Így szerezheti meg Budapest az uniós pénzeket

Valamennyi tervdokumentumot elkészítette a Fővárosi Önkormányzat a 2014 és 2020 közötti időszakra vonatkozóan.

WL
2014. 09. 30. 17:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István főpolgármester keddi sajtótájékoztatóján ismertette, hogy az alapdokumentumok nagy részét a Főváros Közgyűlés és a nemzeti fejlesztési miniszter is jóváhagyta. Kifejtette: településfejlesztési és területfejlesztési stratégiáik is vannak. A városfejlesztési koncepció 2030-ig szól, ennek részelemei a 2020-as tervben is körvonalazódnak.

A főpolgármester szavai szerint a településfejlesztési stratégia operatív terveket is magában foglal, egyebek mellett gazdaságfejlesztési, környezeti, közlekedési, társadalmi feladatokat határoz meg, s ennek fontos fejezete a területfejlesztés, amely a középtávú tematikus fejlesztési programokat is tartalmazza.

Tarlós István a három legfontosabb középtávú terv közé sorolta 44 barnamezős, ma már elhagyott, egykori ipari terület kármentesítését, funkciónélküliségének megszüntetését, fejlesztését. Ezen területek között említette az Óbudai Gázgyárat, a Józsefvárosi pályaudvart, Rákosrendezőt, a Cséry-telepet és a kőbányai Gergely-bánya területét. Azt mondta: ezekre szakmailag kidolgozott tervek vannak, költségbecslésekkel.

Második elemként a Duna-partok rendezését nevezte meg, amelyeket három ütemre bontott. Az első rész a Fővám tér és Kossuth tér közötti szakasz, a második a Kossuth tér és a Rákos-patak, a másik pedig a budai oldalon a Clark Ádám tértől az északi városhatárig tart.

A harmadik elem a szociális városrehabilitációra vonatkozik, ebben kap helyet egyebek mellett a panelos lakótelepek felújítása, a hajléktalanprogram folytatása, a közösségépítés és a drogmegelőzés – ismertette a főpolgármester.

Tarlós István kitért arra is: vannak konkrét rövid távú fejlesztési tervek, amelyek nem az alapdokumentumok részei, ilyen például a 3-as metró felújítása, valamint a margitszigeti és állatkerti projektek.

Utalt arra, hogy az egyik főpolgármester-jelölt a kormányt megkerülő közvetlen uniós csatornákról beszélt a 3-as metró felújításával összefüggésben. Úgy fogalmazott: ő is mondhatná, hogy tudja, „hogy a Naomi Campbellt hogy kell egy éjszaka alatt megszelídíteni”, de nem mondja el, mert esetleg valaki megakadályozná. Aki nem tárja fel a forráslehetőséget, az vagy viccel, vagy ellensége a városnak – emelte ki.

A főpolgármester szerint az elkészített alapdokumentumokkal reálisan megcélozhatók az uniós források, és noha belül is nagy a küzdelem ezekért a pénzekért, a főváros tud és akar együttműködni a kormánnyal.

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter arról beszélt: a 2010-ben megkezdett út folytatására van szükség ahhoz, hogy Budapest világvárossá váljon. Többször is azt hangoztatta: 2010 óta a kormány és a főváros mindig egy irányba nézett.

A tárcavezető kiemelte, hogy a lezáratlan uniós finanszírozási ciklusban is vannak még tennivalók, s a minisztérium mindent megtesz, hogy „egy forint se maradjon bent” és mindent határidőre be lehessen fejezni. Seszták Miklós megalapozott, realitásokra épülő koncepcióként beszélt a főváros terveiről. Úgy vélte: a főváros fejlődésének egyik csapdája az adósságállomány volt, azonban az állam 217 milliárd forintot átvállalt.

A miniszter szólt arról, hogy a legnagyobb kihívás a közlekedés megszervezése, értékelése szerint azonban Budapest közlekedése a világon mindenütt megállja a helyét. Öt olyan elemet sorolt, amely az élhetőbbé tételt szolgálta: a 4-es metró megépítését, az 1-es villamos meghosszabbítását, a budai fonódó villamosberuházást, a járműállomány megújítását és a P+R parkolók jelentős bővítését. Méltatta a kerékpárútvonalak fejlesztését és a BuBit, vagyis a közösségi kerékpárrendszert is.

A BKV adósságállományát illetően azt mondta: a főváros és a kormány közösen keresi a megoldásokat, s ez záros határidőn belül eredményre vezet. A 3-as metró ügyében személyesen folytat „konstruktív, előremutató” tárgyalásokat Tarlós Istvánnal, s az állam kész garanciát vállalni a beruházásra.

Seszták Miklós méltatta az elővárosi közlekedés fejlesztését is, utalva a BKK-val közösen szervezett Volán-járatokra és az új elővárosi vasúti szerelvényekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.