Múlt ősszel nyilvánvalóvá vált, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) nem tud tovább várni a miniszterelnökre, hogy 2013-as ígéretéhez híven döntésével gondoskodjon 12-18 darab új, korszerű, nyugati helikopter beszerzéséről – az előzetes számvetés szerint mintegy 142 milliárd forint értékben – a honvédség számára. Forrásaink leszögezik: a haderőnek napi szinten működőképes forgószárnyasokra van szüksége, legyen szó az új hidegháborús helyzetben több hadgyakorlatról, a kutató-mentő szolgálatról, vagy egy esetleges árvízhelyzet kezeléséről.
A szeptemberben menesztett Hende Csaba miniszterségéhez köthető halogatótaktika sem folytatható tovább. Ez rendkívüli üzemidő-hosszabbításokkal, néhány használt gép „áthidaló célú\" beszerzésével, illetve segélyként történő átvételével operált, de előfordult üzemképtelen gépek szükség szerinti üzemképessé nyilvánítása, és a flotta leépülésének nyilvánosság elől való elfedése (a 2013 óta nem repülő Mi–24 típusú harci helikopterek hivatalosan máig nincsenek kivonva a hadrendből) is. Ilyen hozzáállás egy-két éven túl kivédhetetlenül a repülésbiztonsági kockázatok növekedéséhez vezet – mutatnak rá forrásaink.
Ezzel a kényszerhelyzettel szembesülve szánta el magát a HM önálló lépésekre. Miután tavaly nyáron még a meglévő Mi–8 és Mi–17 gépek 2015–2017 közötti fenntartásáról írtak alá keretszerződést 570 millió forint értékben a Specimpex Kft.-vel, addig a múlt héten már öt Mi–17 ipari nagyjavítására írtak ki közbeszerzést, aminek értéke milliárdos nagyságrendű. Egy ilyen beavatkozás után – melyet egyes uniós országokban lévő cégek is képesek elvégezni – a gépek további nyolc év naptári, és 2 ezer repült óra üzemidőre kapnak engedélyt, ami szintén alátámasztja, hogy jelenleg senki sem bízik a mintegy harmincesztendős szovjet gépek gyors lecserélésében. Mindez egybecseng a lapunknak a tavaly nyári moszkvai légiszalonon nyilatkozó szakértők véleményével is, akik szerint Magyarország még jó ideig húzni fogja a „minyókkal\". Hasonló mozzanat, hogy folyamatban van a légimentők két, szolgálatból kivont Écureuil könnyűhelikopterének honvédségi átvétele, gyakorlási és futárfeladatokra.
A HM lépései nyomán értelemszerűen kétségessé válnak azok a sajtóértesülések is, miszerint Orbán Viktor kormányfő mai moszkvai útján komolyan szó lehet a helikopterbeszerzésről. Arról nem is beszélve, hogy az Oroszországgal szembeni uniós fegyverembargó miatt erre jelenlegi nincs is mód. Forrásaink arra mutatnak rá, hogy a kétoldalú haditechnikai kapcsolatokban jártas cégek a szankciók feloldásának reményében fejtenek ki lobbitevékenységet, illetve vizsgálják annak lehetőségét, hogy az orosz szállítóhelikopterek kettős (civil/katonai) hasznosíthatósága miatt nem lehetne-e megkerülni a büntetőintézkedéseket.