Hiába szerezhetett volna minősítést 35 ezer pedagógus jövőre, mindössze 23 ezer jelentkező akadt rá – tudta meg a Magyar Nemzet. Annak ellenére történt ez, hogy a kormány az ideinél 5 ezerrel magasabb keretszámot adott meg, hogy minél többen vehessenek részt az eljárásban.
Az érdeklődés hiányának hátterében az áll, hogy a minősítési rendszer 2013 szeptemberében történt bevezetése óta rengeteg kritikát kapott, és kivívta a szakma ellenszenvét. Ezt támasztja alá az Oktatáskutató és -Fejlesztő Intézet (OFI) lapunk által megismert kutatása is. Ennek során közel 8000 tanár véleményét kérdezték meg a pedagógus-életpályamodellről, ami a kutatás készítői szerint is évről évre egyre rosszabb. Míg 2013 őszén a pedagógusok 56 százaléka tekintette az életpályát lehetőségnek a szakmai előrehaladásra, 2015 tavaszára ez már 45 százalékra csökkent. Árulkodó adat az is, hogy a megkérdezett pedagógusok közel 90 százaléka szerint a minősítés újabb munkaterheket és külső nyomást jelent. Sőt, nemcsak hogy minden második pedagógus fél, hogy a rendszer bevezetése miatt könnyebben válik elbocsáthatóvá, de csökkent azok aránya is, akik szerint ez segítség lenne a pedagóguspálya társadalmi megbecsültségének helyreállításában. Lesújtó adat az is, hogy tíz pedagógusból csak három vélte úgy, az életpálya segíti a kiváló pedagógusok pályán tartását. A pedagógusok fele arról is beszámolt: az életpályamodell szabályrendszere nem eléggé átlátható és világos, ráadásul a többség szerint azoknak kedvez, akik a gyengébb szakmai teljesítmény mellett is jól adminisztrálják magukat. Ezek fényében nem meglepő az sem, hogy a megkérdezettek 77 százaléka szerint rosszul sikerült az életpályamodell megvalósítása.
Fontos kritikai pontként jelent meg, hogy az életpályamodell növeli a nemek közti esélyegyenlőtlenséget. Ennek oka a tanulmány szerint, hogy a rendszer a pedagóguspályán eltöltött éveket veszi alapul a számításokban. Miután a gyermekszüléssel, gyeddel, gyessel eltöltött idő ebbe nem számít bele, hátrányos helyzetbe hozza a nőket a férfiakkal szemben. „A lemaradás már egy gyermek vállalása esetén is jól érzékelhető, a gyermekek számának növekedésével pedig egyre nagyobb lesz” – írták.