Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatóján azt mondta, az intelligens rendszer „jól reprezentálja, hogy kalandfilmekben szeretjük a kiszámíthatatlanságot, de az életben kevésbé”. Kifejtette: korábban a BKV diszpécserei nem tudták valójában felügyelni a fővárosi közösségi közlekedést, csak egy nagyon korszerűtlen, esetlegesen működő, kis kapacitású rádiórendszer segítségével próbálkoztak, aminek az lett az eredménye, hogy „ezer buszindításból ötven biztos kimaradt”.
A Futár műholdas felügyelettel vonja ellenőrzés alá a főváros közösségi közlekedését, a diszpécserek hatékonyan be tudnak avatkozni forgalmi zavar esetén, s az egyben kényelmes tájékozódási lehetőséget biztosít az utazóközönségnek – sorolta Tarlós István. Kitért arra, hogy a rendszert késedelemmel adják át, de a kötbérek nagy részét a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már érvényesítette, a befolyt összegeket a rendszer további bővítésére fordítják.
A főpolgármester a leglátványosabb elemként a 263 közterületi utastájékoztatót említette, amely napi 24 órában ad tájékoztatást a forgalmi változásokról és a járművek várható érkezési idejéről. Műholdas jelzőrendszert több mint 2200 járműbe építettek, s az utasok utazás közben is tájékozódhatnak a megállókról, átszállási lehetőségekről – ismertette a főpolgármester, hozzátéve, hogy a projektben a vakok és gyengén látók tájékoztatásáról is gondoskodtak.
Tarlós István arról is beszámolt, hogy a BKK diszpécserhálózata több mint 900 jelzőlámpás csomópontot koordinál, a 30 legfontosabb helyszínen pedig képes közvetlenül beavatkozni és előnyt biztosítani a közösségi közlekedésnek.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a központ bejárásán újságíróknak arról beszélt: 32 diszpécser koordinálja a teljes felszíni közlekedést, s ha a műholdas rendszer érzékeli, hogy egy járat nem menetrend szerint közlekedik, beavatkoznak. Ezzel elkerülhető például az is, hogy két azonos autóbusz szorosan egymás után haladjon.
A vezérigazgató azt is elmondta: a 4-es és 6-os villamosokat jövő tavasszal vonják be a Futár-rendszerbe, mert a járműveket teljes körűen be is kamerázzák majd.
Ismert, a műholdas járműkövetésen alapuló új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer (Futár) informatikai kiépítésére 2010-ben szerződött a BKK a fővállalkozó Synergon Integrator Kft.-vel.
A projekt többször is megcsúszott. 2012 júliusában cseréltek alvállalkozót, akkor 2013. nyári bevezetést terveztek. Később a villamosok felszerelése ütközött nem várt nehézségekbe. A közterületi kijelzők tesztelését tavaly októberben kezdték meg, legutóbb szeptember 11-én egy ideig informatikai hálózati hiba miatt a kijelzők nem mutatták a járatok indulási időpontját. A Futár kiépítése 7 milliárd forintba került, azt részben uniós forrásból valósították meg.
Szeptember közepe óta már okostelefonon és tableten is elérhető a Budapesti Közlekedési Központ Futár-alapú utazástervezője és információs alkalmazása.