Az elemzés rögzíti: az EBESZ-t az 1990-ben elfogadott koppenhágai nyilatkozat hatalmazza fel választási megfigyelő missziók felállítására. A nyilatkozatot a szervezet mind az 57 tagja elfogadta, és később az 1990-es párizsi chartában is megerősítették. E szerint a tagállamok vállalják, hogy értesítik a szervezetet a soron következő választásról, és rendszeresen felkérik választási megfigyelők küldésére. A választási megfigyelők részvételét jelenleg is minden esetben az adott állam kéri – mutattak rá.
Februári hír, hogy a választási megfigyelők, egy úgynevezett korlátozott választási megfigyelő misszió kiküldését javasolja az április 6-ai magyarországi parlamenti választásra az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet illetékes testületének Magyarországon járt küldöttsége.
A Fidesz már korábban jelezte, hogy hívnak majd megfigyelőket a voksolásra. Mesterházy Attila, az Összefogás közös miniszterelnök-jelöltje viszont Washingtonban arról beszélt, hogy a megfigyelők behívása nem jelent garanciát, de jelentősen legitimálnák a választások eredményét.
A szervezet 1996-ban küldte ki első misszióit, és mára már több száz választás lebonyolítását ellenőrizte a tagállamaiban.
A Századvég arra is felhívta a figyelmet, hogy a választási megfigyelések célja elsősorban nem az, hogy az EBESZ bírálja a választások szabadságát vagy megdicsérje azon államokat, amelyek teljesítik a feltételeit, hanem az, hogy segítse a tagállamait jól működő, demokratikus és átlátható választási rendszerek kialakításában. Hozzátették: ennek megfelelően a szervezet nemcsak problémásnak tekinthető országokba küld missziókat, hanem akár fejlett, kiterjedt demokratikus hagyományokkal rendelkező államokba is.
Minden választási megfigyelést egy úgynevezett igényfelmérő misszió előz meg, ennek során megbeszéléseket folytatnak a kormányzat és a civil szféra képviselőivel, felmérik a választási környezetet, majd javaslatot tesznek, hogy a szervezet milyen típusú választási megfigyelő missziót küldjön az országba.