Gripenek vadászpilóták nélkül?

A Magyar Honvédség huszon-egynéhány vadászpilótájának akár egyharmada is szögre akaszthatja az egyenruháját.

Zord Gábor László
2015. 03. 21. 5:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap hazatértek a magyar Gripen vadászgépek arról a svédországi hadgyakorlatról, amelyen rakéta- és gépágyúlövészettel készültek arra, hogy az ősszel négy hónapra átvegyék a balti országok légtérvédelmét. A Gripen-program működőképességét azonban veszély fenyegeti: a Honvédelmi Minisztérium (HM) eddig képtelen volt olyan megoldással előrukkolni, amely elejét venné a repülőműszaki szakemberek elvándorlásának. Rövidesen a milliárdokért kiképzett pilótaállomány is a civil szférában kereshet boldogulást.

A honvédségben ugyanis csaknem másfél évtizede nem volt értékelhető bérfejlesztés, és a példátlan elmaradást a jelek szerint már nem tudják kompenzálni az életpályamodell bevezetésével, illetve a második fél évtől beígért jelentős bérfejlesztéssel sem.

A tiszti, többször főtiszti (őrnagy vagy annál magasabb) rendfokozatú pilóták esetében ez már csak azért sem lehetséges, mert az emelés differenciáltan történik, és most kimondottan az alsó állománykategóriáknak akarnak kedvezni.

A kormány egyelőre nem tisztázta, hogy a pótlékok módosításával megpróbál-e nekik is kedvezni. Azt a hosszú évtizedekig működő pótlékrendszert, amely korábban pont az olyan speciális, magas szintű kiképzést kapott és sokmilliárdos nemzeti vagyonért felelős szakemberek megbecsülésének volt az alapja, mint a pilóták és repülőműszakiak, mára jószerével felszámolták. Jól szemlélteti ezt az a példa, amely szerint ma a honvédség pár száz forintra taksálja azt a szolgálatot, amely során egy vadászpilóta potenciálisan terrorfenyegetést jelentő légi célt foghat el.

Információink szerint ugyanakkor a pilóták és a repülőműszakiak elvándorlásáért nemcsak az anyagi és szociális, hanem a szakmai megbecsülés és perspektíva hiánya is felelős. Bár a Gripen-program révén Magyarország a légierőnél valósította meg a rendszerváltás óta a legnagyobb, százmilliárdos nagyságrendű haditechnikai befektetést, a „kékruhások” alárendelt szerepet játszanak a döntéshozatalban. Korunk háborúinak nyilvánvaló tapasztalatai ellenére abban ugyanis sokszor még mindig az elavult, Varsói Szerződésből örökölt szárazföldi haderőnemi szemlélet dominál. Ebben a közegben nem sok karrierkilátása van egy légierős tisztnek, aki, ha a szakmáját képviseli, sok konfliktusra és lassuló előmenetelre számíthat. Némi reményt ad ugyan, hogy a fiatalabb, missziót megjárt szárazföldi parancsnokok már látják, hogy jelenleg a Gripenek jelentik a honvédség egyetlen korszerű és ütőképes fegyverrendszerét, ám amire ők döntési helyzetbe jutnak, félő, hogy késő lesz megmenteni a légierő szakmai kultúráját.

A képzés rendszere is kedvezőtlen irányba változott. A kritikusok szerint „multifunkcionális katonák termelése” a cél, ami összeegyeztethetetlen az olyan kifinomult képzést igénylő szakmákkal, mint amilyenek a légierőben találhatók. Erre példa, hogy míg az általános – sokszor elavult – katonai ismeretekre terelődött a figyelem, ma egy honvédségi repülőműszakinak tanuló, majdan milliárdos technikát kézben tartó fiatal szakmai felkészítésére kevesebb óraszám jut, mint egy civil OKJ-s bicikliműszerészére.

Nem mellékes szempont, hogy vadászpilóták feje felett örökké Damoklesz kardjaként lebeg a repülő-orvosialkalmasság kérdése: a legkisebb egészségromlás is a „botkormány elvesztését” vonhatja maga után. Ráadásul a szállítórepülők közössége évek óta kritikus helyzetben van a honvédségben, így Magyarországon nem működik az a külföldön bevált rendszer, hogy a vadászpilóták karrierjük későbbi állomásaként szállítógépre kerülnek. A honvédség nem tudta teljesen kihasználni a nemzetközi
(NATO-) pilótabeosztások nyújtotta lehetőségeket sem.

Közben a civil közforgalmi repülés évről évre bővül, és az angolul jól beszélő, nemzetközi színtéren is tapasztalatra szert tett, kanadai NATO-iskolában tanult magyar vadászpilóták kapósak lettek a fapadosok, vagy éppen a közel- és távol-keleti légitársaságok piacán. Hasonlóan a honvédségi repülőműszakiakhoz, akikre nézve a Magyarországon is működő ipari multik (például a kecskeméti Mercedes) jelentik a legnagyobb elszívóerőt. Ha a kilépés mellett döntenek, fizetésük többszörösére is emelkedhet.

Bár a HM néhány tíz százalékos célzott béremeléssel, s tanfolyamokat követő „rabszolgaszerződésekkel” az utóbbi években kísérletet tett a Gripen-repülőműszakiak visszatartására, hosszú távon nem tudta feltartóztatni a kiáramlást. Egybehangzó vélemények szerint a Gripen bérleti szerződés 2012-es módosítását követő reményteljes időszak mára lezárult, s a program ismét „lejtmenetben van”. Ha nem történik sürgős beavatkozás, kérdésessé válhat a kormány által elvállalt nemzetközi missziók – baltikumi légtérvédelem, visegrádi harccsoport – teljesíthetősége is.

A felszínen egyelőre rendben levőnek tűnik a missziós felkészülés folyamata. Tegnap tértek vissza Kecskemétre azok a Gripen vadászgépek, amelyeknek pilótái az elmúlt héten Svédországban, a vidseli lőtéren vettek részt éleslövészeten. A hazatérés nem a tervek szerint zajlott, az egyik pilóta – gépe üzemanyagrendszerének meghibásodása miatt – a kassai repülőtéren kényszerült leszállni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.