Újraéled a bioetanol piaca

A hazai természetes eredetű üzemanyagok zöme külföldön talál vevőre.

Illés József
2015. 08. 15. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fokozatosan hét százalékra növekszik a jelenlegi 4,9 százalékról a bioetanol benzinbe keverési aránya a következő években. Erről a közeljövőben várható kormányzati döntés. A lépés a következő öt év során hozzávetőleg negyven százalékkal növeli a hazai bioetanol-piac nagyságát – tudtuk meg a Magyar Bioetanol Szövetség alelnökétől. Reng Zoltán elmondta, hogy az Európai Unió (EU) korlátozta eddig környezetvédelmi okokra hivatkozva öt százalékban az etanol benzinbe keverési arányát. Az elmúlt évek során azonban bebizonyosodott, hogy a zöldek fölöslegesen aggódtak, ugyanis az etanolgyártás nem az élelmiszer-termelés rovására fejlődött, és környezetkímélő technológiának bizonyult.

Az etanolipar annyival csökkentette Európában az üvegházhatású gázok kibocsátását, mintha kétmillióval kevesebb autó közlekedne évente a kontinens útjain. Emellett a biobenzin előállítása során mintegy 60 százalékkal kevesebb az ilyen gázok kibocsátása, mint a fosszilis üzemanyagok termelése közben. Így az Európai Bizottság hosszas tétovázás után belátta, hogy az etanol bekeverési arányának növelése tovább csökkenti a környezetterhelést, s közben fejlődési lehetőséget nyújt az iparágnak. A környezetvédők nyomása ellenére tehát engedélyezte a tagállamoknak, hogy a későbbiekben hétszázaléknyi etanolt keverjenek a kutaknál forgalmazott benzinbe. – Ezt a változást az autósok észre sem veszik, a gépkocsik motorja a magasabb etanoltartalmú benzinnel ugyanúgy működik majd, mint eddig – tette hozzá a szakember. Az alelnök megjegyezte: korábban született egy EU-határozat, amely azt írja elő, hogy 2020-ra tíz százalékra kell növelni a megújulóenergia-felhasználást a közlekedésben. Ezt pedig a bioetanol használatának fokozásával lehet a legkönnyebben elérni a legtöbb tagországban, ami a felvevőpiacok bővülését vetíti előre.

Az alelnök arról is beszélt, hogy Magyarországon jelenleg két nagyobb bioetanol-üzem működik, az egyik Szabadegyházán, a másik Dunaföldváron. Biodízelt, vagyis hajtóanyagnak használható növényi olajat pedig egy nagyobb üzemben gyártanak idehaza. Országunk etanoltermelési kapacitása mostanság évi 650 millió liter. Ennek az előállítása során – nem mellékesen – közel félmillió tonna takarmány is készül. Méghozzá olyan magas fehérjetartalmú, génmanipulációtól mentes készítmény, amely képes lenne helyettesíteni a tengerentúlról behozott, zömében gémmódosított szójatermékeket.

Az idehaza előállított etanolmennyiség az EU termelésének több mint tíz százalékát, a hazai szükségleteknek pedig megközelítőleg a hatszorosát teszi ki. Így a nálunk készített termék döntő hányada a külföldi piacokon talál vevőre. Biodízelből országunkban évente 150-180 millió litert gyártanak, ez a mennyiség is bőven fedezi szükségleteinket. A növényi olajat gázolajba keverik be, ugyanúgy, mint ahogyan az etanolt a motorbenzinbe. A bioetanol legfőbb alapanyaga a kukorica, a biodízelé pedig a repce és a napraforgó.

Reng Zoltán úgy látja: a következő években itthon aligha épül új bioüzemanyag-gyártó kapacitás. Az unió tétovázását látva ugyanis a bankok nem nyújtanak hitelt az ilyen beruházásokhoz, az akár egy évtized alatt megtérülő befektetést pedig a legtöbb esetben nem tudják csak a saját erejükből finanszírozni a vállalkozók.
A szakértő szerint a hazai bioüzemanyag-termelés felfutását az is hátráltatja, hogy nálunk az utóbbi évtizedekben szinte egyáltalán nem fejlődött a növénytermesztési technológia. Míg néhány évtizede még élen jártunk Európában a kukoricatermesztésben, addig mostanra a terméseredmények megragadtak a 80-as évek szintjén, így ma már csak az uniós átlag 60 százalékát teszi ki a hektáronkénti termésátlag. Addig pedig nem várható az etanolgyártás felfutása, ameddig a növénytermesztés színvonala nem javul.

Az alelnök hozzátette: minden egyes liter etanol egy euróval javítja a nemzetgazdaság eredményeit. Ez azt jelenti, hogy a bruttó hazai termékben mintegy 650 millió euróval jelenik meg az iparág. Az ágazat közvetlenül 500, áttételesen pedig hozzávetőleg 5000 embert foglalkoztat. Egy liter etanol ára egyébként nettó 150-160 forint körül mozog, amire rárakódik a benzinével azonos nagyságú, 32 százalékos jövedéki adó és a 27 százalékos általános forgalmi adó. – Ez azt jelenti, hogy versenyképes árú termékről beszélhetünk, amelynek gyártása állami támogatás nélkül is gazdaságos – jegyezte meg a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.