Ráfordulhatnak a sztrájkra a vasutasok

Ma hozza meg döntését a sztrájk megtartásáról a Vasutasok Szakszervezetének választmánya.

Markotay Csaba
2016. 02. 03. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma ér véget a Vasutasok Szakszervezeténél az az internetes szavazás, amelynek eredményeként a választmány tagjai dönthetnek arról, hogy felhatalmazzák-e a sztrájkbizottságot a munkabeszüntetés megszervezésére, illetve megtartására. A választmány 31 tagjának fele a többnapos folyamat részeként már szavazott, és a többség már igent mondott az akcióra, de a ma déli határidőig kétharmados támogatást kell megszerezni, hogy sztrájkot tarthassanak – mondta a Magyar Nemzetnek Kotter József, a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke.

Már volt ugyan elmozdulás a bérekről folytatott tárgyalásokon, de nem elegendő ahhoz, hogy létrejöjjön a megállapodás. Mint arról beszámoltunk, a munkavállalói oldal ötszázalékos alapbérnövelést, és elsősorban a létszámhiánnyal küzdő területeken 2,7 százalékos differenciált bérfejlesztést követel. A MÁV ezzel szemben korábban 0,5 százalékos differenciált bérfejlesztést és az alapbér további fél százalékának megfelelő nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést javasolt. Úgy tudjuk, a vasúttársaság vezetése valamennyit időközben már engedne, de még mindig csak kevesebb mint a felét javasolta annak az öt százaléknak, amit az érdekképviseletek alapbérfejlesztésben kérnek. Ennek ellenére folyamatos a tárgyalás a béremelésről is, és ha lesz megegyezés, akkor okafogyottá válhat a sztrájkfenyegetés.

Semmiképpen nem egyedül sztrájkolna azonban a Vasutasok Szakszervezete akkor sem, ha végül a választmány így határoz. Megvárják ugyanis több, a MÁV-nál működő érdekképviselet, továbbá egyéb közlekedési ágazatban a munkavállalókat képviselő szervezet döntését is, és csak velük együtt szüntetnék be a munkát. A sztrájk megtartása egyébként azért sem egyszerű, mert ahhoz meg kellene egyezni a munkaadóval a még elégséges szolgáltatásról, és ha nem sikerül, meg kell várni a bíróság döntését. – Senki nem örülne a munkabeszüntetésnek, legkevésbé a vasutasok, de a jelenlegi béremelési ajánlat elfogadhatatlan – fogalmazott a Magyar Nemzetnek korábban több szakszervezeti vezető.

Nagyon feszült a helyzet a miskolci közlekedési társaságnál is, ahol nemrég már arról folyt a vita, hogy sztrájk esetén mekkora legyen a még elégséges szolgáltatás. A Miskolc Holding Zrt.-n belül működő, a közösségi közlekedésért felelős MVK azt szeretné, ha munkabeszüntetés alatt is közlekedne a járatok 88 százaléka, a szakszervezetek viszont a törvényi minimumnál alig magasabb teljesítményt ajánlottak csak. Miskolcon ma tiltakozást tartanak a közlekedési társaságnál dolgozók, amelyen szolidaritásból a Vasutasok Szakszervezetének egyes tagjai is részt vesznek, ahogy jelenlétükkel segítik a ma Miskolcon felvonuló pedagógusokat is.

Könnyen lehet, hogy rövidesen a BKV-nál lévő érdekképviseletek is eljutnak a sztrájkfenyegetésig. Ott ötszázalékos béremelést követelnek a dolgozók az idei évre, de hivatalosan még nem kezdődött meg az egyeztetés, csak úgynevezett háttérbeszélgetéseken próbálták kideríteni, mekkora béremelésre volna igény és lehetőség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.