Az aranyos misétől a gyertyaszentelésig

Betlehemezés, regölés, bőségvarázslás, Luca napja – egyházi és világi hagyományok, népszokások adventben és karácsonykor.

Lázár Fruzsina
2015. 12. 24. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A falusi ember életét meghatározta a természet körforgása, az évszakok ritmikus váltakozása. A munkával teli tavaszi, nyári és kora őszi időszakot a nyugalmasabb téli periódus váltotta fel. Az egyházi vagy liturgikus esztendőt szintén a körforgás, az ünnepek szabályos váltakozása jellemzi. Az ünnepes félév a késő őszi időszaktól tart pünkösd, illetve az úrnapja végéig, az ünneptelen szakasz, amely a nagy mezőgazdasági munkák időszakára esik, tavasszal kezdődik, ősszel ér véget. A liturgikus esztendő adventtől adventig tart.

– Az egyházi esztendőhöz kötődő ünnepekben kereszténység előtti és utáni hagyományok fonódnak össze, vagy, ahogy egykor Bálint Sándor néprajzkutató mondta: ezekben a tradíciókban tetten érhető, ahogy a pogány szokások krisztianizálódtak – meséli Lackovits Emőke.

A karácsony napját megelőző négyhetes böjti időszak az advent, latinul adventus Domini, az Úr eljövetele, amely a karácsonyra való készülődés tradíciókban, népszokásokban rendkívül gazdag időszaka. A római katolikusok számára a lelki felkészülés a hajnali miséken, a rorátékon való részvétellel kezdődött. Az aranyos vagy angyali miséket advent első vasárnapjától karácsony első napjáig tartották.

– Senki ne higgye, hogy a korai kelés gondot okozott a falusiaknak. Idős adatközlőim mesélték, hogy a falujukban annak idején nem csak a családtagok ébresztgették egymást, a szomszédok is bezörgettek a másik ablakán, nehogy valaki elkéssen a hajnali miséről – meséli a néprajzkutató. Akkoriban nem volt az utcán világítás, gyertyákkal, lámpásokkal indultak el, az imbolygó fények jelezték a templomhoz vezető utat. Csopakon, ahol az 1940-es évekig nem volt sem templom, sem kápolna, a legbuzgóbb hívők gyalog jártak át hajnalonta a szomszédos Paloznakra. Pulára pedig a két világháború között Vigántpetendről ment gyalogosan a plébános az első rorátét megtartani. A rorátén a hívek a sötét templomban gyűltek össze, ahogy kelt fel a nap, úgy lett egyre világosabb. Ez is jelkép: ahogy közeledik Krisztus születése, úgy növekszik a fény.

– Lélekemelő volt a Szent Család-járás vagy szálláskeresés szokása. Raposkán és Hegymagason még az 1980-as években is gyakorolták ezt a hagyományt. Fiatal tradícióról van szó: a XIX. század végén, XX. század elején erőteljes plébánosi biztatásra terjedt el – mondja Lackovits Emőke. Ez tulajdonképpen a Messiás-várás „kicsiben”, egy falu közösségére kivetítve. Általában alkonyatkor indultak el az asszonyok – Hegymagason a férfiak is – vezetőjük, az előimádkozó vitte a Szent Család képét. Minden nap más házhoz kopogtattak be.

„Szállást keres a Szent Család, / de senki sincs, ki helyet ád” – énekelték az asszonyok

„Ne sírj tovább, Szűz Mária, / ne menjetek ma máshova! / Szállásunkat mi megosztjuk, / kis Jézuskát befogadjuk” – válaszolták a háziak.

A „szálláskeresőket” feldíszített szobában várták, a szentképnek gyertyával, virággal feldíszített házi oltárt készítettek. Bent a Szent Család minden tagjához külön imádkoztak, litániákat mondtak, végül egy középkori legendán alapuló balladát énekeltek el. A másfél-két órás szertartás után áldott karácsonyt kívántak egymásnak, a háziak vendégül látták a szálláskeresőket, másnap pedig az asszonyok a következő házhoz vitték a Szent Család képét.

