Narancssárga, piros, barna, szürke és vajszínű üléseken ültek az érdeklődők kedd este a Kossuth Klub Hadik termében. Ekkor és itt mutatták be ugyanis Zárug Péter Farkas könyvét, amely a Leviatán ébredése – Avagy illiberális-e a magyar demokrácia? címet kapta. És hát akár komoly politikai elemzést is lehetne alapozni arra, hogy a harmadik Orbán-kormány vállaltan konzervatív kritikáját ígérő kötet bemutatóján hányan választották a szocialistásan piros széket, vagy mennyi csalódott jobboldali hagyta üresen a fideszesen narancsos ülőalkalmatosságokat, és lamentálhatnánk azon is, hogy a barna székek hány radikálist vonzottak.
A dolognak két okból sincs azonban értelme: az egyik prózai, ugyanis nem maradt sok üres szék. A másik pedig az, amit maga a szerző is említett később a Bencsik András Demokrata-főszerkesztővel való beszélgetés során: gondolkodásra szeretne buzdítani és nem pártkatonák csatározását szeretné szítani egy olyan valamiről, amiről nem lehet egyértelműen megmondani, hogy fekete-e, vagy fehér. Ezt már mindjárt Bencsik is jelezte a beszélgetés elején, vitára ingerlő könyvnek nevezve a Leviatán ébredését, amellyel szerinte lehet „egyetérteni, részben vagy egészben elutasítani”, csak szó nélkül hagyni nem.
Jó volt ezt hallani azok között a falak között, amelyeknek rengeteg parttalanságba fulladó, balliberális diktatúrázást kellett magukba szívniuk, ehhez képest itt gyorsan leszögeztetett, hogy leviatán alatt nem a tengeri kígyót vagy az Antikrisztust kell érteni, hanem azt az autoriter, esetleg diktatórikus személyiséggé váló vezetőt, aki a tavaly Tusnádfürdőn meghirdetett illiberális állam élére kerülhet. Zárug Thomas Hobbes 1651-es klasszikusa nyomán használta a Leviathan szót, azt az abszolút szuverént értve rajta, aki a polgári megbízásos kormányokkal szemben hatékonyabb, cselekvőképesebb. A nyugodt elméleti kifejtést egy jóval élénkebben bedobott példával kavarta fel: lásd a bevándorlás kérdése, amelyben „Európa teszetosza módon jár el”.
A politológus ezután hosszú fejtegetés után válaszolta meg azt a kérdést, hogy Isten ellen való vétek-e, hogy legalább gondolkodjunk-e el a szingapúri modellről, az orosz vagy a kínai berendezkedésről. A kanyargós, a II. világháborút, a francia forradalmat és a 2008-as válságot érintő érvelés után lyukadt ki Zárug oda, hogy a Nyugat része vagyunk, és ugyan lehet, hogy súlyosan megroppant a neoliberális világ, ettől még nem teljesen pontos az orbáni kiindulópont. Jelesül, hogy feltétlenül új, és persze magyar rendszert kell építeni a romokon.