Ma ér véget a Vasutasok Szakszervezeténél az az internetes szavazás, amelynek eredményeként a választmány tagjai dönthetnek arról, hogy felhatalmazzák-e a sztrájkbizottságot a munkabeszüntetés megszervezésére, illetve megtartására. A választmány 31 tagjának fele a többnapos folyamat részeként már szavazott, és a többség már igent mondott az akcióra, de a ma déli határidőig kétharmados támogatást kell megszerezni, hogy sztrájkot tarthassanak – mondta a Magyar Nemzetnek Kotter József, a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke.
Már volt ugyan elmozdulás a bérekről folytatott tárgyalásokon, de nem elegendő ahhoz, hogy létrejöjjön a megállapodás. Mint arról beszámoltunk, a munkavállalói oldal ötszázalékos alapbérnövelést, és elsősorban a létszámhiánnyal küzdő területeken 2,7 százalékos differenciált bérfejlesztést követel. A MÁV ezzel szemben korábban 0,5 százalékos differenciált bérfejlesztést és az alapbér további fél százalékának megfelelő nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést javasolt. Úgy tudjuk, a vasúttársaság vezetése valamennyit időközben már engedne, de még mindig csak kevesebb mint a felét javasolta annak az öt százaléknak, amit az érdekképviseletek alapbérfejlesztésben kérnek. Ennek ellenére folyamatos a tárgyalás a béremelésről is, és ha lesz megegyezés, akkor okafogyottá válhat a sztrájkfenyegetés.
Semmiképpen nem egyedül sztrájkolna azonban a Vasutasok Szakszervezete akkor sem, ha végül a választmány így határoz. Megvárják ugyanis több, a MÁV-nál működő érdekképviselet, továbbá egyéb közlekedési ágazatban a munkavállalókat képviselő szervezet döntését is, és csak velük együtt szüntetnék be a munkát. A sztrájk megtartása egyébként azért sem egyszerű, mert ahhoz meg kellene egyezni a munkaadóval a még elégséges szolgáltatásról, és ha nem sikerül, meg kell várni a bíróság döntését. – Senki nem örülne a munkabeszüntetésnek, legkevésbé a vasutasok, de a jelenlegi béremelési ajánlat elfogadhatatlan – fogalmazott a Magyar Nemzetnek korábban több szakszervezeti vezető.
Nagyon feszült a helyzet a miskolci közlekedési társaságnál is, ahol nemrég már arról folyt a vita, hogy sztrájk esetén mekkora legyen a még elégséges szolgáltatás. A Miskolc Holding Zrt.-n belül működő, a közösségi közlekedésért felelős MVK azt szeretné, ha munkabeszüntetés alatt is közlekedne a járatok 88 százaléka, a szakszervezetek viszont a törvényi minimumnál alig magasabb teljesítményt ajánlottak csak. Miskolcon ma tiltakozást tartanak a közlekedési társaságnál dolgozók, amelyen szolidaritásból a Vasutasok Szakszervezetének egyes tagjai is részt vesznek, ahogy jelenlétükkel segítik a ma Miskolcon felvonuló pedagógusokat is.
Könnyen lehet, hogy rövidesen a BKV-nál lévő érdekképviseletek is eljutnak a sztrájkfenyegetésig. Ott ötszázalékos béremelést követelnek a dolgozók az idei évre, de hivatalosan még nem kezdődött meg az egyeztetés, csak úgynevezett háttérbeszélgetéseken próbálták kideríteni, mekkora béremelésre volna igény és lehetőség.