Oktatáspolitikai párbeszédet követeltek demonstrálók Budapesten

A minisztérium szerint nem az utcákon, hanem a szakmai fórumokon kell tárgyalni.

RZ
2015. 04. 26. 16:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A „Nem tűrhetünk tovább!” címmel meghirdetett tüntetés egyik szervezője, Szarvas Péter középiskolai tanár a mintegy kétszáz demonstráló előtt azt hangoztatta: követelik, hogy a kormányzat folytasson párbeszédet az oktatáspolitika alakítása során az érintettekkel, az oktatókkal, hallgatókkal és diákokkal.

Horváth Szilveszter, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ által bezárásra ítélt Neptun utcai általános iskola tanítója azt mondta, az ő esetükben is az érintettek megkérdezése nélkül döntöttek az intézmény sorsáról. Szólt arról is, hogy zsúfolt osztályokkal nem lehet az iskolákban érdemi munkát végezni, mert a magas létszám mellett csak a túlélés lehet a cél.

Ponauer Anna Szimonette középiskolás diák „stadionok helyett iskolákat”, „egyéni tanterveket”, „szabad és változatos tankönyvpiacot” követelt. Szántó Judit, a Hívatlanul Hálózat aktivistája élesen bírálta a bevándorlókról szóló, kilátásba helyezett nemzeti konzultációt. „Aki ezt kitölti, hozzájárul Magyarország további fasizálódásához” – fogalmazott.

A demonstrálók nemzetiszínű, illetve európai uniós zászlókat lobogtattak, illetve „Hazugságok helyett őszinte szembenézést!” és ehhez hasonló feliratú transzparenseket tartottak a magasba.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), ahogyan eddig is, úgy továbbra is készen áll arra, hogy szakmai párbeszédet folytasson a felsőoktatást érintő kérdésekben, ennek a  párbeszédnek viszont nem az utcákon, hanem a szakmai fórumokon van a helye – reagált a tárca felsőoktatásért felelős államtitkársága vasárnap. Kifejtették: az elmúlt 10 évben – a demográfiai folyamatokhoz is alkalmazkodva – csökkent a tanárképzés létszáma, ezért nem indokolt ugyanannyi gyakorlóiskola sem. Ezen iskolák többségében már nincs elegendő számú pedagógushallgató, tehát nem is funkcionál gyakorlóiskolaként.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy a felsőoktatási intézménynek valóban feladata-e az, hogy egy olyan gyakorlóiskolát működtessen, amire egyébként nincsen szüksége. Az államtitkárság – mint fogalmaztak – „a rendszer igazságosabbá tétele érdekében” azt kérte az érintett 9 felsőoktatási intézménytől, hogy május 8-ig vizsgálja meg, majd tegyen javaslatot arra, hogy valóban szüksége van-e gyakorlóiskolájukra. Amint ez a folyamat lezárul, a tárca, az egyetemek és a gyakorlóhelyek közösen alakítják ki álláspontjukat arról, hogy az adott gyakorlóhely átkerüljön-e a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz – tették hozzá.

Kiemelték továbbá, hogy „mivel magas színvonalon működő közoktatási intézményekről van szó, az Emmi nem kívánja bezárni őket, hanem általános funkciójuk szerint, iskolaként szeretné tovább működtetni azokat”. A lépés továbbra is biztosítana jövőt az érintett intézmények számára, hiszen az iskolák egy eddig is állami fenntartású intézménytől kerülnének át egy másik állami fenntartású intézménybe, a működtetéshez megfelelő mértékű költségvetési támogatással – fogalmazott az Emmi.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.