Egyéni utakon vagy iskolában tanuljon a gyerek?

Magyarországon még kevesen döntenek az otthoni oktatás mellett, nem úgy, mint Észak-Amerikában.

Havasi Zsolt
2015. 04. 26. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesebb diák tanulhat majd hivatalos keretek között otthon. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által év elején kidolgozott, az oktatási háttérintézmény-rendszer átalakítását célzó intézkedésének egy része, hogy szűkebbre szabná a magántanulóvá nyilvánított diákok körét. Az indoklás két tényezőn nyugszik: az otthon tanuló gyerek nem részesül korszerű pedagógiai módszerekben, illetve szociális készségei a közösség hiánya miatt nem fejlődnek megfelelően.

A cél, hogy csak az legyen magántanuló, akinek ez a legjobb megoldás. Az új elképzelés szerint mostantól minden kérelmezés esetén kötelező lesz kikérni a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhatóság és – gyermekvédelmi szakellátásban lévő gyermek esetében – a gyermekvédelmi gyám szakvéleményét is. Eddig erre csak akkor volt szükség, ha az iskola igazgatója úgy ítélte meg, hogy hátrányos lenne a tanulónak a magántanulóvá válás.


Érdekességre bukkanhatunk az Oktatási Hivatal magántanulókról végzett, tavaly ősszel publikált legfrissebb jelentésében. A magántanulók száma a 2014. január 1-jei állapot szerint majd 35 százalékkal magasabb az egy évvel korábbihoz képest – igaz, az összes tanulóhoz viszonyított arány még így sem éri el az egy százalékot. A 8217 fős csoport legnagyobb hányadát az életvitelszerűen külföldön tartózkodók adják, akik kérelmük kiegészítéséhez ilyen indoklásokat fűztek:

„A tanuló külföldi ösztöndíjat kapott.”

vagy

„Az édesapa munkája miatt gyakran tartózkodik külföldön, ahova a család elkíséri. A pedagógus szülők vállalják a tanuló felkészítését az osztályozóvizsgákra.”

Emellett sokan vannak, akik családi körülményekre vagy épp egészségi állapotra hivatkoznak. A teljes képhez hozzátartozik, hogy minden magántanulónak félévi és év végi osztályozóvizsgát kell tennie, így van ez akkor is, ha a szülő nevelési elvre hivatkozva, a családon belül kívánja megoldani az oktatást. Az Oktatási Hivatal az MNO-hoz eljuttatott válasza szerint „a szülők eltérő nevelési elvei és gyermeknevelési gyakorlata miatt a magántanulók a családi körülmények csoportba kerültek besorolásra”. Ez az oktatási forma ugyan hazánkban még csak gyerekcipőben jár, de egyre többen gondolják úgy, hogy nem iskolai, szabályozott keretek között kell a gyereket az életre felkészíteni.

Ez egy tünete az oktatási rendszernek – mondta az MNO-nak Szentendrei Judit. A Zsebi Magazin főszerkesztője arra hívta fel a figyelmet, hogy évről évre nő azok száma, akik az otthonoktatást főleg pedagógia célzattal választják. Úgy látja, ez a tanulási forma a gyerek számára az alsó tagozat időszakában a leghatékonyabb, hiszen ekkor több idő marad játékra, az egyéni képességek kibontakoztatására, ami tízéves kor alatt elengedhetetlen. Szentendrei Judit fontosnak tartja, hogy a nevelés a saját kezében legyen, még úgy is, hogy ehhez semmilyen jelentős szociális segítséget nem kap. Ráadásul – mint mondta – nagyon fontos, hogy a gyerek érzelmi biztonságban, stresszmentes környezetben nő fel.

Sárosdi Virág – aki szintén otthon tanítja a gyerekeit – arra világított rá, hogy a gyerekek a szükséges információkat egyéni ütemterv alapján sajátíthatják el. A közel ötven otthonoktató családdal kapcsolatban álló édesanya elmondta, hogy számolni kell a kortárskapcsolatok speciális jellegével. A kérdés adott: hogyan fog szocializálódni a gyerek, ha kiszakad az iskolai közegből? Mint a gyógypedagógus-logopédus végzettséggel rendelkező Sárosdi elmondta, természetesen vannak egy iskolai közegtől eltérő környezetben felnövő gyereknek is barátai, de mégis kevesebb és kevésbé szorosabb ez a kapcsolat. Mint mondta, a vizsgákon és a sportban is kimagaslóan teljesítenek a gyerekei, de a későbbiekben az iskolai élet és a vizsgák kavalkádjában felmerülhetnek gondok.

Rávilágított arra is, hogy a nevelés költségei családonként eltérők lehetnek. A mérleg egyik oldalán az iskolai eszközök (toll, ceruza, tornaruha stb.) folyamatos pótlása és a gyerek által nem kedvelt események (például az osztálykirándulás) kötelező finanszírozása, a másik oldalon a magántanár, a könyvek nagyobb száma és az egyik szülő munkanélkülisége áll. Utóbbi esetében a Gyereketető oldal szerkesztője rámutatott: azoknál a családoknál, ahol egyéni vállalkozásból élnek, segítséget jelent az egyik fél szabadideje.

Az USA-ban és Kanadában már rájöttek: azok a gyerekek, akik alacsony stressz-szinten élnek, kreatívabbak és elmélyült tudással rendelkeznek az általuk érdekelt témakör kapcsán, így a mai világ igényeihez hatékonyabban alkalmazkodnak – mutatott rá a tengerentúli példára Szentendrei. A Collegeathome által néhány éve készített felmérésből kiolvasható, hogy az Egyesült Államokban leginkább orvosok, üzletemberek, jogászok és mérnökök (azaz értelmiségiek) gyerekei tanulnak otthon. Ezek a diákok pedig az átlag amerikai tanulókhoz képest jobban teljesítenek az alapképességeket (szövegértés, nyelvtan, matematika) vizsgáló teszteken. Alaptézis az oktatáskutatók között, hogy a mai világban nem az a lényeg, hogyan szerzed meg az információt, hanem az, hogyan használod. S ahogy Szentedrei Judit fogalmaz:

Az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában már külön iparág épült az otthontanulásra (a tengerentúlon az otthontanulók száma 1999–2012 között a duplájára emelkedett – a szerk.). Léteznek külön tantervek, ernyőiskolák, melyek összefogják az otthontanulást választó családokat. De az amerikai „iskolaellenes” szemléletnek létezik egy másik, sokak számára mindennél fontosabb aspektusa: a biztonság. Az Európában élő ember számára egyértelmű, hogy az iskola egyet jelent a biztonsággal, az amerikai családok azonban az oktatási rendszer legnagyobb hiányosságaként épp a biztonságot emelik ki. Az iskolai lövöldözések és erőszak elkerülése miatt egyre többen döntenek úgy, hogy otthon, biztonságban nevelik gyermekeiket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.