Magáncég felügyelte a tűzszerészeket

A projekt 3,4 milliárdos keretéből pedig mindössze 11 százalékot szántak a tűzszerészeti mentesítésre.

Szemán László
2016. 07. 25. 3:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A honvédelmi miniszter 30 napot adott a július 1-jei, négy emberéletet és egy súlyos sebesülést követelő hortobágyi tűzszerész-tragédia katonai kivizsgálására. Ezzel párhuzamosan folyik a rendőrség közigazgatási eljárása. A vizsgálatok lezártáig egyik érintett szervezet és a tűzszerészi mentesítést elnyerő magáncég részéről sem kívánnak nyilatkozni a részletekről. Így lapunk a fellelhető iratok elemzéséből, valamint volt és jelenlegi tűzszerészekkel folytatott háttérbeszélgetések során bukkan rá újabb és újabb megdöbbentő részletekre.

A birtokunkba jutott dokumentumok szerint például a volt bombázó lőtér európai uniós pénzeket is felhasználó tájrehabilitációs projektjeit elnyerő vállalkozás szakfelügyeletet gyakorolt a tűzszerészek munkája felett, ami minden szakmaisággal ellentétes. A honvédség tűzszerészei a vonatkozó törvények és szabályzatok alapján végzik a munkájukat, a szakmai felügyeletet kizárólag parancsnokaik gyakorolhatják. Ám a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság és a Különleges Biztonsági Szolgáltató és Tanácsadó Kft. között 2013-ban megkötött két szerződés szerint a munkálatok során a tűzszerészeti szakfelügyeletet a magáncég látja el a Magyar Honvédség I. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred tűzszerész-alakulatának munkája során is. Azaz egy magáncég szakmai felügyeletével végezték a bombák megsemmisítését.

Ennél is érthetetlenebb a szerződések azon kitétele, amely a bombák szállításáról rendelkezik. „Azon robbanótesteket, melyeket nem lehet elszállítani, a projektcélterület déli részén kijelölt, bombatölcsérekkel sűrűn tarkított területen lehet felrobbantani.” A tragédia utáni napokban szakemberek sora jelezte a sajtónak, hogy – egyes kivételekkel – a bombákat a feltalálás helyén kell megsemmisíteni, és hogy a hatástalanított, szállításra előkészítendő bombák mozgatása során következhetett be a tragédia. A tilalom oka, hogy például egy évtizedek óta földben lévő robbanótest esetében nem lehet tudni, hogy megváltozott-e a robbanóanyag összetétele, ami azt a mozgatásra rendkívül érzékennyé teszi. A kivételt egyébként az jelenti, amikor a bomba emberi életet veszélyeztet, például sűrűn lakott területen találják meg. Ilyenkor a tűzszerészek „orosz rulettet” játszanak, és a gyújtószerkezet eltávolítása után legtöbbször ölben viszik a testet a szállító járművükhöz. Megjegyzendő, hogy a hét végén a Ferihegy 2-n talált bombát a szabályoknak megfelelően a helyszínen semmisítették meg.

A hortobágyi mentesítéskor azonban szakértők szerint minden szakmaiságot felrúgva olyan gyakorlat alakult ki, hogy a megsemmisítésre váró robbanótesteket lőtéren belül szállították egy központi gyűjtőhelyre. Ezzel a jelek szerint időt spóroltak meg, a szerződésben ugyanis olvasható, hogy a magáncég feladata a fémrepeszek összeszedése is, egy helyről pedig gyorsabban begyűjthető a repesz is, mint több ezerről.

A hortobágyi bombázó lőtér tájrehabilitációja két ütemben folyik. Az alapkiírás szerint 1,9 milliárd forintba került volna, európai uniós fejlesztési pénzek és hazai költségvetési forrás felhasználásával. Ám a projekt költségvetése igencsak alultervezettnek bizonyult, hiszen még egy év sem telt el az indulás óta, és 2014-ben a kormány 3,4 milliárdra emelte a rá fordítandó összegét. A 3,4 milliárdból a projektgazda nemzeti park mindössze 11 százalékot szánt a legfontosabb, legbonyolultabb és legveszélyesebb munkálatokra, a tűzszerészeti mentesítésre. Amiről aztán nagyon gyorsan kiderült, hogy szintén alultervezett, betarthatatlan határidőket tartalmazott, és 2015-ben maga a nemzeti park kezdeményezte a határidők módosítását a magáncéggel aláírt szerződés módosítása során. Indoklásukban a fő hangsúlyt a terület szennyezettségének alulbecsülése kapja. „Az előtalálások számának nagyarányú növekedése különösen nem volt előre látható. A projekt előkészítési szakaszában a célterületen egy szúrópróbaszerűen kiválasztott 0,25 hektáros mintaterületen történtek előzetes mérések a robbanótestekkel való szennyezettség felmérésére, becslésére.” Más érdeklődő cégek úgy jártak el, hogy a bombázó lőtér több területén próbamérést végeztek, és ezek eredménye alapján álltak el a pályázattól. A szerződés teljesítése során ki is derült, jóval nagyobb a szennyezettség, mint ahogy becsülték.

A szerződés módosításának másik fő indoka, hogy mivel a tűzszerészeti mentesítés csak azután jelenthető készre, hogy a tűzszerészek megsemmisítették a robbanótesteket, és a maradványokat is összeszedték, a magáncég nem tudott a szerződés szerinti ütemben számlázni, így egy évig csak a szerződés szerinti összeg 10 százalékát jelentő előlegért dolgozott alvállalkozóival (!) a területen. Az alvállalkozók bevonása szintén a projekt tervezésekor elkövetett hiba következménye, a feladat alábecsülése miatt történhetett meg. A vártnál több munkához ugyanis több szakember kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.