Kevés konkrétumot mondtak az új digitális stratégiáról

Annyi biztosnak látszik, hogy változás várható a tananyagban és a tanárok felkészítésében.

MTI
2016. 07. 25. 19:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Deutsch Tamás a sajtótájékoztatón kiemelte: a stratégia minden elemében illeszkedik a köznevelési, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttképzési rendszert fejlesztő kormányzati elképzelésekhez.

Úgy fogalmazott, a digitalizáció ma már nem választás kérdése, a XXI. század Magyarországán nincs olyan ember, aki kizárhatja az életéből a digitális világot, hiszen valamilyen szinten mindenkit érint. Kiemelte, „Magyarországon a digitalizáció úgy fog megtörténni, hogy minden magyar polgár nyertese lehet a folyamatnak”.

A most elkészült stratégián keresztül a magyar oktatási rendszerben az eddigieknél jóval nagyobb szerepet kap a digitális világ, amihez az oktatáson belül új szemléletmódra, új pedagógiai módszertanra, új tanulási folyamatokra és a digitalizációra nyitott oktatási környezetre van szükség – ismertette Deutsch Tamás. Hozzátette, a stratégia foglalkozik a fizikai infrastruktúrával, az intézmények eszközellátásával, a pedagógus digitális felkészültségével és az oktatási tananyagokkal is.

A stratégiától azt várják – közölte a miniszterelnöki biztos –, hogy 2020-ra befejeződik a teljes magyar oktatási rendszer digitális átalakítása. Minden tanárnak és oktatónak lehetősége lesz döntő részben ingyenes kompetenciafejlesztésre, az állampolgároknak az alapvető digitális tudás elsajátítására, a kis- és a középvállalkozások tulajdonosainak, vezetőinek pedig a cégük érdekében elsajátítandó digitális tudás megszerzésére.

Deutsch Tamás szerint a stratégia révén Magyarország 2020-ra eljuthat oda, hogy a digitális írástudás és -használat, az internet elterjedtségének tekintetében, a pedagógusok digitális felkészültségében, az oktatás digitalizáltságában megelőzi az Európai Unió átlagát.

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár azt mondta: a gyorsan változó digitális világhoz az oktatásnak is alkalmazkodnia kell, ezért a Nemzeti alaptanterven belül a digitális eszközök és a digitális tudás használata célzottabban jelenik meg a stratégiában.

Az a generáció, amely most kerül be a közoktatásba, már fejlettebb digitális tudással bír, és ezeknek a gyerekeknek is másfajta oktatással kell szembesülniük – tette hozzá. Jelezte, hogy az új Nemzeti alaptantervben (NAT) a digitális képességek-készségek és eszközök használata nagy szerepet játszik majd.

Palkovics László szerint kiemelt feladata lesz az oktatási rendszernek, hogy az informatikusszakember-képzés utánpótlása biztosított legyen. Ehhez kapcsolódva elmondta, hogy a matematikai, a természettudományi, az informatikai és a műszaki képzésekre jelentkezők számának növelése a cél, az évek óta 25 százalékot kitevő jelentkezési arányt 40 százalékra szeretnék emelni e területeken.

Az államtitkár beszámolt arról is, hogy nagy sikere volt az iskolákban a digitális témahétnek, így megfontolandó, hogy az új NAT-on belül a „tematikus hetek” programjai továbbra is megjelenjenek, nagyobb szerepet kapjanak.

A digitális tudás megszerzéséhez és elsajátításához elengedhetetlen – mondta az államtitkár –, hogy a pedagógusok is kellően felkészültek legyenek, képesek legyenek átadni a digitális ismereteket.

Czunyiné Bertalan Judit digitálistartalom-fejlesztésért felelős kormánybiztos arról beszélt, hogy a DOS nem kiváltani akarja a köznevelési stratégiát, hanem annak kiegészítéseként alternatívát kínálni az iskoláknak és a pedagógiai módszertannak. Kiemelte, a Digitális oktatási stratégia egyik alapvetése, hogy ezt a területet és a digitális környezethez való illeszkedést a köznevelési intézményrendszerben kell elérhetővé tenni és megismertetni a gyerekkel.

Mint mondta, elkerülhetetlen, hogy az oktatás valamennyi szegmensében felkészüljünk azokra a tartalmakra, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az iskolákban megtörténhessen a „digitális átállás”, amely biztonságos tudást és kompetenciákat ad a gyerekeknek. Az „Okosportál” fejlesztése mindenképpen cél – tette hozzá.

A kormánybiztos jelezte: a tanárok célzott és jól ütemezett digitális továbbképzésére is szükség van, lehetőleg minél több pedagógus bevonásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.