykulcsos adó mellett elsősorban a családokra jutó jóléti juttatások a fontosak, amelyeket fokozatosan csökkentettek, körülbelül a harmadára, ezenfelül feltételhez kötötték, például közmunkához vagy a munkakeresés igazolásához. Ráadásul ez volt a minimuma más egyéb juttatás megkapásának is, gondolunk itt a családi pótlékra vagy a lakhatási támogatásra. Maga a szóban forgó összeg sem volt valami sok, a reformok következtében felére csökkentett összeg havi ezer korona volt, amint a liberális SME cikkírója, Ivan Štulajter akkor megfogalmazta. „Az állam abban az esetben hajlandó – a természetbeni támogatáson, a napi egyszeri meleg ételen, ruházaton és hajlékon túlmenően – készpénzben is egyfajta »ösztönző-pénzt« kifizetni a rászorulónak, ha azok valamilyen köz- vagy önkéntes munka felvállalásával adják jelét annak, hogy elszánt szándékuk kilábalni a szegénység poklának bugyraiból.”

A fenti intézkedések révén egyedül Szlovákiában volt megfigyelhető tartós, jelentős, választási ciklusokon túlnyúló csökkenés az állami újraelosztás területén. A honi liberális tollforgatók bezzegországában 1996 és 2006 között így közel 14 százalékponttal csökkent az állami újraelosztás, és 9 százalékponttal a jövedelemcentralizáció mértéke, ezzel lényegében megteremtve a kiegyensúlyozott elsődleges költségvetési egyenleget. A kiegyensúlyozott büdzsé vezetett el az euró 2009-es bevezetéséhez, amely lehetővé tette, hogy az ország viszonylag gyorsan túljutott a világgazdasági krízisen.

2011-es becslés alapján az egy főre jutó GDP hazánkban 19 600 dollár, míg Szlovákiában 23 400. Ennek ellenére Robert Fico jelezte: amennyiben pártja, a Smer nyer a választáson, visszaállítják a progresszív adózást. A Világgazdaság tudósítása szerint ezt az elvonást nevezte meg a Dzurinda-kabinet sikerének kulcsaként tavaly a Széll Kálmán-terv elemzőknek tartott háttérbeszélgetésén Suppan Gergely a TakarékBank elemzője is, aki kiemelte azt is: rengeteget költ a magyar állam szociális kiadásokra. Ugyanott viszont Kondrát Zsolt közgazdász úgy vélekedett, ha nem indul be a közmunkaprogram a terv szerint, akkor elképzelhető, hogy az történik, ami Szlovákiában.

Civilizációs beilleszkedés

A gazdasági feltételei tehát úgymond adottak egy honi éhséglázadásnak, de vannak más tényezők is. A Riotmagazin nevű blog (amely három részben foglalkozott az eseményekkel, és szerzője szerint nem is volt a szó klasszikus értelmében éhséglázadás az, ami a Felvidéken történt) rávilágít egy nagyon fontos különbségre. Az egyik az, hogy egy pozsonyi párt sem telepedett rá a zavargásokra – Dzurinda is csak egyszer tett egy félreérthető utalást, miszerint „szervezik a zavargásokat”, de nem nevezte meg, kiket gyanúsít felbujtóként: az uzsorásokat vagy az ellenzéket. Ezzel szemben idehaza tulajdonképpen már most „bejelentkeznek” a pártok a barikádokra. Elég csak összehasonlítani a 47 ezer forintos közmunkabér kommentálását és tálalását az ellenzéki sajtóban azokkal a szlovákiai írásokkal, amelyek 2004 februárjában jelentek meg. A már említett, a píszí beszédmódot kerülő SME-cikk például egy olyan egyedi jogszabályról ábrándozik, „amely a romatelepek lakosságának civilizációs beilleszkedését lenne hivatott szolgálni”, valamint azt fejtegeti, hogy a romákat miért nem motiválja a közmunkáért kapott pénz. A Národna Obroda szerzője, Peter Krč pedig azt írja, hogy „ha a szociális rendszerbe bármilyen jövedelempótló megoldás vagy egyéb előnyöket kínáló megoldás épülne be, az mások diszkriminálása lenne, márpedig a kormánynak tennie kell valamit, még mielőtt a szélsőséges bőrfejűek felébrednek”.

A lázadás (melynek „hivatalos” tetőpontja az volt, amikor a rimaszombati áruházban fagyott hússal verekedtek a fosztogatók) előtt számos elszigetelt, de egyre sűrűbben ismétlődő rablás és spontán tüntetés volt. Utóbbi nálunk még nem történt, előbbiből is csak egy sarkadi nagyáruház 2009-es széthordását őrzi a kollektív emlékezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.