Nem kérnek a Klebelsbergből

Elvenné a szaktárca néhány egyetemtől a gyakorlóiskolákat, de az érintettek nem adnák őket.

Csókás Adrienn
2015. 04. 25. 6:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December 31-ig ad határidőt az egyetemeknek a felsőoktatási törvény új végrehajtási rendelete, hogy felülvizsgálják gyakorlóiskoláik működését. Ennek ellenére az szaktárca a napokban váratlan levelet küldött számos felsőoktatási intézménynek, amelyben javasolja, hogy a gyakorlóiskolák fenntartását adják át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (Klik). Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) néhány napja az Index kérésére közölte, a 25 gyakorlóintézmény közül melyik az a 9, amelyet elvennének a fenntartótól.

A gyakorlóiskolák Klikbe tagozódása már 2013-ban is felmerült, csakhogy az egyetemek nem adták őket. És nem adnák most sem.Az egyik érintett a Kaposvári Egyetem, amelynek vezetésétől úgy tudjuk, a felsőoktatási államtitkárság indoklása szerint azokat az intézményeket érintené a váltás, amelyek nem teljesítik az ilyen típusú iskolákkal szemben előírt követelményeket, vagyis nem oktatnak kellő számú pedagógushallgatót. Ismeretes, a gyakorlóiskolák abban különböznek más iskoláktól, hogy ezek kínálnak terepet a pedagóguspályára készülő fiataloknak előírt egyéves szakmai gyakorlat elvégzéséhez. A tárca elképzeléséről Kaposváron már folyik az egyeztetés, úgy tudjuk, szeretnék elkerülni az átadást, az államtitkárság pedig megígérte, hogy figyelembe fogja venni az érintettek véleményét, mielőtt május végén meghozzák a végleges döntést.

Ragaszkodik iskolájához a Nyugat-magyarországi Egyetem is, Faragó Sándor rektor azt mondta lapunknak, hogy májusban fogják benyújtani álláspontjukat az Emminek, addig begyűjtik a szülők, tanárok véleményét.
Nem eldöntött kérdés a gyakorlóiskolánk átadása – szögezi le kérdésünkre a Nyíregyházi Főiskola kancellárja. Kvancz József azt hangsúlyozta, az Emmi levelében „esetleges” fenntartóváltásról van szó, tehát van esély rá, hogy ne vegyék el az iskolákat.

A Debreceni Egyetem két iskolát is veszítene, a tájékoztatás szerint szervezeti átalakításokra is hajlandók lennének, csak ne kelljen megválni az intézményektől. A lapunknak küldött válaszukban elismerték, hogy a gyakorlóiskolák tanárképzésben betöltött szerepe. Hozzátették: mostanában már újra növekedésnek indult a tanári pályát választók száma. – Az egyetem vezetése elkötelezett amellett, hogy az iskolák működési hatékonyságának növelésével és az intézmények átszervezésével elkerülje a fenntartóváltást.

Az intézményátszervezést a szenátus is támogatta – szögezték le, hozzátéve: jogszabályi kötelezettségük miatt év végéig amúgy is felülvizsgálták volna a gyakorlóiskoláik működését, de a tárca levele megelőzte őket ebben, ezért most haladéktalanul áttekintik a beiratkozási mutatókat. A Pécsi Tudományegyetem szintén elkerülné az átadást, ők azt hangsúlyozzák: a tanárképzés szempontjából szakmailag fontos a gyakorlóintézmények megléte, hiszen csak így biztosított a leendő pedagógusok gyakorlati oktatásának állandó színvonala. Jelezték: az Emmi nekik is az alacsony létszámokkal indokolta a változtatást.

Azt azonban nem sikerült megtudni, hogy az érintett iskolák mitől lennének jobb helyen a Kliknél, a tárca lapzártáig nem válaszolt a témával kapcsolatos kérdéseinkre. A felsőoktatási törvény április elején megjelent végrehajtási rendelete nemcsak a felülvizsgálati kötelezettséget írta elő az egyetemek és főiskolák számára, hanem rögzíti a gyakorlóintézménnyé nyilvánítás feltételeit is: az itt tanítók felének vezetőpedagógusi minősítéssel kell rendelkezni, és tanévenként legalább 150 főnek kell szakmai gyakorlatot biztosítani. Utóbbi szabály alól kivételek a művészeti és konduktort foglalkoztató iskolák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.