Már láthatók a főváros kontra állam pénzügyi csatájának első jelei. Az Index ugyanis az alábbi információkhoz jutott hozzá:
Elküldtük a kérdéseinket a BKK és BKV részére, amelyek a biztonsági őrökkel kapcsolatos leépítésekre és az 1-es villamos vonalán dolgozókra vonatkozott. A társaság az alábbi, igen szűkszavú választ juttatta el szerkesztőségünkhöz:
A biztonsági őrök foglalkoztatásának témája az egész fővárosi közlekedési intézményrendszert érintő témakör, amelynek részét képezi az 1-es villamos vonalára telepített mozgólépcsők üzemeltetésének kérdése is. A mozgólépcsők biztonságos üzemeltetéséhez ugyanis elengedhetetlen a távfelügyeleti rendszer – melynek létesítése még nem történt meg – , vagy pedig megfelelő helyszíni üzemügyeletesi erőforrás biztosítása. A kérdés rendezése az érintett szervezetek között jelenleg is folyamatban van, a helyzet megoldásáig a mozgólépcsők üzemeltetése biztonsági okokból szünetel.
De megkerestük az üggyel kapcsolatban a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetét is. „A BKV azokon a területeken csökkent először, amely nem érinti közvetlenül a forgalom lebonyolítását” – nyilatkozta az MNO-nak Gulyás Attila. A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke elmondta, hogy az elbocsátások hatására az utasok színvonalbeli csökkenést tapasztalhatnak majd, illetve csökkenhet biztonságérzetük, hiszen a kirúgott biztonságiak nagy része a metró és a peronok területét felügyelte.
Hozzátette, hogy az elbocsátott, különböző őrző-védő cégek alkalmazásában álló dolgozók mellett akár a takarító személyzetnél is várhatók leépítések. „Attól még, hogy koszos a metró, megy” – tette hozzá Gulyás. Arra a kérdésre, hogy nőhet-e a bliccelők száma, kiemelte: a jegy vagy bérlet nélkül utazóké nem, mivel a társaság nagy figyelmet fordít a metró területére érkezők ellenőrzésére. Rámutatott azonban, hogy ha fél éven belül nem lesz megoldás a főváros anyagi problémáira, akkor bedőlhet az egész rendszer.
Ismert, előző év december közepén fogadta el az Országgyűlés azt a törvényjavaslatot, amely újrarendezi Budapest pénzügyeit. Ennek értelmében a Tarlós István vezette főváros több pénzt kap a kerületek által beszedett iparűzési adóból, ennek azonban ára van: az így befolyó adóbevételből kell a BKV finanszírozását megoldani.
A változtatásokkal kapcsolatban már decemberben bejelentette Tarlós István főpolgármester, hogy Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával – arról az érintett településeknek és az államnak kell megegyezniük.