Állami forrást kérnek a tömegközlekedésre

Valamivel több mint 70 milliárd forint szerepel a főváros idei költségvetésében a tömegközlekedésre, azonban legalább 85 milliárd kellene.

2015. 02. 20. 6:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A városvezetés csaknem 324 milliárdos főösszegű gazdálkodási terve szerint a közösségi közlekedés finanszírozásához a kormányzatnak kell 15 milliárdot biztosítania. Tavaly a központi büdzsé 24 milliárd forinttal támogatta a budapesti tömegközlekedést, amelyet év közben 9 milliárddal még megtoldottak. A tervszám állami részről ez évben is változatlan.

Budapest Fidesz–KDNP-s vezetői: Tarlós István főpolgármester, Kocsis Máté tanácsnok, Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes és Kovács Péter, a költségvetési bizottság elnöke szerint a közlekedési forrásigény évről évre milliárdos nagyságrendben növekszik. – Míg 2014-ben a 4-es metró átadásával jelentősen javult a szolgáltatások színvonala, a működési költségek milliárdos többletterheket jelentenek a bevételek érdemi növekedése nélkül. A működési többletek eltűntek. Csökkent a város gazdálkodási mérete, a közszolgáltató cégek számos új feladatot kaptak, miközben a lakossági rezsicsökkentés – rájuk nézve negatív – következményeit nem tudják „semlegesíteni”. A társaságok többsége már nem fizet osztalékot, viszont egyre több önkormányzati támogatást kér – foglalható össze a fővárosi panaszlista. Budapest 2015-ben visszafogott működési költségekkel sem számolhat új fejlesztések indításával.

Hosszabb folyamat következménye, hogy a fővárosi fejlesztéseknél is forráshiány alakult ki – olvasható Budapest 2015-ös költségvetési előterjesztésében. A magyarázatra is rávilágító dokumentum szerint a korábbi sok milliárd forintos „pozitív működési többlet” gyakorlatilag eltűnt.

Az állami adósságátvállalás több mint 200 milliárdos tehertől megszabadította az önkormányzatot, azonban a megnyílt hitelfelvételi lehetőségek nagy részét elviszi a 3-as metró szerelvényeinek felújítása. Az új fejlesztési igények között a 2010 előtti városvezetés által elhanyagolt feladatok, közöttük az árvízvédelem és a közlekedési infrastruktúra megújítása szerepel. Ám idén a BKV-nak 52,3 milliárd forintot kell kifizetnie a Demszky-korszakban felvett hitelek végtörlesztésére. A javaslat továbbá 98 milliárd forintos „megszorítással” számol a város működtetése terén, a 324 milliárdos büdzsé bevételi oldalán pedig csaknem 245 milliárd forint szerepel. A hiányt pénzügyi maradványból, 12 milliárdos hitelből, értékpapírokból, banki betétek megszüntetéséből pótolnák.

Tarlós István tegnap a Budapesti Corvinus Egyetem rendezvényén arról beszélt: Budapest 300-400 milliárd forintos uniós támogatást remél a következő hét évben. – Ebből teljesen felújítható a 3-as metró infrastruktúrája, tovább hosszabbítható az 1-es villamos, és új villamosvonal épülhet Újpalota és a Keleti pályaudvar között – vázolta a főpolgármester.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.