December 31-ig ad határidőt az egyetemeknek a felsőoktatási törvény új végrehajtási rendelete, hogy felülvizsgálják gyakorlóiskoláik működését. Ennek ellenére az szaktárca a napokban váratlan levelet küldött számos felsőoktatási intézménynek, amelyben javasolja, hogy a gyakorlóiskolák fenntartását adják át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (Klik). Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) néhány napja az Index kérésére közölte, a 25 gyakorlóintézmény közül melyik az a 9, amelyet elvennének a fenntartótól.
A gyakorlóiskolák Klikbe tagozódása már 2013-ban is felmerült, csakhogy az egyetemek nem adták őket. És nem adnák most sem.Az egyik érintett a Kaposvári Egyetem, amelynek vezetésétől úgy tudjuk, a felsőoktatási államtitkárság indoklása szerint azokat az intézményeket érintené a váltás, amelyek nem teljesítik az ilyen típusú iskolákkal szemben előírt követelményeket, vagyis nem oktatnak kellő számú pedagógushallgatót. Ismeretes, a gyakorlóiskolák abban különböznek más iskoláktól, hogy ezek kínálnak terepet a pedagóguspályára készülő fiataloknak előírt egyéves szakmai gyakorlat elvégzéséhez. A tárca elképzeléséről Kaposváron már folyik az egyeztetés, úgy tudjuk, szeretnék elkerülni az átadást, az államtitkárság pedig megígérte, hogy figyelembe fogja venni az érintettek véleményét, mielőtt május végén meghozzák a végleges döntést.
Ragaszkodik iskolájához a Nyugat-magyarországi Egyetem is, Faragó Sándor rektor azt mondta lapunknak, hogy májusban fogják benyújtani álláspontjukat az Emminek, addig begyűjtik a szülők, tanárok véleményét.
Nem eldöntött kérdés a gyakorlóiskolánk átadása – szögezi le kérdésünkre a Nyíregyházi Főiskola kancellárja. Kvancz József azt hangsúlyozta, az Emmi levelében „esetleges” fenntartóváltásról van szó, tehát van esély rá, hogy ne vegyék el az iskolákat.
A Debreceni Egyetem két iskolát is veszítene, a tájékoztatás szerint szervezeti átalakításokra is hajlandók lennének, csak ne kelljen megválni az intézményektől. A lapunknak küldött válaszukban elismerték, hogy a gyakorlóiskolák tanárképzésben betöltött szerepe. Hozzátették: mostanában már újra növekedésnek indult a tanári pályát választók száma. – Az egyetem vezetése elkötelezett amellett, hogy az iskolák működési hatékonyságának növelésével és az intézmények átszervezésével elkerülje a fenntartóváltást.
Az intézményátszervezést a szenátus is támogatta – szögezték le, hozzátéve: jogszabályi kötelezettségük miatt év végéig amúgy is felülvizsgálták volna a gyakorlóiskoláik működését, de a tárca levele megelőzte őket ebben, ezért most haladéktalanul áttekintik a beiratkozási mutatókat. A Pécsi Tudományegyetem szintén elkerülné az átadást, ők azt hangsúlyozzák: a tanárképzés szempontjából szakmailag fontos a gyakorlóintézmények megléte, hiszen csak így biztosított a leendő pedagógusok gyakorlati oktatásának állandó színvonala. Jelezték: az Emmi nekik is az alacsony létszámokkal indokolta a változtatást.
Azt azonban nem sikerült megtudni, hogy az érintett iskolák mitől lennének jobb helyen a Kliknél, a tárca lapzártáig nem válaszolt a témával kapcsolatos kérdéseinkre. A felsőoktatási törvény április elején megjelent végrehajtási rendelete nemcsak a felülvizsgálati kötelezettséget írta elő az egyetemek és főiskolák számára, hanem rögzíti a gyakorlóintézménnyé nyilvánítás feltételeit is: az itt tanítók felének vezetőpedagógusi minősítéssel kell rendelkezni, és tanévenként legalább 150 főnek kell szakmai gyakorlatot biztosítani. Utóbbi szabály alól kivételek a művészeti és konduktort foglalkoztató iskolák.