Hogyan építkezik a médiából az identitás?

Az identitásválasztás lehetőségeiről és a média ebben betöltött szerepéről is szó esett a Média és identitás címmel megrendezett konferencián.

WL
2013. 05. 28. 20:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ujhelyi Zoltán, a Magyar Rádió szolgáltatási vezérigazgató-helyettese a külhoni magyarsággal kapcsolatos témák megjelenítésével és fogadtatásáról szólva azt mondta: megoszlanak a vélemények arról, jó-e, ha a külhoni magyarsággal kapcsolatos tartalmak elkülönülten, önálló műsorokban jelennek meg. Mint mondta, a közbülső megoldást tartják a legmegfelelőbbnek, önálló műsorral és más műsorokban elszórtan jelentkező tartalmakkal is foglalkozik velük a rádió.

A határon túliakkal kapcsolatos műsorok jórészt politikával és közélettel foglalkoznak, míg a szociális témák vagy a környezetvédelem ritkán jelenik meg – mondta. Beszámolt arról is, hogy naponta átlagosan több mint 2,1 millió ember követi a Magyar Rádió három fő csatornáját, ebből a Kossuth rádiót 1,5 millióan. A média nemzeti identitásképzésre gyakorolt hatásáról beszélt Papp Z. Attila, az MTA Kisebbségkutató Intézetének igazgatója. Azt mondta: az identitás erősítésére csak a nyomtatott sajtó hat kimutathatóan, más médiumok nem járulnak hozzá ahhoz. Az identitás építése elsősorban az iskoláztatással függ össze, nem a médiához kapcsolódik – mondta.

Négy magyar nyelvű médium áll a bő 150 ezres kárpátaljai magyarság rendelkezésére – mondta előadásában Kulin Zoltán, a Kárpátaljai Megyei Állami Televízió- és Rádiótársaság vezérigazgató-helyettese. Beszámolt arról, hogy az Ukrajnában tavaly elfogadott nyelvtörvény lehetőséget ad regionális kisebbségi médiumok elindítására, ennek köszönhetően kezdhette el a sugárzást egy hete a beregszászi Pulzus Rádió is. Sajnálatát fejezte ki, hogy az állami médiában magyarul sugárzott napi kétszer 5 perces hírműsor, valamint a heti két 40 perces magazinműsor olyan idősávban kerül a képernyőre, amikor a legtöbben még nem értek haza a munkából.

Hódi Sándor pszichológus, társadalomkutató szerint a személyes identitásválasztás annak függvénye, hogy a közösség milyen társadalmi-politikai helyzetben van. Azt mondta, Európában csaknem százmillió ember nincs abban a helyzetben, hogy szabadon meghatározhassa, ő valójában kicsoda, vélekedés szerint a szabad identitás megvonásában élen járnak olyan hatalmak, amelyek a legdemokratikusabbnak tartják magukat. Hozzátette: az identitásválasztásnak része az önrendelkezés, az önkormányzatiság, az autonómia, és ahol ezek nem adottak, ott nem lehet szó a hovatartozás szabad megválasztásáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.