Fontos a hagyományok megőrzése és a minőségi oktatás

Soltész Miklós és Czibere Károly Emmi-államtitkár nyitották meg az évet Kópházán és Pécsett.

VZ
2014. 09. 01. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kicsik folyamatos foglalkozást igényelnek, hiszen „sosem lehet tudni, hogy az a kincs, ami a gyerekben van, mikor érik be” – hangoztatta Soltész Miklós, aki fontosnak nevezte a családi hagyományok, köztük ez esetben a horvát nyelv és kultúra továbbvitelét, felhívva a figyelmet arra, hogy a soknemzetiségű állam erejére már Szent István is felhívta intelmeiben fia figyelmét.

Az államtitkár az apákhoz fordulva arról beszélt, a gyerekek nevelése során nemcsak, egy idő után pedig főleg nem a kimondott szó számít, hanem az a példa, amit mutatunk nekik, ez pedig sokat jelenthet a családi fészek hagyománya, a kultúra megőrzése terén.

Soltész Miklós megjegyezte: a horvátoknak és a magyaroknak van mit tanulniuk egymástól, utóbbi példájaként említve – egy hátlapján magzat képét ábrázoló 25 kunás pénzérmét felmutatva –, hogy védeni kell az életet. „Ha édesapátok, édesanyátok nem védett volna titeket, nem lennétek itt”, jegyezte meg a diákoknak, hozzátéve, az élet védelmére van szükség ahhoz is, hogy évtizedek múlva gyerekekkel legyenek tele az iskolák.

Klemensits Ingrid, a helyi horvát önkormányzat elnöke az MTI-nek elmondta: ez az első olyan iskola, amelyet horvát települési önkormányzat vett át; a Nakovich Mihály Általános Iskolában, amelynek fenntartóiként most kezdik első tanévüket, elsőtől nyolcadik osztályig, mintegy 140 gyermek tanul, a tanidő nagyobbik részében irodalmi horvát nyelven, elsajátítva a térségben beszélt gradiscei tájszólást is.

A magyar társadalomnak minden olyan kezdeményezést meg kell becsülnie, amely elkötelezett munkával, szolgálattal, törődéssel és odafigyeléssel megteremti a hátrányos helyzet ördögi köréből való kikerülés esélyét – mondta az államtitkár Magyarország egyetlen roma kisebbségi középfokú oktatási intézményének diákjai, tanárai előtt. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy felzárkózás nincs befogadás nélkül, ahogy a közösségépítésre is csak a hátrányos helyzetűekkel való közösségvállalással van mód.

A Gandhi kísérletként indult, de a fennállásának idén 20. évfordulóját ünneplő intézmény és annak diákjai bizonyítják: a felzárkózás és az esélyteremtés igenis lehetséges, s erre a bizonyosságra nemcsak a roma, hanem az egész társadalomnak nagy szüksége van – fogalmazott. Hozzáfűzte, hogy a Pécsett szerzett tapasztalatokat hasznosítani kell az oktatáspolitika sikeréhez. Czibere Károly szólt arról is, a köznevelés új rendszerének fokmérője lesz, hogy a korábbiaknál mennyivel ad több esélyt a romáknak a tehetségük kibontakoztatásához.

Déri Ildikó, a Gandhi igazgatója azt hangoztatta: az intézménynek nem elég egyedinek és különlegesnek, hanem jónak is kell lennie a köznevelési palettán, hogy a dákok ezt az iskolát válasszák, s azt olyan tudást megszerezve végezzék el, amellyel képessé válnak az önálló életvezetésre, a tudatos választásra, s identitásukat vállalva pozitív mintát mutathatnak másoknak. A ma mintegy 190 nappali, továbbá 60 esti és levelező tagozatos diákot oktató Gandhit azzal a céllal hozták létre, hogy a roma fiataloknak nyelvük, kultúrájuk, történelmük, életmódjuk figyelembevételével tegyék lehetővé a tanulást, az ismerkedést a tudományokkal, segítsék a tehetséggondozást, a roma értelmiség kinevelését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.