Terrorelhárítás pontatlan jogi háttérrel

Szakértők szerint a TEK belépésével romló morál, versengés jellemzi a magyar nemzetbiztonsági szerveket.

Buzna Viktor
2016. 01. 26. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem 700 millió forinttal nő az idén a polgári elhárítás, vagyis az Alkotmányvédelmi Hivatal (AH) költségvetése, a Terrorelhárítási Központé (TEK) pedig 12 milliárd forint felett maradt – derül ki a Belügyminisztérium (BM) lapunknak küldött válaszából. Az AH személyi juttatásokra, illetve szociális támogatásokra tíz százalékkal többet költhet, dolgozóira így összesen 6,7 milliárd forint jut. A legnagyobb változás azonban a „beruházások” tételt érinti: itt 90 százalékos emelés után több mint egymilliárd forint áll az AH rendelkezésére.

A TEK 1113 fős állományának költségei idén is közel 10 milliárd forinttal terhelik az államkasszát. Csökkent viszont a „felújításokra” adott keret, onnan 100 milliót elvett az állam. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy a 7,7 milliárdos összköltségvetéssel működő AH lett a kormány új kedvenc titkosszolgálata. A TEK büdzséje a tavalyi 12,4 milliárdról ugyanis mindössze 12,2 milliárdra csökkent.

A TEK-nél több pénzt kap a Belügyminisztériumhoz (BM) tartozó, rádiós hírszerzést végző Nemzetbiztonsági Szakszolgálat (NBSZ). A lehallgatásokért, megfigyelésekért felelős szervezet évente 17 milliárd forint fölötti összegből gazdálkodhat. Ennek oka, hogy az NBSZ nyolc másik állami intézmény operatív munkáját támogatja, s ehhez speciális, igen költséges technológiát alkalmaz.

– Bizonyára felismerték, hogy az Alkotmányvédelmi Hivatal költségvetése tovább már nem csökkenthető, a TEK-é pedig tovább nem növelhető – kommentálta a BM számadatait Kis-Benedek József, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem címzetes egyetemi tanára. Az egykor a katonai hírszerzésnél dolgozó oktató hozzátette, a TEK kistafírozása mindig is szúrta a szakma szemét, más rendvédelmi szervek és a polgári szolgálatok irigykedve néznek a 2010-ben létrehozott új egységre. Ennek hátterében pedig nem csak a kiemelt anyagi támogatás állt. A TEK dominanciája szakmai oldalról is megjelent, a politika ugyanis e szervezethez irányította a nemzetbiztonsági szolgálatok több feladatát.
Kis-Benedek szerint a szervezet úgy csavart ki több feladatot a titkosszolgálatok kezéből, hogy közben végrehajtásukra nem is volt meg a jogi háttere, sok esetben a szakmai potenciálja sem. A TEK ugyanis nem nemzetbiztonsági szolgálat, hanem rendészeti szerv. A jelenleg hatályos, a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény világosan fogalmaz. Négy szervezetet jelöl meg: a polgári hírszerzést végző Információs Hivatalt (IH), az elhárító Alkotmányvédelmi Hivatalt, a társszervek megrendeléseire lehallgatásokat, megfigyeléseket végző Nemzetbiztonsági Szakszolgálatot, illetve a katonai felderítést és elhárítást végző Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatot. Nincs a listán a belügyminiszter közvetlen irányítása alatt működő TEK, pedig a szervezet feladataként megjelölt terrorelhárítás Kis-Benedek szerint elsősorban nemzetbiztonsági, és nem rendészeti feladat.

 

– Ez sáros munka, amihez nemzetbiztonsági szakemberek és rengeteg idő kell – magyarázta Kis-Benedek –, eredményeket operatív módszerekkel szervezett ügynökhálózatokkal lehet elérni. Ez pedig a polgári titkosszolgálatok között hagyományosan az AH feladata volt, miközben a TEK-nek nyomozati jogköre sincs. Igaz, a papírforma szerint erre nincs szüksége, hiszen Kis-Benedek szerint a szolgálatok belső utasításai értelmében a terroristaszervezetekről keletkezett információt át kell adni a TEK-nek.

– Erről senki sem szeret beszélni, de nemzetbiztonsági szempontból a terrorelhárítás így évek óta gazdátlanul áll – mondja Kis-Benedek. Ezáltal ráadásul a nemzetbiztonsági szolgálatok munkája lassabban ér célba. A kormány és a miniszterelnök ugyanis kerülő úton kapja meg a híreket.

