„Teljes munkaidejű” diákok

A magyar diákok jóval több időt töltenek házi feladat írásával, mint külföldi társaik többsége.

Csókás Adrienn
2015. 03. 10. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átlagosan heti 6,2 órát töltenek házi feladatok írásával a 15 éves magyar diákok, ami jóval magasabb a 4,9 órás OECD-átlagnál – derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) felméréséből, amely szerint a 29 mért ország közül nálunk fordítják az ötödik legtöbb időt a leckére a gyerekek. A magyaroknál csak az olasz, ír, lengyel és spanyol diákok kapnak több házi feladatot, míg például a finn vagy a cseh gyerekek életéből mindössze három órát vesz el a leckeírás hetente.

Nemcsak a házi feladatok mennyisége okozhat problémát a gyerekeknek, de a kötelező óraszámok is magasak a magyar köznevelésben – mondta lapunknak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke. A győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója szerint az új kerettantervek és a mindennapos testnevelés bevezetése által érintett évfolyamokon gyakran heti 36 órát tesznek ki a kötelező iskolai feladatok, sőt olykor ennél többet is.

– Ha olyan intézményről van szó, ahol tagozatos oktatás miatt bizonyos tárgyakat emelt óraszámban tanítanak, netán tehetséggondozó vagy felzárkóztató tevékenység is folyik, nem ritka, hogy egy tizedikes gyereknek 38-40 órányi rendszeres kötelező feladata van hetente. És akkor a kollégistákról nem is beszéltünk, akiknek számos kötelező délutáni elfoglaltsága is van a tanórákon túl. Ilyen terhelés mellett pedig nehéz elvárni, hogy a diákok délután még tudásvágytól fűtve, lelkesen nekiálljanak gyakorolni is – fejtette ki az NPK elnöke. Horváth Péter kitért arra is: a pedagóguskar vezetése sok iskolából kap jelzéseket arról, hogy még az ebédeltetés is gondot okoz, mert a tanulóknak a tízperces szünetben kell letudniuk az étkezést, vagy éppen a sok tanóra miatt délután fél négynél előbb el se jutnak az ebédlőbe.

Néhány hete foglalkozott a témával Székely László, az alapvető jogok biztosa is, aki jelentésében kiemelte: fontosnak tartaná a tanulók leterheltségének átfogó vizsgálatát, figyelembe véve az ENSZ Gyermekjogi Egyezményét, amely előírja a pihenéshez, a szabadidő eltöltéséhez való jogokat. A jelentés szerint a közoktatásban részt vevő gyermekek gyakorlatilag „teljes munkaidőben”, sőt, a munkavállalókénál gyakran nagyobb óraszámban végzik a számukra előírt iskolai és a tanuláshoz elengedhetetlen otthoni feladataikat.

A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) néhány éve közölt már egy felmérést a tanulói terhekről, ebből az derült ki, hogy a diákság csaknem hetven százaléka jár valamilyen különórára, legyen az szabadidős elfoglaltság vagy tanórához kapcsolódó program. A délutáni edzések, nyelvórák, művészeti szakkörök olyan szinten beépültek a családok hétköznapjaiba, hogy átlagosan csak két és fél óra szabadideje marad naponta a diákoknak az összes kötelező és önként vállalt feladatukon túl. A gyerekek jó része egyszerre többféle délutáni programnak is hódol, nemhogy alsó tagozatosként, de sokszor már az óvodában is. Az MSZOE szerint a diákok túlterheltségének oka elsősorban az, hogy már az órákon is megtaníthatatlan mennyiségű tanulnivalót kapnak a nebulók, és sokszor olyan lemaradást kell magántanárnál, súlyos pénzekért bepótolniuk, amit ideális esetben az órán elsajátíthattak volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.