– Matolcsy György jegybankelnök azzal magyarázta, hogy 267 milliárd forint közpénzt költöttek oktatási célú alapítványokra, hogy amit nem tilt a Magyar Nemzeti Bankra vonatkozó törvény, azzal foglalkozhatnak. Tehát oktatásra is költhetnek százmilliárdokat. Egyetért?
– Nem. A jegybanktörvény alapján ugyanis a nemzeti bank számára – rögzített kötelezettségein kívül – feladatot csak törvény állapíthat meg. Tehát, ha az MNB oktatási feladatokkal akar foglalkozni, csak abban az esetben tehetné meg, ha ezt törvényben rögzítik.
– Ilyen törvényt pedig nem alkotott az Országgyűlés.
– Nem.
– De akár még meg is születhet ez a jogszabály. A kormánypártok komolyabb erőfeszítés nélkül benyújthatnak ilyen törvényt. Akkor pedig minden a helyére kerül.
– Bár logikus volna, nem így van. A jegybanktörvény bármiféle módosításához ugyanis az Európai Központi Bank (EKB) hozzájárulása szükséges. Ez az intézmény az összes európai ország jegybankja felett felügyeleti és szabályozási jogkörrel bír. Tehát konzultáció szükséges ilyen módosításról.
– Könnyen lehet, hogy nem járult volna hozzá az EKB.
– Pontosan. Itt van a kutya elásva, feltételezhetően ez az oka annak, hogy nem – a szabályoknak megfelelően – törvényben határozták meg a jegybank kijelölt többletfeladatait, mint például az oktatási és egyéb célokat.
– Csakhogy számos európai ország jegybankja vásárolt például nagy értékű műkincseket. Matolcsy György az osztrák nemzeti bank nyolc Stradivari-hegedűjével példálózott. Az engedélyezett, de az oktatás támogatását nem biztos, hogy támogatná az EKB?
– Szükséges szétválasztani a két dolgot. A jegybanktörvény külön rendelkezik arról, hogy az MNB mire költheti el a bevételeit, és külön arról, milyen módon vállalhat új feladatokat, mint például az oktatás. Utóbbit – ahogy mondtam – törvényben kell kijelölni, amit nem tettek meg. A műkincs- vagy egyéb vásárlásokat viszont a törvény egy másik passzusa szabályozza. Hegedűk vagy festmények vásárlása nem tiltott, az viszont már szigorú feltételekhez van kötve, hogy mekkora összeget lehet erre a célra fordítani. Ezt az európai országok esetében az EKB által kidolgozott séma szabályozza, ami a magyar jegybanktörvényben is szerepel. Nevezetesen: az MNB csak a befolyt bírságokkal megegyező összeget fordíthatja például műkincsvásárlásra vagy karitatív célokra.