Hende Csaba úgy fogalmazott: „Elhoztuk a Lajta monitort ide, a nemzet főterére, hogy az első világháború kirobbanásának centenáriumi esztendejétől a Parlament előtt kikötve beszéljen a múltról. Beszéljen egy nemzedékről, amely háborúba ment a haza védelmében, és teljesítette a kötelességét a legnehezebb és legveszedelmesebb időkben.”
Arról a nemzedékről, amelynek meg kellett tapasztalnia, hogy minden erőfeszítése ellenére az ország elvesztette a „nagy háborút” – emelte ki a miniszter, hozzátéve: nemcsak a háborút vesztette el, hanem a trianoni békeszerződésben Szent István országának kétharmad részét és honfitársaink harmadát is.
A tárcavezető a Lajta monitort nagyszerű technikai vívmánynak nevezte, amely építésekor a világ egyik legkorszerűbb hadihajója volt. Egyszerre hirdette mérnökeinek nagyszerűségét, a rajta dolgozók kiválóságát és a Monarchia erejét – mondta.
„A megújult Lajta monitor egy erős Magyarország hajója. Az erős Magyarországé, amely figyel a múltjára, hogy értse a jelent, és birtokba vehesse a jövőt. Egy erős Magyarországé, amelyben együtt tudnak dolgozni a közös ügyért az Országgyűlés és a honvédség intézményei a civil szervezetekkel, minden, a közösségért tenni kész, jóakaratú emberrel” – fogalmazott Hende Csaba.
Kovács Vilmos, a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka beszédében kiemelte: a Lajta monitor történelmünk, hadtörténelmünk egyik legjelentősebb hajója, amely 1871-ben készült, és több mint ötven évig szolgálta a magyar flottillát.
A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók a gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták. Haditechnikai újításai annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után másodikként az Osztrák–Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő, kifejezetten folyami használatra fejlesztett hajó a Maros és a Lajta volt. A hajótípusból mindössze kilenc maradt fenn az egész világon. A műemléki védettségű Lajta monitor a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák–Magyar Monarchia idejéből.
A Lajtát 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten, 1872-ben állt szolgálatba a Dunai Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban, Belgrádnál volt. Végigharcolta az első világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta monitorként vett részt a Tanácsköztársaság ideje alatti harcokban. 1920-ban a trianoni békeszerződésben Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyverzet nélküli polgári vízi járműként alkalmazható.
Margitay-Becht András amatőr hajózástörténész kezdeményezésére a hajót 1992. november 11-én védetté nyilvánították, 1993-ban már ismét Lajta néven került – állami tulajdonban maradva – a Hadtörténeti Intézet és Múzeumhoz. Felavatásának 125. évfordulóján, 1996-ban Budapesten állították ki, lövegtornyában alkalmi kiállítás nyílt a műszaki-technikai matuzsálem történetéről.
Az 1887-es állapotában újjászületett múzeumhajót 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték, és a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánították.
A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülete (TIT HMHE) a honvédelmi kormányzat felkérésére a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvánnyal, valamint a Császári és Királyi Duna-flottilla Hagyományőrző Egyesülettel együtt állította össze a múzeumhajón látható kiállítást.
A múzeumhajó megnyitását jelképező szalagot Hende Csaba és Latorcai János, az Országgyűlés KDNP-s alelnöke vágta át. A tatlobogó felvonása után Hende Csaba az 1914. augusztus 12-én a Lajta fedélzetén elsőként hősi halált halt Huj János halálának 100. évfordulója és a hadihajós hősi halottak emlékére a hagyományoknak megfelelően koszorút bocsátott a vízre, amelyet katonai hajók díszsortüze kísért.
Az ünnepségen részt vett mások mellett Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar Főnöke, Boross Péter volt miniszterelnök, a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság elnöke, Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója, több tábornok, valamint az Első Világháborús Centenáriumi Emlékbizottság több tagja.
Az Antall József rakpartnál lehorgonyzott történelmi jelentőségű hadihajó az Országház Látogatóközpontjának része. A folyami jármű több mint 100 millió forintos rekonstrukciója európai uniós forrásból valósult meg.