– Óvatosan kell fogalmaznunk, amikor a cölibátus kérdését feszegetjük, közben viszont nagy a kísértés, hogy a papi nőtlenség jövőjét firtató egyházi megnyilvánulásokba azt lássuk, hogy valamiféle elmozdulás történik az ügyben. Nagy visszhangot váltott ki három éve, amikor Pietro Parolin vatikáni államtitkár mondta még leköszönő venezuelai nunciusként, hogy a cölibátus nem dogma, hanem egyházfegyelmi kérdés, amiről lehet beszélgetni.
– Ezt nem ő mondta ki, hanem egyrészt mindig is lehetett tudni, másrészt 1965-ben a II. vatikáni zsinat papságról szóló dokumentuma rögzítette, hogy a papi cölibátus nem a papság természetéből fakadó követelmény, miként ez kirajzolódik az ősegyház gyakorlatából és a keleti keresztény hagyományból is (16. pont – a szerk.). Azóta folyamatosan a felszínen lévő kérdés ez.
Józef Pucilowski domonkos rendi szerzetes lapunknak a cölibátus önkéntessé tételéről:
„Nem tartanám rossz ötletnek. A pravoszlávoknál, a görög katolikusoknál a nősülés, a papi családalapítás régóta bevált intézmény. Úgy vélem én is, döntse el a végzős szeminarista, hogy meg akar-e nősülni vagy nem.”
– Akkor kezdjük az elején! Hogyan és mikor lett a cölibátusból úgynevezett egyházfegyelmi szabály? Jézusnak köztudomásúlag nem volt felesége, míg a megalapított egyház első vezetőjének, Szent Péternek igen, ugyanígy számos klerikusnak is, hosszú évszázadokon át.
– A tizenkét apostol között voltak nősek és nőtlenek. Utóbbiak közül a legfontosabb János és Pál. Az ősegyházban így Krisztus kora óta létezett nős és nőtlen papság is. Az első, egyháztartományi szintű kötelezettség a nőtlenségre a 306-os elvirai zsinaton született, Hispániában. A megvalósítás persze nem volt zökkenőmentes. A középkorban viszont már egyetemesen megjelent a cölibátus igénye, ennek elterjesztését a szerzetesi reformpápákhoz köthetjük a 11. századtól kezdve. Voltak, akik elfogadták ezt az irányvonalat, és voltak, akik nem – mi, magyarok például nem. A középkor végére általános lett a nőtlenség kötelezettsége, ezt a reformáció idején megerősítette a tridenti zsinat. A gyakorlatba való átvezetés persze még ezzel sem valósult meg teljesen, hosszas történelmi folyamat volt ez.