Azért vannak a jó barátok... – a teljes cikk

Hazai, illetve külföldi tanácsadó és közvélemény-kutató cégek és a balliberális oldal ismert szereplői is milliókhoz jutottak a 2006 és 2010 közötti kormányok által bőkezűen osztogatott kommunikációs megbízásokból.

GB
2012. 12. 07. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előző országgyűlési ciklusban tanácsadásra, stratégiai és szakpolitikai tanulmányok készítésére, illetve közvélemény-kutatásra elköltött 17 milliárd forintból jelentős összegek landoltak a balliberális oldal ismert szereplőinél, szocialista politikusoknál vagy éppen az MSZP közeli sajtónál. A Miniszterelnökség által összeállított dokumentumok szerint a Gyurcsány-, majd a Bajnai-kormány hatásvizsgálatokat készítő háttérintézményén, az Ecostaton keresztül jutott például közvetve megbízási szerződésekhez a Népszava, az ATV, illetve a 168 Óra című hetilap.

2008-ban 12 millió forint értékű szerződést kötöttek az Agro TV–ATV Zrt.-vel kutatási eredmények publikálása címén, míg 2009-ben az ATV Zrt. jutott további 12,1 millió forinthoz annak fejében, hogy folyamatos személyes nyilatkozási, illetve publikálási lehetőséget biztosítson a baloldali csatorna hírműsoraiban. A Népszava Lapkiadó Kft. 2009-ben kötött 14 millió forint értékű szerződést konferenciaszervezésre, emellett a Népszava című napilapban „támogatott PR-cikkek megjelenésére” vállaltak kötelezettséget.

Földes egyébként a Politikatörténeti Alapítvány által működtetett Politikatörténeti Intézet (PTI) igazgatója is, amely a rendszerváltás óta az állami intézményrendszeren kívül működő szervezet, MSZP közeli társadalomtudományi kutatóműhely. Földes György neve az elmúlt hónapokban azzal került ismét a nyilvánosság elé, hogy gyakorlatilag megakadályozta a hatályos levéltári törvény végrehajtását, vagyis a PTI levéltárában őrzött, egyebek mellett a pártállami működéssel kapcsolatos iratok átadását.


A baloldali kormányok szereplői és politikusai is jól jártak ebben az időszakban. A Batiz András – aki 2004–2006 között Gyurcsány Ferenc kormányszóvivője volt – képviselte Batiz Consulting Kft. 2008-ban például a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivataltól (NKTH) kapott két megbízást összesen több mint 10 millió forint értékben. A korábbi műsorvezető, szerkesztő által képviselt cég a kutatás-fejlesztés társadalmi népszerűsítő céljai érdekében nyújtott tanácsadást az Innovatív Magyarország Programmal kapcsolatos kommunikációs tevékenységek előkészítése tárgyában, valamint az NKTH kommunikációs irányításának kialakítását is vállalta. Korábbi sajtóhírek arról szóltak, hogy a Batiz Consulting Kft. a Miniszterelnöki Hivatal mellett az egészségügyi és a szociális tárcától is milliós megbízásokat kapott, 2008-ban pedig Batiz mindössze öt napja létező cégét, az Andromédia Produkció Kft.-t bízta meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség azzal, hogy fénykép- és videofelvételt készítsen a hazai uniós projektek átadási eseményeiről 5,6 millió forintért. Gyurcsány Ferenc kormányzása alatt azonban nemcsak korábbi munkatársainak jutott a megbízási szerződésekből, hanem vélhetőleg az MSZP egyes politikusainak is, mivel a Miniszterelnökségen összesített szerződések listájában szerepel Gúr Nándor neve is.

A Magyar Nemzet szerette volna megkérdezni a jelenleg is aktív szocialista politikust arról, valóban ő készített-e 2008 áprilisában 630 500 forint értékben saját kormányának egy stratégiai és szakpolitikai tanácsadásról szóló tanulmányt, de többszöri próbálkozásunkra sem vette fel tegnap a telefonját.

Amint azt tegnap megírtuk, a balliberális kormányok összesen 16,8 milliárd forintot fizettek ki 2006 és 2010 között kommunikációs tanácsadásra, stratégiai és szakpolitikai tanulmányok készítésére, illetve közvélemény-kutatásra. A HVG.hu kérésére a Miniszterelnökség által összeállított dokumentumból kiderült, hogy az előző kormányzati ciklus egyik legnagyobb nyertese a Szonda Ipsos volt, amely csaknem 1,3 milliárd forint értékű megbízáshoz jutott a Gyurcsány- és Bajnai-kormány idején. Az összesített lista második helyén az a nagy nemzetközi tanácsadó és könyvvizsgáló cég, a Deloitte végzett 857 millió forinttal, amelyet korábban Simor András jelenlegi jegybankelnök, majd Oszkó Péter (később Bajnai Gordon pénzügyminisztere – a szerk.) irányított.


A 2006 és 2010 közötti korszak kommunikációs tortájának harmadik legnagyobb szelete szintén egy közvélemény-kutató céghez, a Mediánhoz került, amely 716,5 millió forintot zsebelt be a Gyurcsány–Bajnai-érában. 2007 és 2010 között egyébként az a Karácsony Gergely volt a Medián kutatási igazgatója, aki jelenleg az LMP parlamenti képviselője.

A Magyar Nemzet által megismert szerződések tanulmányozása során kiderült még egy további hasonlóság: a Szonda és a Medián több esetben ugyanazon a napon kötött különböző közvélemény-kutatásokra szerződést. A kommunikációs tanácsadás terén az a Political Capital volt 2006 és 2010 között a „legsikeresebb” szerződő, amely Somogyi Zoltán és Szabados Krisztián tulajdonában állt. De ebben az időszakban nem panaszkodhatott a kormányzati megbízásokkal kapcsolatban a Lengyel László irányította Pénzügykutató Zrt. és az Akar László, illetve Vértes András nevével fémjelzett GKI Csoport sem.

Többek között a jelenleg előzetes letartóztatásban lévő pécsi egyetemi vezetés is több százmilliós tanácsadói szerződést kötött a 2006–2010-es ciklusban – írta meg az MNO. Az elmúlt években nagyon jól járt az Insomnia Kft. is, amely 2009-ben 1,8 milliárdos kormányzati megrendelést kapott, majd a választásokat követően a Simor András vezette MNB-vel kerültek közeli viszonyba.

Busás összegekhez jutottak a balliberális oldal neves személyiségei az előző kormánytól kapott megrendelések révén, mivel tíz cég kapta meg a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány idején tanácsadásra elköltött 17 milliárd forint több mint harmadát. Lengyel Lászlónak például egy tanulmányért oldalanként 269 ezer forintot fizettek, míg az akkor még Oszkó Péter vezette Deloitte a Malév-privatizációhoz írt tanulmányokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.