A szabad kereskedelem megsértésének egyik legújabb példája a kisebb „kereskedelmi háború”, amely a kínai napelemgyártók és az EU között tört ki, mert Brüsszel magas, 47 százalékos pótadót akart kivetni a kínai termékekre, amelyek importja gyakorlatilag tönkretette volna az uniós napelemgyártást. Végül pont került az ügy végére, de csak azután, hogy Peking az európai borokra kiszabott büntetővámmal válaszolt, valamint kilátásba helyezte, hogy az autóipari termékek esetében is hasonló módon jár el. A vita elmérgesedése miatt az Európai Bizottság – kínai export- és beruházási lehetőségeit féltve, valamint az ellenszankcióktól tartva – végül elállt a pótdíj bevezetésétől, és minimumárat próbál kialkudni. Kínával kapcsolatban az Egyesült Államok is sokszor feladja a szabad kereskedelem legfőbb elveit, amikor saját piacait védelmezve, több tucat dömpingárra és tiltott állami támogatásra hivatkozva, nem engedi be az ázsiai portékákat piacára.
Idén a törvényhozás egy kifejezetten piacvédő intézkedéseket engedélyező új salátatörvényt fogadott el (Consolidated Appropriation Act, 2014), amelynek egyes paragrafusai kifejezetten diszkriminálják a kínai/távol-keleti vállalatokat, egyúttal sértik a tisztességes kereskedelem doktrínáját. A Financial Times mindezt úgy kommentálta, hogy az Egyesült Államok a szabad kereskedelem globális szószólójaként diszkriminatív törvényt hozott, amely könnyen visszaüthet az amerikai vállalatokra.
De már a válság előtt is jócskán találhattunk példát arra, hogy Amerika nem tartotta be a tisztességes kereskedelem szabályait, amivel végső soron saját állampolgárait fosztotta meg az olcsóbb termékek vásárlásának lehetőségétől. 2006–2007-ben az egyik legnagyobb vitát a kínai Huawei Technologies telekommunikációs nagyvállalattal kötött szerződés felrúgása váltotta ki, amely nyilvánvalóan megsértette az igazságos kereskedelem alapvető normáit is. A kínai telekommunikációs mamutvállalatnak törvénnyel megtiltották, hogy 2,2 milliárd dollárért részesedést vásároljon egy amerikai telekommunikációs cégben, a 3com-ban. Az ügyletet sikerült megfúrnia az amerikai telekommunikációs lobbinak, és végül biztonsági okokra hivatkozva törölték a vásárt 2008 februárjában. Az ügy pikantériája, hogy a külföldi beruházásokért felelős kongresszusi bizottság azzal az indokkal utasította el a Huaweit, hogy a kiszemelt amerikai cég hackertámadások elleni egységeket gyárt, és ezek nem megfelelő használata esetén a kínaiak akár amerikai felhasználók adataihoz is hozzájuthatnak illegálisan. Az esetet még a The Wall Street Journal is a piacgazdaság megsértésének nevezte, és nevetségesnek tartotta azt a vádat, hogy a Huawei így próbál kémkedni amerikaiak után. Valójában a kínaiak a piaci részesedésükhöz ragaszkodó amerikai nagyvállalatok érdekeit sértették, nem pedig nemzetbiztonsági kockázatot jelentettek – írta a lap. Más liberális újságok pedig azt nehezményezték, hogy a piackorlátozás könnyen visszaüthet azokra az amerikaiakra, akik Kínába exportálnak.
Más, jellegében hasonló példa a Dubai Ports World (egyesült arab emírségekbeli) vállalat esete, amely 2006-ban hat amerikai kikötőt működtető cégben szeretett volna tulajdonrészt vásárolni. Az állami tulajdonban álló arab nagyvállalat szerződését először jóváhagyták, sőt George W. Bush elnök személyesen is közbenjárt az adásvétel nyélbe ütése érdekében. Az üzletet mégis sikerült megakadályozniuk bizonyos lobbiköröknek, amelyek ismét biztonsági okokra hivatkoztak. Hosszú huzavona után a Dubai Ports World végül lemondott az üzletről egy amerikai vállalat, az American International Group javára, de a mai napig nem tudni, mennyi „lelépési pénzt” fizettek érte. A botrányos ügy különösen kínosan érintette Bush elnököt, mert a Világkereskedelmi Szervezet dohai fordulója előtt történt, ahol az Egyesült Államok a szabad kereskedelem elveinek betartása mellett érvelt.
Nem vonatkoztathatunk el az emberi jogok tekintetében sem a liberalizmus alappilléreitől, a törvény előtti egyenlőségtől és az emberi jogok tiszteletben tartásától, amely a liberális demokráciák gyakorlatában finoman szólva is hiányosan érvényesül. A rengeteg példa közül emeljük ki elsőként a több százezer áldozatot és sebesültet követelő (nem szólva a több millió menekültről), ENSZ-engedély nélküli beavatkozásokat Irakban, Líbiában és Afganisztánban. A nemzetközi jog és az emberi jogok semmibevételének két szimbóluma Guantánamo és a Bagdad melletti Abu-Graib börtön. Előbbiben bírósági ítélet nélkül tartanak fogva embereket, utóbbi a hátborzongató fogolykínzásairól híresült el, és a közfelháborodás nyomán be is kellett zárni. A genfi konvenciókat is semmibe vette az Egyesült Államok, amely titkos CIA-központokat működtet(ett) szerte a világban, ahol terroristagyanús személyeket bírói engedély nélkül tartanak fogva, és kínvallatásnak teszik ki őket. Ebbe beletartozik az elektrosokk, a fejjel lefelé lógatás, az éheztetés, az alvásmegvonás, a meztelenre vetkőztetés, a kutyákkal elkövetett erőszak és a hullák meggyalázása.
Ezzel arányaiban össze sem vethető a 2011-ben kezdődött „Foglald el!” mozgalom erőszakos felszámolása, amelyben több százezer résztvevő a Wall Street túlkapásai és mohósága ellen tiltakozott, jelszavuk „99 százalék egy százalék ellen” volt.
Két példa az európai liberális demokráciákból: a kelet-európai bevándorlók kiszorításán fáradozik a liberális Nagy-Britannia, az olaszoknál és franciáknál nem bánnak kesztyűs kézzel a roma bevándorlókkal, hogy finoman fejezzük ki magunkat, Luxemburgban pedig csak luxemburgi lakosoknak engedélyezett a koldulás.
A törvény előtti egyenlőség be nem tartásának legújabb példája Bernie Ecclestone Forma–1-főnök bírósági pere, amely mindennek nevezhető, csak jogállamra jellemző eljárásnak nem. Mint ismeretes, a múlt héten peren kívüli megállapodással zárult le a 83 éves milliárdos ügye, akinek azért kellett áprilisban bíróság elé állnia Münchenben, mert a vád szerint 2006-ban lefizetett egy akkori német bankárt, hogy segítse elő a Bayern LB tulajdonában lévő részesedés eladását. Az ügyészség tíz év börtönbüntetést kért a brit üzletemberre, de az utolsó percben elfogadta a 100 millió dolláros peren kívüli megegyezést, amivel Ecclestone megváltotta a börtönt.