Az utakkal sem törődtek a szocialisták

Az Állami Számvevőszék legfrissebb jelentéséből kiderült, hogy az előző szocialista kormányok nagy mértékben elhanyagolták a közutak fejlesztését.

Kovács András
2012. 08. 18. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ÁSZ még 2006-ban készült, az állami közutak fenntartásának ellenőrzéséről szóló jelentése megállapította, hogy a közutak általános állapota nem megfelelő, több mint egyharmada a legdrágább beavatkozást – az azonnali megerősítést – követelte meg. Az ÁSZ mostani ellenőrzésének célja ezért annak értékelése volt, hogy az állami közutak általános állapotának javítása érdekében az azóta eltelt időszakban hozott intézkedések eredményesek, illetve hatékonyak voltak-e.

Az ÁSZ kutatása nem terjedt ki a gyorsforgalmi utakra, így 31 664 kilométernyi állami közút felújítását célzó intézkedések eredményességét vizsgálta meg – mondta el Makkai Mária felügyeleti vezető. Ismertetése szerint 2006 és 2011 között 3794 kilométernyi út felújítása készült el, de a közutak állapotmutatói összességében nem javultak. A szakember komoly hiányosságnak nevezte, hogy a Nemzeti Út-, Hídfelújítási Program csupán tanulmány maradt, és programként nem fogadták el.

Kevés a felújítás

Az ÁSZ munkatársa rávilágított arra, hogy a közutak felújításának, karbantartásának fedezetét az Útpénztár és az Európai Unió (Regionális Operatív Program, Közlekedés Operatív Program) forrásai jelentették. Ezek ténylegesen biztosított együttes összege a 2006–2011. évek közötti időszakban 172 milliárd forint volt, évente átlagosan 28 milliárd forintot tett ki, amelyből 632 kilométernyi utat újítottak föl, szemben az évenkénti szükséges 2500-zal – tette hozzá.

Makkai elmondta, hogy az úthasználattal arányos elektronikus útdíj (ED) bevezetését 2004 óta tervezik. Ezzel hazánk megfelelne tagországokkal szemben támasztott uniós irányelvnek. A Széll Kálmán Terv az ED bevezetésének határidejéül 2013. január 1-jét jelölte ki, azonban a 2012. évi költségvetési törvény tervezetében az ED bevezetésére előirányzatot nem terveztek – kifogásolta az ÁSZ munkatársa.

Gyorsítanának

A közútfelújítások szervezeti és jogi háttere, a feladat- és hatáskörök meghatározása nem biztosította teljes körűen a kapcsolódó állami feladatok hatékony végrehajtását – fogalmazott a szakértő. A számvevőszék munkatársa szerint a szerteágazó, többszintű szabályozás, valamint a szabályozási környezet gyakori módosításai következtében a jogszabályokban foglalt feladatok és a kompetenciák nehezen áttekinthetőek.

Makkai rámutatott arra, hogy a felújítások tervezését, végrehajtását nem a hatékonysági szempontok, hanem döntően az Útpénztár éves keretösszegének bizonytalansága, fejezeten belüli lassú elosztása miatti kényszerpálya határozta meg. Éppen ezért azt javasolják a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy intézkedjen az állami közutak fenntartását, üzemeltetését és fejlesztését célzó előirányzat szerint rendelkezésre álló éves összeg fejezeten belüli elosztásának felgyorsításáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.