– Adventnek van egy profán része is, hiszen erre az időszakra esnek olyan jeles napok, amelyek döntően kereszténység előtti hiedelmekben, mágikus cselekedeteken alapuló szokásokban gazdagok. Ilyenek például a házasságjósló szentek napjai: András (november 30.), Borbála (december 4.), és bár nem advent időszakára esik, de idekötődik Katalin napja is (november 25.) – meséli Lackovits Emőke. Alexandriai Szent Katalin a fuvarosok, bognárok, kerékgyártók, molnárok, fazekasok védőszentje, Szent Borbála a tüzéreké, a bányászoké és a jó halálé. Napjukon általánosan elterjedt szokás volt, hogy levágott cseresznyefa- vagy meggyfaágat vízbe tettek, és ha karácsonyra kivirágzott, abból arra következtettek, hogy az eladósorban levő lány férjhez megy az új évben.

„András zárja a hegedűt” – mondták, mivel ezzel a nappal kezdődött a böjt, ez után már nem illett zajos mulatságot tartani. Szabad volt viszont disznót ölni, hiszen ekkortól már nem állt fenn a veszély, hogy a meleg időjárás miatt megromlik a hús.

December 6-án, Szent Miklós napján a VI. században élt mirai püspök történetének (szegény lányokat ajándékozott meg pénzzel, hogy megmentse őket a rossz útra téréstől) emlékére ajándékozzák meg ma is a gyerekeket. Régebben többnyire német falvakban, de magyar közösségekben is előfordult a Miklós-napi alakoskodás, amikor egy családtag vagy ismerős bundában és álarcban, kezében láncos bottal végigjárta azokat a házakat, ahol gyerekek laktak. Magaviseletük felől érdeklődött, aztán átadta nekik a szülők által összekészített ajándékot: többnyire almát, diót, sült krumplit. Kevesen tudják, hogy Szent Miklós napjához olyan hagyományok is kötődnek, amelyek a középkori európai diákszokásokból erednek, hiszen Szent Miklós napja egykor diákünnep volt. Egyes tanintézetekben a mai napig december 6-án választanak „diákpápát”.

Az adventi jeles napok közül kiemelkedik Luca napja, amely majdhogynem teljes ünnepkört von maga köré. Az 1582-es Gergely-féle naptárreform előtt Luca a téli napforduló időpontjára esett. A néphit szerint amikor a legrövidebb a nappal és leghosszabb az éjszaka, akkor a legerősebbek a gonosz, ártó hatalmak. Ezért kötődik Luca napjához rengeteg bajelhárító mágikus szokás, de a jeles nap házasságjósló, szerelem-, bőség- és termékenységvarázsló hagyományokban is gazdag.

– Luca napja asszonyidolog-tiltó nap volt; ha valamibe belekezdett az asszony, abból a hiedelem szerint jó nem származott. Női vendéget nem volt tanácsos beengedni, mert bajt hozott a házhoz. Az aszszonyok rontani is tudtak ezen a napon. Például ha valaki a szemetet észrevétlenül átdobta a szomszédba, attól kezdve a hiedelmek szerint szomszéd tyúkjai nem tojtak – mondja a néprajzkutató.

