Az államot perelnék a baumagosok

A milliárdjaikat kereső kisbefektetők a hatóságok késlekedését okolják az elszenvedett károkért.

Hajdú Péter
2015. 06. 29. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megelégelte a várakozást a Baumag-károsultak egy csoportja, s pert szeretne indítani a magyar állam ellen. A perre készülők képviselője – aki a jogi eljárás megindításáig inkognitóban szeretne maradni – lapunknak elmondta: amikor a Quaestor-botrányban kárt szenvedettek helyzetének rendezését eldöntötte a kormány, először ők is megörültek, hiszen a Baumag-ügy kísértetiesen hasonlít a mintegy 210 milliárd forintos kárt okozó brókerbotrányra. Lelkesedésük azonban gyorsan tovaszállt, amikor kiderült, hogy a kormány kizárólag a Quaestor károsultjait szándékozik megmenteni.

Pedig forrásunk érvelése szerint már a Baumag Szövetkezet cégbírósági bejegyzése is jogsértő volt. A szövetkezetet 1995 márciusában 70 ezer forint jegyzett tőkével alapította hét magánszemély. A társaság május 22-ig 307 millió forint értékben adott el üzletrészeket a befektetni szándékozóknak, s ennek bejegyzését kérte a cégbíróságtól. Ám a cégbírónak gyanús volt a tőkegyűjtés e módja, ezért annak törvényességéről az akkori bankfelügyeletet is megkérdezte. A tőkegyűjtés szabályait ismertető válasz kézhezvétele után végül októberben bejegyezték a céget, de csak az alapítói vagyonnal. A Baumag a következő év júniusában megint megpróbálta bejegyeztetni az immár 500 millió forintra nőtt üzletrésztőkét, de ezt a bíró megtagadta, mondván, a betétgyűjtés nem volt jogszerű. Időközben kiderült, hogy a szövetkezet nemcsak üzletrészt gyűjtött, hanem tagi kölcsönt is fölvett a befektetni vágyóktól. Miután az így keletkezett összeget olyanok fizették be, akik közgyűlési határozat híján még nem váltak taggá, ez a tevékenység is törvénytelen volt.

A Baumag által alkalmazott ügyféltoborzó módszer a következő volt: újsághirdetéseken keresztül kiemelkedően magas hozamot ígértek a befektetni vágyóknak. Ám valódi működésről nem beszélhetünk, hiszen az egész rendszer arra épült, hogy a korábbi befektetőket a rendszerbe újonnan belépők pénzéből fizetik ki. Mondván, visszavásárolták az üzletrészeket, majd újra értékesítették azokat. Mint ahogy nem egy hatóság rámutatott, nemhogy valódi tevékenység nem zajlott a szövetkezetnél, de üzletrészek sem keletkeztek, vagyis fiktív üzletrészeket „értékesített” a Baumag. Ezzel több tíz milliárd forint kár érte a szövetkezet mintegy 13 ezer befektetőjét. Kísérteties tehát a hasonlóság a Quaestor-üggyel, hiszen itt is nem létező vagyonrészekkel csapták be az embereket, csak nem kötvény, hanem üzletrész formájában.

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) 1996 májusa és októbere közötti ellenőrzése is arra mutatott rá, hogy a szövetkezet olyan üzletrészt adott el, amelyet nem eredmény- vagy tartalékalapból képzett – mint ahogy a törvény előírja –, hanem a tagok szabadon vásárolhatták, és a szövetkezet jegyzett tőkeként tartotta nyilván, holott a cégbíróság nem jegyezte be. A bankfelügyelet ugyanezen év nyarán vizsgálatot indított a Baumag ellen, majd decemberben rendőrségi feljelentést tett jogosulatlan pénzügyi tevékenység miatt, mert taggá nem vált befektetőktől tagi kölcsönt vett föl. A nyomozás 1997. február 11-én kezdődött az ügyben. Alig néhány nappal később a cégbíró arra hívta fel a bankfelügyelet figyelmét, hogy törvényellenes lehet a Baumag üzletrésztőke-gyűjtése is. Március közepén már a felügyelet is arról tájékoztatta a cégbírót, hogy a szövetkezet üzletrészeladásait maga is törvénybe ütközőnek véli. Ezért – bár új vizsgálatot nem indított – a bűncselekmény gyanúját közölte a nyomozó szervekkel. Az üzletrésztőke-képzéssel kapcsolatosan egyébként 1999 októberében a Pénzügyminisztérium is hasonló szellemben nyilatkozott, mint a bankfelügyelet, illetve az adóhivatal: az üzletrész nem értékpapír, vagyis visszavásárlása, majd újbóli értékesítése törvényellenes.