– Ideális esetben a szolgálatok közel vannak a miniszterelnök személyéhez, ezzel gyorsítva az információáramlást – folytatja a szakértő –, ezzel szemben Magyarországon a nemzetbiztonsági szolgálatok a közigazgatási rendszerben is tagoltan vannak jelen. A Fidesz hatalomra kerülése után ugyanis szakított a korábbi gyakorlattal, amely a polgári szolgálatokat a miniszterelnökhöz közel álló személy, a titokminiszter alá rendelte. Kis-Benedek szerint ez a döntés alapvetően megváltoztatta a hazai nemzetbiztonsági szakma természetét: 2010 óta a kooperáló modell helyett a versengés jellemzi a magyar szolgálatok együttműködését, ami a nemzetközi gyakorlattól eltérő jelenség.

Az IH ugyanis a Miniszterelnökséghez tartozik 2012 óta, a katonai szolgálatok a Honvédelmi Minisztériumhoz, az AH és a szakszolgálat pedig a Belügyminisztériumhoz került – a négy szolgálatot három különböző miniszter irányítja. A sajtó az átszervezéseket elsősorban a Pintér Sándor belügyminiszter kezében összpontosuló hatalomkoncentráció miatt kifogásolta. Pedig nemzetbiztonsági szakemberek már akkor jelezték a döntés szakmai veszélyeit is.

– Az AH átirányítása a Belügyminisztériumhoz nem a nemzetbiztonsági tevékenység erősítése érdekében történt – állítja 2011-ben leadott doktori értekezésében Hetesy Zsolt, az Információs Hivatal korábbi főigazgatója. A Pécsi Tudományegyetemen közölt disszertációban Hetesy külön fejezetet szánt az akkor aktuális titkosszolgálati átszervezéseknek. Ebben leszögezi: a nemzetbiztonsági szolgálatok működése sem igazgatási, sem anyagi jogi, sem rendészetelméleti szempontból nem rendészeti kérdés. A volt IH-s főigazgató szerint ugyanis a korábbi politikai gyakorlat éppen azért zárta ki a belügyminisztert, mert a nemzetbiztonsági szolgálatot szervezetileg és irányítás szempontjából is el kell különíteni a rendőrségtől. Hetesy korábban jegyzett aggályai beigazolódni látszanak.

A nemzetbiztonsági és rendészeti feladatok ellátásának összemosásából fakadt problémákkal egy 2015-ben írt tanulmány is foglalkozik. – Véleményem szerint ez a folyamat az érintett szolgálatok morálja ellen hat – írja Szentgáli Gergely, a Csendben szolgálni – A magyar nemzetbiztonsági szektor helyzete és átalakítása 2010 és 2014 között című dokumentum szerzője. Hosszasan sorolja a BM-hez került civil elhárítás válságát. Kis-Benedekhez hasonlóan a szerző is megjegyzi: a 2010-ben zavaros jogosítványokkal létrehozott Terrorelhárítási Központ csak tovább rontott a helyzeten. Az ugyanis szerinte is inkább rendészeti, de semmi esetre sem nemzetbiztonsági szolgálat. Így a hagyományosan AH-feladatkörbe tartozó terrorelhárítás a pontatlan jogi háttér miatt Szentgáli szerint is a levegőben lóg.

Szentgáli ismerteti a nemzetbiztonsági szolgálatok költségvetési változásait is. A terrorelhárításért korábban felelős Alkotmányvédelmi Hivatal 2010-ben még 8,1 milliárd forintból gazdálkodhatott, ez az összeg 2013-ra hétmilliárd forintra csökkent. 2014-ben minimálisan növekedett, akkor 7,1 milliárd forintot kapott, s mint korábban írtuk, ez mindössze tíz százalékkal emelkedett. Ezzel szemben – derül ki Szentgáli cikkéből – a TEK 2014-ben több mint ötmilliárd forinttal többet kapott, 12,4 milliárdos költségvetéssel gazdálkodott.

– Látható, hogy az elmúlt ciklusban az AH jelentős súlyvesztésen ment keresztül, figyelve a feladatelvonásokat és a financiális keret csökkenését – összegzi cikkében a szerző, s hozzáteszi: az elhárítási feladatok ellátására továbbra is égető szükség van, így a hivatal megerősítésének fontos politikai feladatnak kell lennie. Megjegyzi, hogy bár az Információs Hivatal és a katonai titkosszolgálatok is rendelkeznek terrorfelderítési feladatokkal, ez nem pótolja a polgári elhárítás ez irányú munkáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.