A bőségvarázslások közé tartozott, hogy a tyúkokat megpiszkálták a disznóölésnél használt pörkölőfával, hogy jól tojjanak. A fiúgyerekek csapatokban járták végig a falut, ők végezték ugyanis a leghatásosabb termékenységvarázslást. A lucázó gyerekek egy köteg szalmát vittek magukkal, a szalmának mágikus erőt tulajdonítottak, mivel Jézus is istállóban született, szalmán feküdt. Bekopogtak a házakhoz, és ott a szalmára térdelve mondták el a termékenység- és bőségvarázsló mondókákat. Például: „Luca, Luca, kitty-kotty, / Tojjanak a tyúktyok, lúdgyok. / Akkora szalonnájuk legyen, / Mint a hidas táblája. / Olyan hosszú kolbászuk legyen, / Mint a Duna hossza.” A varázsszövegek alapja a kimondott szó erejében való hit volt. A legismertebb Luca-napi mágia a lucaszék készítése. Tizenhárom napon át, tizenháromféle fából, faszeg nélkül kellett elkészíteni, és aki karácsonykor, az éjféli misén ráállt, az meglátta, hogy kik a boszorkányok a faluban. Azok ugyanis óriási szarvakat viseltek, és úrfelmutatáskor hátat fordítottak az oltárnak. – A plébánosok általában nem örültek, ha megtudták, hogy valaki lucaszéket készít a faluban, ha tehették, még az éjféli mise előtt elkobozták – teszi hozzá Lackovits Emőke.

Az advent december 24-én, karácsony vigíliájával ér véget. A karácsony szláv eredetű szó, a jelentése átlépni: a sötétből a világosba, a régi esztendőből az újba. A Megváltó az újjászületést, az örök életet hozta el a keresztény tanítás szerint. Az újjászületés jelképe a fény (a gyertyák), az örök életé pedig az örökzöld, amit a karácsonyfa mint életfa képvisel. A karácsonyfa-állítás német, protestáns eredetű, körülbelül kétszáz éves szokás. Magyarországon először arisztokrata családok követték a példát.

Lackovits Emőke elmeséli, hogy egyetemistaként az Alföldön gyűjtött karácsonyi szokásokkal kapcsolatos anyagot, és meglepődve tapasztalta, hogy voltak helyek, ahol fenyőfa helyett gyümölcsfaágat díszítettek fel karácsonykor (egyes palóc vidékeken pedig a sodrófát), amit a szoba mestergerendájára erősítettek. Sőt az is előfordult, hogy a fenyőt talpával fölfelé erősítették a mestergerendára. A fát legtöbbször ezüst- vagy aranypapírba csomagolt dióval, almával, cérnára fűzött zabszemekkel, pattogatott kukoricával díszítették fel. A fa a paradicsomi életfát jelképezi, a díszek közül az alma a tudás fájának almáját idézte, míg a kukoricafüzér a paradicsomi kígyót.

A karácsony ünnepére készülődve minden családban igyekeztek a munkát már délután befejezni, az állatokat sötétedés előtt ellátni. Csopakon és Kövesden ilyenkor dupla abrakot adtak az állatoknak, „nehogy panaszkodjanak a kis Jézusnak”, ugyanis a hiedelem szerint karácsony éjszaka megszólalnak az állatok.

Sok helyen zajkeltéssel jelezték az ünnep kezdetét, ez az ártó erők elűzésére szolgált. Csopakon és környékén például a mezőőr, vagy valaki, akinek volt puskája, vaktölténnyel a levegőbe lőtt „a kis Jézus tiszteletére”. A Somló környékén a gyerekek kolompokkal szaladtak végig a falvak utcáin.

Karácsony vigíliájának egyik legfontosabb hagyománykincse az ünnepköszöntés. Sok fajtája volt, például a kántálás, a betlehemezés, a koronás játék, a paradicsomjáték vagy a bölcsőcskejárás. Valamenynyinek a lényege: a születéstörténet elbeszélése, a Kisjézus köszöntése, valamint a jókívánságok felsorakoztatása, ami nem más, mint bőségvarázslás.

A betlehemes játékokat a középkor óta ismerik, magyar nyelvterületre valószínűleg Mátyás király uralkodása alatt kerültek.

