Elszámolás: félretájékoztat az MNB

Módosult az elszámolási törvény, amely szűkíti az adósok jogorvoslati lehetőségeit.

Horváth Csaba László
2015. 05. 22. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahhoz képest kevés a banki elszámolásokkal kapcsolatos konkrét panasz, hogy kétmillió fogyasztó kapott erről papírt. Erről beszélt a minap Fülöp Zsuzsanna, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivő helyettese a köztévében, szinte megismételve a Binder István szóvivő által korábban elmondottakat. Ők azt mondják, a panaszok csekély számából arra lehet következtetni, hogy az adósok többnyire elégedettek az elszámolással.

Csakhogy az MNB tájékoztatása félrevezető, ugyanis az elszámolási törvényből az derül ki, hogy egyelőre az adósok többsége nem is fordulhat a jegybankhoz. A devizahiteleseknek ugyanis az elszámolás kézhezvétele után 30 nap áll rendelkezésükre, hogy megkeressék a hitelezőjüket; ha nem értenek egyet a kimutatással, csak a válasz megérkezése után vitathatják meg az ügyüket az MNB-nél. Ráadásul a pénzügyi intézményeknek további 60 napjuk van arra, hogy elbírálják a hitelesek panaszait, vagyis az elszámolás kézhezvételétől számítva akár 90 nap is eltelhet, mire az adósoknak lehetőségük lesz a jegybankhoz fordulni.

Az említett kétmillió fogyasztó esetében tehát legalább 1,3 millió adós esetében biztosan nem telt le még a jogszabályban rögzített 30 napos határidő sem, a posta ugyanis május elején jelezte, hogy 1,3 millió adós még nem kapta meg az elszámolást. A panaszok valós száma tehát csak hónapok múlva fog kiderülni.

Mindeközben kiderült az is, hogy a parlament módosította az elszámolási törvényt, amelynek következtében jelentősen szűkülnek az adósok jogorvoslati lehetőségei. Habár a korábbi jogszabály szerint az adós és a pénzügyi intézmény is kérhette, hogy az MNB-hez tartozó Pénzügyi Békéltető Testület személyesen hallgassa meg a feleket, az új szabályozás szerint már ez nem kötelező. Ha a testület úgy dönt, hogy nem indokolt a személyes meghallgatás, elutasíthatja a felek szóbeli érvelésének lehetőségét.

Ide illeszkedik az is, hogy bár korábban Rogán Antal, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője és a jegybank is azt hangoztatta, hogy gördülékenyen halad az elszámolás, az MNB tegnap jelentette be, újabb problémák miatt 7,5 millió forintra bírságolt egy kereskedelmi bankot és két pénzügyi vállalkozást, mert késve küldték ki a fogyasztóknak a levelek egy részét. A jegybank fogyasztóvédelmi vizsgálata során az MKB Bank Zrt.-nél, az Aegon Magyarország Hitel Zrt.-nél és az UCB Ingatlanhitel Zrt.-nél állapított meg mulasztást a elszámolások jogszabályban meghatározott határidőn túli megküldése miatt. Az MKB Bank Zrt. négymillió forint bírságot kapott, mert 9200 levelet egy nappal, további 1796 értesítőt pedig hosszabb idejű késéssel postázott. Az elszámolási értesítőket 4610 fogyasztónak késve kiküldő UCB Ingatlanhitel Zrt.-vel szemben 2,5 millió forint bírságot róttak ki. Az Aegon Magyarország Hitel Zrt. számára pedig – amely idejében küldte ki ugyan az értesítőket, ám hibás vonalkód miatt 2984 levelét nem lehetett kézbesíteni – egymillió forint bírságot szabtak ki.

A pénzügyi intézményeknek március 1. és április 30. között kellett postára adniuk a a devizaalapú kölcsönökkel kapcsolatos elszámolásokat. A határidő meghosszabbítására csak annak a pénzügyi intézménynek van lehetősége, amelynek a szerződési feltételek tisztességességének megállapítása iránt indított bírósági pere március 1-jéig nem zárult le. Ebben az esetben az elszámolás megküldésének határideje a per befejezésétől számított hatvanadik nap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.