Kevesebb diák tanulhat majd hivatalos keretek között otthon. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által év elején kidolgozott, az oktatási háttérintézmény-rendszer átalakítását célzó intézkedésének egy része, hogy szűkebbre szabná a magántanulóvá nyilvánított diákok körét. Az indoklás két tényezőn nyugszik: az otthon tanuló gyerek nem részesül korszerű pedagógiai módszerekben, illetve szociális készségei a közösség hiánya miatt nem fejlődnek megfelelően.
A cél, hogy csak az legyen magántanuló, akinek ez a legjobb megoldás. Az új elképzelés szerint mostantól minden kérelmezés esetén kötelező lesz kikérni a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhatóság és – gyermekvédelmi szakellátásban lévő gyermek esetében – a gyermekvédelmi gyám szakvéleményét is. Eddig erre csak akkor volt szükség, ha az iskola igazgatója úgy ítélte meg, hogy hátrányos lenne a tanulónak a magántanulóvá válás.
Érdekességre bukkanhatunk az Oktatási Hivatal magántanulókról végzett, tavaly ősszel publikált legfrissebb jelentésében. A magántanulók száma a 2014. január 1-jei állapot szerint majd 35 százalékkal magasabb az egy évvel korábbihoz képest – igaz, az összes tanulóhoz viszonyított arány még így sem éri el az egy százalékot. A 8217 fős csoport legnagyobb hányadát az életvitelszerűen külföldön tartózkodók adják, akik kérelmük kiegészítéséhez ilyen indoklásokat fűztek:
„A tanuló külföldi ösztöndíjat kapott.”
vagy
„Az édesapa munkája miatt gyakran tartózkodik külföldön, ahova a család elkíséri. A pedagógus szülők vállalják a tanuló felkészítését az osztályozóvizsgákra.”
Emellett sokan vannak, akik családi körülményekre vagy épp egészségi állapotra hivatkoznak. A teljes képhez hozzátartozik, hogy minden magántanulónak félévi és év végi osztályozóvizsgát kell tennie, így van ez akkor is, ha a szülő nevelési elvre hivatkozva, a családon belül kívánja megoldani az oktatást. Az Oktatási Hivatal az MNO-hoz eljuttatott válasza szerint „a szülők eltérő nevelési elvei és gyermeknevelési gyakorlata miatt a magántanulók a családi körülmények csoportba kerültek besorolásra”. Ez az oktatási forma ugyan hazánkban még csak gyerekcipőben jár, de egyre többen gondolják úgy, hogy nem iskolai, szabályozott keretek között kell a gyereket az életre felkészíteni.