A Fidesz ügyvezető alelnöke, Debrecen polgármestere szerdán a XVI. Pályafenntartási konferencia megnyitóján kiemelte: a vasúti pályaépítés, fenntartás, karbantartás, a folyamatos műszaki fejlesztés háttérbe szorítja az élőmunkát a technikával szemben. A probléma az, hogy éppen a nagy infrastrukturális fejlesztéseknél lehet nagyszámú csekélyebb képességű munkaerőt foglalkoztatni, ami jelentősen hozzájárul a nemzeti foglalkoztatási mutatók alakulásához – jelezte Kósa Lajos.
A politikus szerint a magyar gazdaság jelenlegi állapotában a magasan képzett rendelkezésre álló munkaerő elfogyott, s ha a mostani harmadik negyedéves 3,9 százalékos GDP-növekedést tartani akarjuk, „beleütközünk a munkaerőpiacba”. A közmunka nem rossz irány, de az építőipar és az infrastruktúrafejlesztés, -karbantartás az a terület, amely „tömegesen tudja az embereket felszívni” – jegyezte meg. Kósa Lajos szerint ezen a területen optimalizálásra van szükség, s „jó lenne, ha a magyar szakemberek ebben az irányban is gondolkodnának”.
Hozzáfűzte: tudja, hogy a magyar szakembereknek vonzó a legfejlettebb technológia, de figyelni kell arra, hogy a döntések ne vezessenek kényszerpályára. Amikor a pályázatokról döntenek, figyelembe kell venni, hogy az általános magyar gazdasági-műszaki színvonal mit tud tartósan üzemeltetni, s olyan megoldásokra van szükség, amelyek segítenek a foglalkoztatásban – figyelmeztetett Kósa Lajos. A politikus végezetül az ésszerű műszaki szabályozások fontosságára hívta fel pályaépítési, pályafenntartási, üzemeltető és kivitelező mérnök hallgatóságának a figyelmét.