Bajban a magániskolák?

Tönkremehet az alapítványi és magánfenntartású iskolák jó része, ha a múlt héten benyújtott költségvetési javaslatot a jelenlegi formájában fogadja el a parlament.

Csókás Adrienn
2014. 11. 04. 5:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökkentené az alapítványi és magánfenntartású köznevelési intézmények költségvetési támogatását a jövő évi költségvetésről szóló törvényjavaslat. A következő tanévtől a gazdasági társaságként működő fenntartók a közszolgálati feladatot ellátókat megillető alaptámogatásnak mindössze 30 százalékát kapnák, míg az egyesületeknek, alapítványoknak 75 százalék járna. A változás mintegy ezerkétszáz intézményre vonatkozik, a támogatás csökkenése így akár többezres pedagógus-elbocsátáshoz is vezethet az érintettek szerint.

– Váratlanul ért minket az újfajta finanszírozás ötlete, mert a változtatásokról nem volt előzetes konzultáció az érintettek és az oktatásirányítás között. Bár működési támogatást ezek a fenntartók már most sem kapnak, a pedagóguslétszám alapján járó bértámogatás összege eddig megegyezett az állami intézményeknek járó bértámogatással. Ha a javaslat szerinti csökkentés jövőre életbe lép, az érintett intézmények fele biztosan lehúzhatja a rolót – mondta lapunknak az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete (AME) elnöke, Horn György. Hozzátette: a támogatás csökkentése az alapfokú művészeti iskolákat érinti leginkább, ezeknek ugyanis mintegy fele alapítványi vagy magánfenntartású. A szakképző intézmények közül 20 százalék érintett, a gimnáziumok közül 12 százalék, az óvodák és általános iskolák esetében azonban mindössze az intézmények két százaléka tartozik a fenti fenntartói körbe.

Aggályosnak tartja az intézkedést a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) is. Mendrey László elnök tegnapi sajtótájékoztatóján kiemelte: a magánfenntartású iskolák esetén nem csak jómódú családok gyermekeit tömörítő luxusintézményekre kell gondolni, számos településen látják el alapítványi formában a sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű gyermekeket, akiktől nem lehet tandíjat szedni.

Mendrey beszélt arról is, hogy a párhuzamosan indítható osztályok számának csökkentésével a kormány csökkenteni kívánja a középfokú oktatásban részt vevők, elsősorban a gimnazisták számát, ami jelentős pedagóguselbocsátáshoz vezet. Ismeretes, korábban Czomba Sándor képzési államtitkár jelezte, hogy a kormány a gimnáziumi létszámok terhére növelné a szakképzésben tanulók arányát.

Mendrey leszögezte: a PDSZ összefogna a közoktatásban dolgozó többi szakszervezettel, eredménytelenség esetén pedig nem tartja kizártnak sem az utcára vonulást, sem a sztrájkot.

Tiltakozik a költségvetési javaslat ellen a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) is. Közleményükben azt írták, kevés a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak előirányzott 524 milliárd forint, mivel az állami fenntartású intézményekben „nagyon mérsékelt számítások szerint is” további 150-200 milliárd forintra lenne szükség csak a személyi kiadások kifizetéséhez. Hozzátették: a PSZ tiltakozik az ellen, hogy a hiányzó forrásokat tömeges elbocsátásokkal, intézménybezárásokkal, a tanulmányi idők csökkentésével vagy a pedagógus-előmeneteli rendszer minimálbértől való elválasztásával teremtsék elő.

Kevesebb gimnazista és egyetemista, több középkor jellemzi a kormány oktatáspolitikáját az MSZP szerint. Hiller István, a párt oktatáspolitikai kabinetvezetője tegnap azt mondta, a 2015-ös költségvetés számai azt bizonyítják, hogy a kormány oktatás- és társadalompolitikájának középpontjában az érettségit szerző diákok számának, ebből következően a majdani egyetemisták számának lényeges szűkítése áll. – Ahol 35-40 százalékkal csökken a tanulólétszám, ott nincs szükség annyi pedagógusra sem – állapította meg.

 

A Demokratikus Koalíció szerint a kormány már a középiskolában el akarja venni annak a lehetőségét, hogy a diákok továbbtanulhassanak. Az ellenzéki párt alelnöke, Vadai Ágnes úgy fogalmazott, a kormány a szegény sorban élőktől veszi el a kitörés egyetlen lehetőségét, ha kiváltsággá akarja tenni a gimnáziumi tanulást.

 

A Jobbik szerint olyan átfogó oktatási koncepcióra van szükség, amelyben nincs ellentmondás a különböző ágazatok között. Dúró Dóra, az Országgyűlés kulturális bizottságának jobbikos elnöke jogosnak nevezte azt a kormányfői felvetést, hogy nagyobb hangsúlyt kell helyezni a szakképzésre, de hibásnak tartotta a felvázolt megoldásokat. – Nyolc százalékkal nőnek jövőre a köznevelési kiadások a költségvetési törvényjavaslat szerint – reagált tegnap a köznevelési államtitkárság az ellenzéki pártok kifogásaira. Mint írták, a kormány célja a köznevelési rendszer színvonalának növelése, ezért elsősorban a legjobban teljesítő pedagógusok bérére kívánják fordítani a többletet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.