– A betlehemezés egyik fajtája volt a pásztorjáték, közülük talán a legérdekesebb a német falvak Christkindlije volt. Ennek a karácsonyi játéknak minden szerepét lányok alakították. A résztvevők már reggel útnak indultak, ugyanis az éjféli miséig végig kellett járniuk a falu összes házát. A díszes ruhába öltözött szereplők – angyalok, pásztorok, Mária és a Christkindli (vagyis a Kisjézus) – bekopogtattak a házakhoz, és előadták a betlehemi történetet. Aztán az angyal áldást mondott a Kisdedre, miközben az általuk vitt rozmaringos almával (a rozmaring az örök élet, az alma Jézus jelképe) köröket írtak le a Kisjézus bölcsője felett, aztán Mária megáldotta a háziakat, valamint, hogy elűzzék a gonoszt és a betegségeket, jelképesen meg is vesszőzték őket. A köszöntés a templomban ért véget, egyes helyeken a rozmaringos almát az oltárra helyezték. A német szokás magyar megfelelője volt a bölcsőcskejárás, a Káli-medencében a koronás játék vagy paradicsomjáték – tudjuk meg Lackovits Emőkétől.

Karácsony szokás- és hiedelemvilágában központi hely jutott a karácsonyi asztalnak. Úgy tartották, hogy ami a karácsonyi asztalra kerül, az mind megszentelődik. Így aztán a morzsát sem dobták ki, hanem az állatoknak adták, hogy egészségesek, a tyúkok pedig jó tojók legyenek. A karácsonyi asztalra került bort angyalok borának nevezték, amiből Szent János napján egy üveggel elvittek a reggeli misére, hogy a pap megszentelje. Otthon aztán mindenki három kortyot ivott belőle.

A böjt az éjféli mise után ért véget, és az azt követő vacsorával lezárult karácsony vigíliája.

– December 25-ét, karácsony napját a legtöbb településen családi körben töltötték el, csak templomba mentek, mert ilyenkor nem illett „kujtorogni”, jönni-menni – meséli Lackovits Emőke. Karácsony másnapjának legfontosabb népszokása az 1920–30-as évekig a regölés volt. A regösök báránybőr kabátban, kifordított bundában, bekecsben, kucsmában, láncos botokkal, kolompokkal és köcsögdudával keresték fel a házakat. A pogány hitvilágot és a keresztény legendák hagyományait ötvöző szokás lényege a bőség- és termékenységvarázslás, a gonosz elűzése, valamint a párok összeregölése volt. Gyönyörű regölős szövegeket ismerünk a Somló környéki falvakból.: „Amott keletkezik egy kis kerek pázsit, / Azon legelészik csudafiú szarvas. / Csudafiú szarvasnak ezer ága-boga, / Ezer misegyertya gyullatlan gyulladjék, / Ojtatlan aludjék, / Rejteken régi törvény, haj, regül rejtem.”

A karácsonyi ünnepkör február 2-án, Jézus templomi bemutatásának ünnepén, gyertyaszentelő Boldogasszony napján ér véget.

– Bár néhány ünnepi tradíciót, például a Christkindlit több német közösségben, például Herenden és Városlődön, Kislődön is felelevenítették, de általában elmondható, hogy ezekről a szokásokról már csak múlt időben beszélhetünk. Annak idején a hosszú téli estéken a falvakban nem volt más szórakozási lehetőség, mint hogy az emberek összegyűltek, fonóba mentek, tollat fosztottak, régi történeteket meséltek egymásnak – mondja Lackovits Emőke, aki felhívja a figyelmet arra is, hogy az életforma megváltozásával, a televízió, a számítógép megjelenésével az egykori hagyományok, szokások eltűntek.

– Az egyházi esztendő jeles napjai, ünnepi szokásai a bakonyi és Balaton-felvidéki falvakban című kötetem húsz év gyűjtőmunkájának az eredménye. Boldog vagyok, hogy még a saját szememmel láthattam Szent Család-járást, bölcsőcskejárást, Christkindlit – emlékszik vissza a kutatásai során szerzett élményeire Lackovits Emőke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.