Túlterhelt vasutasok és buszvezetők

A fővárosban és a vidéki járatokon is létszámhiánnyal küszködnek.

Buzna Viktor
2016. 07. 12. 12:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feszített menetrend, állandó túlóra és sok esetben méltatlan munkakörülmények – a lapunknak nyilatkozó szakszervezeti vezetők erre vezették vissza a hazai tömegközlekedésben dolgozók magas fluktuációját. A Magyar Államvasutak (MÁV), a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Volánbusz kérdéseinkre adott válaszaiból ugyanis kiderült, ma Magyarországon nincs olyan tömegközlekedési járműtípus, aminek működtetői állománya maradéktalanul fel van töltve. Mind a fővárosban, mind a vidéki járatokon létszámhiánnyal küzdenek.

A MÁV-nál körülbelül hatszáz szakember hiányzik – válaszolta az állami vasúttársaság az állomány feltöltöttségét célzó kérdésünkre. A korábban megjelent hírek szerint a vállalat komoly létszámhiánnyal küzd, már a pályaudvarok hangosbemondóján is munkásokat toboroz. A kampány sürgősségét pedig az MNO.hu korábbi cikke támasztja alá, eszerint 2019-ig mintegy négyezer vasutas nyugdíjazására kerül majd sor.

Az utánpótlás érdekében megkezdtük az egyeztetést a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, a Nemzetgazdasági Minisztériummal, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a szakképző iskolákkal, az érintett felsőoktatási intézményekkel – folytatta válaszát a társaság. A 38 ezer főt foglalkoztató cég szerint jelenleg a MÁV-Startnál kétszáznegyven járművezetőt képeznek, idén további hatvan fő oktatása kezdődik meg. De válaszukból kiderült, hiány van pénztárosokból is. Ebben a munkakörben idén több mint kilencven ember képzését tervezik. A vasúti pálya és infrastruktúra működtetését ellátó MÁV Zrt. állományából, különböző beosztásokban a hiány összesen háromszázhatvan fő.

Az alapfizetésen túl a béren kívüli juttatások keretösszege évi bruttó 271 400 forint, a SZÉP-kártyára járó javadalmazás összege 92 700 – válaszolta a MÁV a dolgozók bérét célzó kérdésünkre. A vállalat a munkavállalóira hosszú távon számítana, ezért nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést és továbbképzési lehetőséget is nyújtanak. Hozzátették: egy átlagosan 11-25 ezer forintos pluszkeresetet biztosító új bértáblázatot is kidolgoztak, azt azonban a szakszervezetek indoklás nélkül visszautasították.

– Valójában a bérreformot csak Budapesten, a vezető jegyvizsgálói és jegyvizsgálói munkakörben vezették volna be – reagált a MÁV válaszára Halasi Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke. Halasi szerint ezen a területen a legégetőbb a hiány, a kalauzoknak állandóan túlórázniuk kell.

– Amit eddig rendkívüli munkavégzés címen jövedelemkiegészítésként megkaptak, azt az új rendszerben bérként fizette volna ki a cég – mondta Halasi, aki szerint a MÁV-nak tényleges reformokkal kellene előállnia. A szakszervezeti vezető szerint ugyanis a vasúti munkákra a szigorú egészségi és egyéb feltételek miatt nem könnyű biztosítani az utánpótlást. Nehezíti a helyzetet, hogy a fizetések nincsenek arányban a munkakörülményekkel.

Egy jegyvizsgáló százharmincezer forintot kap, de a mozdonyvezetők fizetése is elmarad az európai átlagtól – jelentette ki a szakszervezeti vezető. Hozzátette, az állomány hiánya miatt nő a terhelés, a megszabott dolgozói létszámminimumot ugyanis egyre több járaton a cég képtelen biztosítani.

Az autóbusz-vezetői létszámhiány, mint néhány éve elindult országos tendencia, a cégünknél is érezteti hatását – ezt már a Volánbusz Zrt. írta válaszában. A társaság szerint az állomány feltöltöttsége 96 százalékos, s bár a hiány nem kritikus, igyekeznek bővíteni a potenciális munkavállalók körét. Míg korábban a cég csak férfiakat alkalmazott, ma már nők jelentkezését is várja, s a D kategóriás jogosítvány sem előfeltétel. Kérdésünkre elmondták, a sofőrök átlagkeresete tavaly bruttó 249 100 forint volt, ezt várhatóan 3,76 százalékkal növelik majd.

A válaszok alapján az autóbuszsofőr-állomány helyzete Budapesten kedvezőbb, a BKK azonban megjegyezte: a magas foglalkozás-egészségügyi, hatósági és munkaköri követelmények, illetve a hoszszú tanfolyamok miatt folyamatosan dolgoznak az utánpótláson.

A BKV Zrt.-nél a vasúti területen a HÉV-, metró- és villamosvezetők létszámában mutatkozik jelenleg hiány – írta a vállalat, ezeken a területeken 90-95 százalékos a feltöltöttség. Felvétel zajlik a jegyellenőröknél is, itt hatvannyolc nyitott pozíció van, ami 16 százalékos hiányt jelent. Bár a BKK válaszai szerint a jegyellenőrök havi 190 ezer forintot keresnek, míg egy villamosvezető 312 ezret vihet haza, a szakszervezet szerint a romló körülmények miatt az összeg nem elegendő.

Nagy a fluktuáció, egyre nehezebb a vállalatoknak a dolgozókat megtartani – mondta lapunknak Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki szerint a legnagyobb szakemberhiány a villamosvezetőknél jelentkezik. Nemes szerint a probléma különösen a nyári időszakban okoz gondot, a feszített menetrend további terheket ró a dolgozókra.

Előfordul, hogy a járművezető a mosdóba sem tud kimenni – közölte Nemes, aki szerint nemcsak a sűrű beosztás, hanem a telephelyeken a megfelelő infrastruktúra hiánya is probléma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.