M4: követhetetlen kommunikáció

Az Európai Bizottság nem kérdőjelezte meg az M4-es projekt pályáztatási rendszerének tisztaságát.

2015. 04. 15. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több kérdés is felmerült az Európai Bizottság (EB) részéről, amikor Magyarország benyújtotta az M4-es autópálya építésével kapcsolatos projektet. Így egyebek közt a magas ár is szóba került, de soha nem kérdőjelezték meg a projekt pályáztatási rendszerének tisztaságát. Ezt erősítették meg lapunk kérdésére az EB regionális főigazgatóságán. A testület közölte, hogy nem merült fel kartellgyanú.

Ez azért is érdekes, mert a beruházást március végén – a hivatalos magyarázat szerint – az EB kartellgyanújára hivatkozva függesztette fel a kormány. A múlt héten Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője már az M4-es autópálya építésének leállítását is bejelentette, igaz, akkor már a fő indok az volt, hogy az EU március végén végleg úgy döntött, nem finanszírozza az építkezést. A tájékoztatón azért a kartellgyanú is felmerült, ennek kapcsán Lázár János közölte azt is: hivatalos úton értesültek az EB ilyen irányú aggodalmáról.

Ez viszont nem vág egybe Csepreghy Nándornak, a Miniszterelnökség helyettes államtitkárának a 444.hu-nak adott nyilatkozatával, amelyben közölte, informálisan jelezték a bizottság munkatársai, hogy kartellt gyanítanak, ezért nem tudnak pénzt adni az útépítésre. Csepreghy később mégis arról beszélt, hogy hivatalos jelzést kaptak a regionális főigazgatóságtól, ezek a jegyzőkönyvek pedig a Miniszterelnökségen vannak. Sophie Dupin de Saint Cyr, a bizottság szóvivői szolgálatának munkatársa is egyértelművé tette, hogy az M4-es „tenderezését nem kérdőjeleztük meg”. Ez azért is hihető, mert Brüsszel nem adott az útszakaszra pénzt, márpedig a bizottság nem vizsgál olyan közbeszerzéseket, amelyekben nincs uniós forrás.

A parlamentben hétfőn Bangóné Borbély Ildikó (MSZP) tett fel kérdéseket az M4-es autópályával, illetőleg a Szajol és Püspökladány közötti vasútfejlesztéssel kapcsolatban. Erre válaszolva Lázár megerősítette azt a múlt heti közlést, hogy a Közgép a mérnökárak alatt vállalta el a beruházást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.