Igen, valószínűleg már a „régi görögök” is. De talán már hamarabb. A rómaiakról tudjuk. Az mindenesetre biztos, hogy ha az örökösen a másodvonalban tartott nők, anyák, feleségek fellázadtak, annak súlya és oka volt. Ha a csajok elindulnak, akkor már nagy a baj. Az okok sokfélék lehetnek.
A fentebb említett ókori Rómában például az úgynevezett lex Oppia miatt mentek az utcára. A törvényt ma megszorító intézkedésnek neveznénk, és a második pun háború idején borzolta a kedélyeket, költségmegtakarítás címén. A Karthágó elleni torzsalkodás ugyanis annyira megtépázta a költségvetést, hogy a magántulajdont is bevonták a közösbe, nem kímélve a nők nőiségét hangsúlyozó tárgyakra és szokásokra fordítható kiadásokat sem. Korlátozták a viselhető arany ékszerek számát, nem öltözhettek színpompás ruhákba, különös tekintettel a luxusnak számító lilára, és Rómától csupán egymérföldnyire távolodhattak el a saját kocsijukon.
A római nők – akiknek az öltözködés jóval többet jelentett a test elfedésénél, inkább az identitásukat jelezte, akár egyfajta népviselet – fel is bőszültek rendesen, és Krisztus előtt 195-ben elzárták a Forum felé vezető utakat.
A szenátus pedig sápadt vala és reszketni méltóztatott, és fékezhetetlen, valamint megszelídíthetetlen teremtményeknek nevezték a tüntetőket.
Az meg csak olaj volt a tűzre, hogy Cato (az öregebbik) pánikba esett matrónák felkelésének nevezte a demonstrációt, ráadásul, miközben a hölgyektől megvonta a lilát, ő maga bíborszegélyű tógában húzogatta tovább az oroszlánok bajszát, valahogy így : „Nem tartottuk kordában a nőket egyénileg, most együttesen rettegünk tőlük.” A végén, szokásához híven, hozzátette, hogy ceterum censeo Carthaginem esse delendam, azaz továbbá úgy gondolom, hogy Karthágónak vesznie kell, de ez a mantra sem segített a dolgon, a római nők elérték céljukat és a törvényt visszavonták.
Más, de októberben mindig eszembe jut egy decemberi esemény, az 1956-os forradalom és szabadságharc egyik fájdalmasan felemelő, gyönyörűséges utórezgése. Az asszonyok tüntetése december 4-én zajlott a budapesti Hősök terén, ahol több ezer asszony és lány emlékezett némán a szovjet hadsereg egy hónappal korábbi bevonulására, a felkelés vérbefojtására. A tüntetést ugyan férfiak (Abod László, Gáli József, Obersovszky „Obi” Gyula) találták ki és szervezték meg, méghozzá a Péterfy Sándor utcai kórház alagsorában, és a felhívás az Élünk című illegális lapban jelent meg, de a személyes kockázatot és jelenlétet a nők vállalták.