Feszített menetrend, állandó túlóra és sok esetben méltatlan munkakörülmények – a lapunknak nyilatkozó szakszervezeti vezetők erre vezették vissza a hazai tömegközlekedésben dolgozók magas fluktuációját. A Magyar Államvasutak (MÁV), a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Volánbusz kérdéseinkre adott válaszaiból ugyanis kiderült, ma Magyarországon nincs olyan tömegközlekedési járműtípus, aminek működtetői állománya maradéktalanul fel van töltve. Mind a fővárosban, mind a vidéki járatokon létszámhiánnyal küzdenek.
A MÁV-nál körülbelül hatszáz szakember hiányzik – válaszolta az állami vasúttársaság az állomány feltöltöttségét célzó kérdésünkre. A korábban megjelent hírek szerint a vállalat komoly létszámhiánnyal küzd, már a pályaudvarok hangosbemondóján is munkásokat toboroz. A kampány sürgősségét pedig az MNO.hu korábbi cikke támasztja alá, eszerint 2019-ig mintegy négyezer vasutas nyugdíjazására kerül majd sor.
Az utánpótlás érdekében megkezdtük az egyeztetést a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, a Nemzetgazdasági Minisztériummal, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a szakképző iskolákkal, az érintett felsőoktatási intézményekkel – folytatta válaszát a társaság. A 38 ezer főt foglalkoztató cég szerint jelenleg a MÁV-Startnál kétszáznegyven járművezetőt képeznek, idén további hatvan fő oktatása kezdődik meg. De válaszukból kiderült, hiány van pénztárosokból is. Ebben a munkakörben idén több mint kilencven ember képzését tervezik. A vasúti pálya és infrastruktúra működtetését ellátó MÁV Zrt. állományából, különböző beosztásokban a hiány összesen háromszázhatvan fő.
Az alapfizetésen túl a béren kívüli juttatások keretösszege évi bruttó 271 400 forint, a SZÉP-kártyára járó javadalmazás összege 92 700 – válaszolta a MÁV a dolgozók bérét célzó kérdésünkre. A vállalat a munkavállalóira hosszú távon számítana, ezért nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést és továbbképzési lehetőséget is nyújtanak. Hozzátették: egy átlagosan 11-25 ezer forintos pluszkeresetet biztosító új bértáblázatot is kidolgoztak, azt azonban a szakszervezetek indoklás nélkül visszautasították.