Hibák a legújabb történelemkönyvben

Túl sok téma, kihagyott fogyatékkal élők, civil szervezetek a politikai szereplők között.

Hutter Marianna
2016. 07. 13. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos hiba található a Magyar Nemzet cikke nyomán nemrégiben hozzáférhetővé vált tizenkettedikes állami kísérleti történelemkönyvben. Az esélyegyenlőtlenségek tárgyalásánál például nem írnak a fogyatékkal élőkről, nem magyarázzák el, milyen jogokkal jár a kettős állampolgárság, de található benne tárgyi tévedés is. A tankönyv egyik tudományos szakértője Szakály Sándor volt, a Veritas Történetkutató Intézet főigazgatója, akinek kijelentése a numerus claususról nemrégiben nagy közfelháborodást váltott ki.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által fejlesztett új tankönyvről még szombaton írta meg lapunk, hogy azt a történelemtanároknak – egy másik, nem állami történelemkönyv mellett – látatlanban kellett megrendelniük, ugyanis nem volt hozzáférhető sem az interneten, sem a tankönyvboltokban. Annak ellenére sem, hogy az OFI áprilisi közleményében azt állította, már minden kísérleti könyv teljes terjedelmében olvasható a nemzeti köznevelési portálon. A cikkünk megjelenése után feltöltött kiadvány impresszumából kiderül, hogy a Veritas két munkatársa, Zinner Tibor kutatócsoport-vezető és Szakály Sándor főigazgató végezte a tankönyvvel kapcsolatos tudományos szakértői munkát. Szakály nemrég a numerus clausus törvény – amely alapján korlátozták a zsidó hallgatók arányát az egyetemeken – kapcsán tett kijelentésével keltett közfelháborodást, ugyanis véleménye szerint a törvény nem jogfosztó, csupán „jogkorlátozó” volt. Szakály kijelentésétől elhatárolódott Csepreghy Nándor miniszterelnökségi államtitkár is a kormány nevében a Zsidó Közösségi Kerekasztal júniusi ülésén.

Nem a numerus claususszal kapcsolatos megszólalás volt egyébként a Veritas főigazgatójának első botránya. Szakály ugyanis két éve egy interjúban arról beszélt: a történészek közül többen úgy ítélik meg, hogy 1941-ben Kamenyec-Podolszkba történt az első deportálás a második világháborúban Magyarországról, de szerinte ez inkább idegenrendészeti eljárásnak tekinthető, mert azokat, akik nem rendelkeztek magyar állampolgársággal, ide toloncolták ki. Szakály egyébként nemcsak a tizenkettedikes, hanem a nyolcadik osztályos kísérleti tankönyv tudományos szakértője is volt. A nyolcadikos állami tankönyv olvasóink jelzései alapján korábban szintén nem volt elérhető az interneten, így nem kizárt, hogy az OFI ezt is szombati cikkünk megjelenése után töltötte fel a köznevelési portálra. Erre utal az is, hogy aki letölti a PDF formátumú könyvet, azt látja: utoljára múlt vasárnap módosították.

Repárszky Ildikó, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezető tanára, aki egyben a Történelemtanárok Egyletének tagja átolvasta a frissen megjelent tizenkettedikes kísérleti tankönyvnek azokat leckéit is, amelyek az ősztől életbelépő új kerettanterv új tananyagát tartalmazzák. A pedagógus szerint a szerzők túl sok témát próbálnak felölelni, ráadásul az anyag tele van hibákkal. Például a könyv nemzeti és etnikai kisebbségeket tárgyal, holott egy 2011-es törvény óta már csak nemzetiségeket tartunk számon. Az esélyegyenlőtlenségek tárgyalásánál nem írnak a fogyatékkal élőkről. Vitatható, hogy a civil szervezeteket a politikai szereplők között tárgyalják. Hiába kap külön alfejezetet a könyvben a határon túliak kettős állampolgársága, nem magyarázzák el, hogy ez pontosan milyen jogokkal jár – például hogy szavazati jogot is magában foglal. Különös az is, hogy a népszavazások tárgyalásánál az 1997-ben a NATO-ba és az 2004-ben az Európai Unióba való belépésről szóló népszavazás eredményei mellett az alaptörvény 2011-es passzusaiból idéz. Ez viszont nem szerencsés, hiszen a korábbi népszavazásokra még más jogi szabályozás vonatkozott, mint ami az alaptörvényben található.

A tankönyv tárgyi tévedést is tartalmaz: például azt írja, hogy Nyugat-Európában a felnőtteknek csupán 25 százaléka dolgozik. Repárszky ugyanakkor utánanézett az adatoknak és azt találta, ez valójában 50 százalék körül van. Ám nem ez az egyetlen tévedés: például a romák népszámlálási adatainál 2001 helyett 2010 szerepel – feltehetően elütés miatt. A könyv egyébként már tartalmazza azt az ősztől életbe lépő kerettanterv elvárást, hogy a történelemtanárok monetáris ismereteket is tanítsanak, ám a szakember szerint döbbenetes, hogy nekik kellene megtanítaniuk a diákoknak, milyen egy piaci alapon működő cég üzleti és marketingterve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.