A BKK hisz a busztender sikerében, a BKV nem

A BKK nem fogadja el indokolt költségként a BKV igazgatósági elnökének a szolgáltatói buszokra vonatkozó számításait.

NT
2012. 10. 15. 18:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dokumentum Várszegi Gyulának, a BKV igazgatósági elnökének a főpolgármesterhez írt levelére reagál, amelyben 150 autóbusz külső üzemeltetésére 3-3,5 milliárd forintos költségnövekedéssel számol a BKV fix költségeinek magas arányára és változatlanságára hivatkozva.

Vitézy túlzónak tartja a költségértékeket

Tarlós István hétfőn jelentette be, hogy a Budapesti Közlekedési Központ felügyeletét a továbbiakban György István mellett két másik helyettese, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs is ellátja. A városüzemeltetési főpolgármester-helyettes szerint a fővárosi Fidesz–KDNP-frakció mindig határozott szakmai álláspontot képviselt, de úgy tűnik, hogy „a részérdekek most rést találhattak”, és a korábban egységes álláspontokat a főpolgármester egyre több ügyben megkérdőjelezi. György István (Fidesz–KDNP) az MTI-hez eljuttatott hétfői állásfoglalásában az átalakításra utalva azt írta: a főpolgármesternek joga van ahhoz, hogy ellátandó feladataiban korlátozza, ezzel azonban álláspontja szerint végső soron önmagát korlátozza. Hangsúlyozta: a főváros érdekében minden, a meggyőződése szerinti döntést támogatott szakmai alapon. Hozzátette: a főpolgármesternek szíve joga, hogy kinek hisz ezekben a kérdésekben, döntéseinek azonban súlya van. „Hittel vallom, hogy a döntéseket nem hangerővel és arroganciával, hanem szakmai érvekkel kell alátámasztani” – fogalmazott. Jelezte: meggyőződése szerint a város vezetői azért voltak képesek gyorsan haladni a közösségi közlekedés átalakításában, mert a magas színvonalú anyagok mellett „határozott, következetes, maximális vezetői elkötelezettséggel” kiálltak, és a döntéseket „átvitték a rendszeren”. Hozzátette, hogy ezzel nagyon sok gazdasági és egyéb részérdek is sérült. „Ha ezek rést találnak a rendszeren, és a főpolgármester teret enged nekik, akkor az eltelt két év számít a sikeresebb időszaknak a fővárosi önkormányzat tevékenységében a hátralévőhöz képest” – írta György István.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója jelezte, előzetesen nem állt módjukban ellenőrizni az alapítónak megküldött adatokat. Arról tájékoztatta Bolla Tibort, hogy a levélben írt költségértékeket a BKK jelentősen túlzónak tartja, sem az összeget, sem a megállapításakor alkalmazott költségkalkulációs modellt nem tartja elfogadhatónak. A kalkuláció alapvető hibájának nevezte, hogy noha a BKV-tól megrendelt autóbusz-üzemeltetési szolgáltatások 10 százalékot meghaladó mértékben csökkennek, a közvetett költségeket változatlannak tekintik, sőt egyes változókat is fix költségként próbálnak elismertetni.

A dokumentum szerint a fix általános költségként megjelölt összegek egy része a valóságban változó, tehát a forgalmi teljesítmény csökkenésekor az is csökkenni fog. Vitézy Dávid ezek között említette egyebek mellett a munkaruhákat, a szociális és egészségügyi költségeket, bizonyos logisztikai költségeket és számos más elemet. Hozzátette: ezeket fix költségen nem lehet érvényesen elismertetni. A BKK álláspontja szerint a fentieken túl az általános költségek egy érdemi hányada is olyan, amely a menedzsment munkaszervező képességétől és érdemi tevékenységétől függően lehet változó vagy állandó költség. Ilyen például a buszgarázsok működési költsége, a hatékony üzemméret megválasztása és a műszaki üzemeltetési modell kialakítása. Ezek ésszerű átszervezéssel, hatékonyságjavítással rövid időn belül is csökkenthetők, így a BKK egyeztetést kezdeményez – olvasható a levélben.

Tárgyalást kezdeményeznek a költségek meghatározásához

A társaság hasonlóan túlzónak tartja a Várszegi Gyula levelében feltüntetett, az egyszeri létszámleépítésre vonatkozó 500-600 millió forintos összeget. Vitézy Dávid leszögezte: a BKK illetékes hatóságként eljárva a bemutatott költségeket indokolt költségként nem fogadja el, és tárgyalást kezdeményez a valóban indokolt költségek mértékének meghatározásához.

Az MTI információi szerint ez arra vonatkozik, hogy tiltott állami támogatás volna olyan összeget kifizetni, amelyet az illetékes hatóság nem minősít indokolt költségnek, vagyis a főváros jogszabályt sértene a BKV igazgatósága által kért hárommilliárd forint kifizetésével.

Ez a többletköltség betenne a BKV-nak

Az új buszüzemeltetési modellel kapcsolatos tenderen a VT-Transman adott be ajánlatot 75 szóló és 75 csuklós Mercedes Citaro busszal. A BKK és a BKV igazgatósága október elején úgy döntött, eredményesnek minősíti az eljárást, Várszegi Gyula, a BKV igazgatóságának elnöke ugyanakkor a főpolgármesternek küldött levelében azt írta: a 3-3,5 milliárdos többletköltség ellehetetleníti a BKV-t. Ezért Tarlós István a közgyűlés döntésére bízta a kérdést, a testület pedig hétfői rendkívüli ülésén visszautalta azt az igazgatóságokhoz. A tenderen várhatóan kedden hirdetnek eredményt.

Ismert, Tarlós szavazata nélkül ment át a Fővárosi Közgyűlésen az a döntés, miszerint a BKK és a BKV menedzsmentje felel a buszközlekedés kiszervezéséért. A szavazás pikantériája, hogy a főpolgármester az ügyben tartott három döntés során egyszer sem nyomott gombot.

Már kedden eredmény születhet

A Hír Televízió beszámolója szerint a határozat értelmében már kedden eredményt hirdethetnek a busztenderen. Az előterjesztés szövege szerint a közgyűlés kijelenti: elkötelezett a közösségi közlekedési rendszer fejlesztése, valamint az új buszüzemeltetési modell mellett, és minden olyan keretfeltétel adott, amelyek alapján a busztender eredményhirdetésével kapcsolatban a BKK és a BKV Zrt. igazgatósága saját hatáskörében képes meghozni a megfelelő döntést.

Tarlós István a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése utáni sajtótájékoztatón aztán azt közölte: azért nem szavazta meg az előterjesztéseket, mert sem a város, sem a BKV jövő évi költségvetése nem garantált. Hozzáfűzte: arra kéri az Országgyűlésben is jelen lévő közgyűlési képviselőket, hogy hatékonyabban lobbizzanak a főváros érdekében, mert az eddigi eredmények „szerények” voltak. Szintén kérdésre válaszolva Tarlós István jelezte, tanulmányt készítenek arról, hogyan lehet a magyar buszgyártás kapacitásait és a járműcseréket összehangolni, és ezt Orbán Viktor miniszterelnökhöz is eljuttatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.