Az APEH 1999 májusa és szeptembere között zajlott újabb ellenőrzésén más szabálytalanságokra is rábukkant. Eszerint az 1995-ös mérlegben a szövetkezet 309 millió forintos jegyzett tőkét szerepeltetett, pedig annak bejegyzését a cégbíróság megtagadta, így az továbbra is az alapításkori hetvenezer forint maradt. Ennek ellenére a Baumag – jogszabályellenesen, mintha valódi tőkéről lenne szó – adókedvezmény-igazolásokat állított ki, aminek következményeként 83,3 millió forint adót igényeltek vissza a szövetkezet ügyfelei, azaz ekkora kár érte a költségvetést. Mindezek eredményeként a baumagos büntetőügyben – fellebbezéseket követően – végül 2013 novemberében hozott jogerős döntést a Fővárosi Ítélőtábla, melyben tizenegy vádlottat ítéltek pénz-, illetve börtönbüntetésre.

Forrásunk elmondta: a készülő per alapja, hogy amennyiben a hatóságok idejében és szakszerűen léptek volna föl a Baumag-ügyben, akár már a cégbejegyzést is meg lehetett volna akadályozni, de a jogosulatlan pénzügyi tevékenység folytatásának felfedezésekor mindenképpen lépniük kellett volna a hatóságoknak, s megtiltani az üzletrészek eladását. Így nem csaphatta volna be még csaknem nyolc évig – 1996 januárja és 2003 októbere között – az ügyfeleit a szövetkezet.

Amennyiben a hatóságok már akkor szakszerűen tették volna a dolgukat, talán a Duna Profit, a Pilis Invest csalásaira, illetve az idén napvilágra került brókerbotrányokra sem került volna sor. Hiszen a recept mindenütt ugyanaz volt: az egyszerű ember számára átláthatatlan, de kiemelkedő hozamú befektetéssel csapták be a pénzüket fialtatni vágyókat, a tehetetlen hatóság pedig asszisztált hozzá.

Forrásunk azt is hangsúlyozta, nem a levegőbe beszélnek, hanem bírósági és ombudsmani véleményekre, határozatokra építik keresetüket. Hiszen azt, hogy mulasztottak a hatóságok, a bíróság írásban ismerte el. A Fővárosi Ítélőtábla 2013-as ítéletében a következőket írja: „A pénzügyi felügyelet következetes, jogi lehetőségeket érvényesítő határozott fellépésének hiánya is közrejátszott abban, hogy a szövetkezet több éven keresztül tartó jogsértő gyakorlata az állampolgárok szélesebb körének sérelmével járt. A szövetkezet a pénzügyi felügyelet következetes fellépésének hiányát is kihasználva folytatta a jogszerűtlen forrásgyűjtési gyakorlatot.” Hasonló véleményt fogalmazott meg Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 2004 májusában kelt jelentésében. Eszerint: „a felügyelet 1995 óta folyamatosan hozzájárult az alkotmányos jogokkal összefüggően visszás állapot fennmaradásához azzal, hogy egymásnak ellentmondó lépéseket tett – és tesz a mai napig –, törvény adta jogkörével nem él, ehelyett más hatóságokra hárítja a szövetkezetekkel kapcsolatos törvényi kötelességeit. A jogkérdés eldöntésében módja lett volna arra, hogy a bíróság döntését kérje akár a cégeljárás során, akár pedig úgy, hogy határozatában tiltja meg a szövetkezetek tevékenységét, amely határozatot adott esetben bíróság vizsgálhatta volna felül.”

 

A perre készülők úgy gondolják, a hatóságok hibája is hozzájárult ahhoz, hogy a Baumag ügyfeleit kár érte, amiért valakinek helyt kell állni. Megítélésük szerint ha másnak nem, akkor az államnak kell kártalanítania a becsapott embereket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.