Beszerzés helyett javítás

A tárca több lépése is alátámasztja, hogy egyelőre nincs a kormány napirendjén az évek óta ígért helikopterbeszerzés.

Zord Gábor László
2016. 02. 17. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt ősszel nyilvánvalóvá vált, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) nem tud tovább várni a miniszterelnökre, hogy 2013-as ígéretéhez híven döntésével gondoskodjon 12-18 darab új, korszerű, nyugati helikopter beszerzéséről – az előzetes számvetés szerint mintegy 142 milliárd forint értékben – a honvédség számára. Forrásaink leszögezik: a haderőnek napi szinten működőképes forgószárnyasokra van szüksége, legyen szó az új hidegháborús helyzetben több hadgyakorlatról, a kutató-mentő szolgálatról, vagy egy esetleges árvízhelyzet kezeléséről.

A szeptemberben menesztett Hende Csaba miniszterségéhez köthető halogatótaktika sem folytatható tovább. Ez rendkívüli üzemidő-hosszabbításokkal, néhány használt gép „áthidaló célú\" beszerzésével, illetve segélyként történő átvételével operált, de előfordult üzemképtelen gépek szükség szerinti üzemképessé nyilvánítása, és a flotta leépülésének nyilvánosság elől való elfedése (a 2013 óta nem repülő Mi–24 típusú harci helikopterek hivatalosan máig nincsenek kivonva a hadrendből) is. Ilyen hozzáállás egy-két éven túl kivédhetetlenül a repülésbiztonsági kockázatok növekedéséhez vezet – mutatnak rá forrásaink.

Ezzel a kényszerhelyzettel szembesülve szánta el magát a HM önálló lépésekre. Miután tavaly nyáron még a meglévő Mi–8 és Mi–17 gépek 2015–2017 közötti fenntartásáról írtak alá keretszerződést 570 millió forint értékben a Specimpex Kft.-vel, addig a múlt héten már öt Mi–17 ipari nagyjavítására írtak ki közbeszerzést, aminek értéke milliárdos nagyságrendű. Egy ilyen beavatkozás után – melyet egyes uniós országokban lévő cégek is képesek elvégezni – a gépek további nyolc év naptári, és 2 ezer repült óra üzemidőre kapnak engedélyt, ami szintén alátámasztja, hogy jelenleg senki sem bízik a mintegy harmincesztendős szovjet gépek gyors lecserélésében. Mindez egybecseng a lapunknak a tavaly nyári moszkvai légiszalonon nyilatkozó szakértők véleményével is, akik szerint Magyarország még jó ideig húzni fogja a „minyókkal\". Hasonló mozzanat, hogy folyamatban van a légimentők két, szolgálatból kivont Écureuil könnyűhelikopterének honvédségi átvétele, gyakorlási és futárfeladatokra.

A HM lépései nyomán értelemszerűen kétségessé válnak azok a sajtóértesülések is, miszerint Orbán Viktor kormányfő mai moszkvai útján komolyan szó lehet a helikopterbeszerzésről. Arról nem is beszélve, hogy az Oroszországgal szembeni uniós fegyverembargó miatt erre jelenlegi nincs is mód. Forrásaink arra mutatnak rá, hogy a kétoldalú haditechnikai kapcsolatokban jártas cégek a szankciók feloldásának reményében fejtenek ki lobbitevékenységet, illetve vizsgálják annak lehetőségét, hogy az orosz szállítóhelikopterek kettős (civil/katonai) hasznosíthatósága miatt nem lehetne-e megkerülni a büntetőintézkedéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.