Nincs olyan fűtőanyag az oroszokén kívül a nemzetközi üzemanyagpiacon, amelyet alkalmazni lehetne a paksi atomerőmű tervezett új blokkjaiban – tudta meg lapunk. Ez megnehezíti, hogy a kormány teljesítse az Európai Bizottság követelményeit a beruházással kapcsolatban. Sajtóhírek szerint az erőműről szóló szerződéshez azért nem járultak hozzá, mert az Euroatom kifogásolta, hogy nem diverzifikált a leendő magyar erőmű üzemanyag-ellátása, vagyis nem szállíthat az oroszokon kívül más gyártó fűtőanyagokat Paks II-nek. A lapunknak nyilatkozó szakértők szerint vélhetően azért nem született erről megállapodás a paksi szerződésben, mert műszakilag nem is lehetséges, hogy más lássa el a tervezett új blokkokat üzemanyaggal.
Fichtinger Gyula, az Országos Atomenergia-hivatal főigazgatója lapunknak elmondta, az új paksi blokkok az úgynevezett AES–2006-os erőműtípusba tartoznak, amelyekhez nem fejlesztettek még ki üzemanyagot más gyártók az oroszokon kívül. A Pakson jelenleg működő erőmű egy korábbi szovjet-orosz konstrukció (VVER 440), ennek továbbfejlesztett változatához (VVER 1000) a Westinghouse nevű amerikai gyártó kifejlesztett már fűtőelemeket ugyan, de ezekkel gondok adódtak a felhasználás során. Ukrajnában és Csehországban is deformálódtak, meggörbültek az üzemanyag-kazetták az orosz atomerőművekben.
Az ukránok kérésére az amerikai gyártó módosította a fűtőelemeit, de ezeket az új kazettákat sem használják még, jelenleg a tesztelésük folyik. A hazánkba tervezett AES–2006 típusú erőművi blokkokhoz használható üzemanyag-kazettákat azonban még el sem kezdte senki fejleszteni az oroszokon kívül, bár ez műszakilag lehetséges lenne. Ez viszont hosszú folyamat, hiszen adatokat kell hozzá vásárolni, meg kell terveztetni, aztán jöhet csak az engedélyeztetés, az előállítás és a tesztelés – tette hozzá Fichtinger Gyula.
Ámon Ada, az Energiaklub vezetője szerint ha az új erőmű egyetlen gyártótól függ, ellátási probléma merülhet fel, ha viszont új gyártóval szállíttatnak üzemanyagot, az nukleáris biztonsági kockázattal járhat. Az is kérdés, hogy ha nem az oroszok szállítják be a fűtőelemeket, akkor ki viszi majd el azokat, ha kiégtek és veszélyes hulladékká váltak.