Százmilliókért levelezett a miniszterelnök

A boríték darabonként 4,38 forint volt, de hajtogatási költséget is elkülönítettek.

Markotay Csaba
2016. 11. 03. 5:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem 682 millió forintba került az adófizetőknek a népszavazási kampány miniszterelnöki leveleinek kiküldése, a gyártási költségekre pedig majdnem 30 millió forint ment el – derült ki azokból a szerződésekből, amelyeket lapunk közérdekűadat-igénylésére adott ki a Rogán Antal miniszter által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda. A kormány a népszavazási kampányban 8,1 millió „nemzeti konzultációs levelet” küldött ki, további 500 ezer levelet azoknak a magyaroknak postáztak, akiknek külföldi lakcímük van. Ezenkívül 4,2 millió háztartásba juttatták el a húszoldalas, kék színű tájékoztatófüzeteket.

Ez utóbbiak az összesen bruttó 875 millió forint konzultációs költségnek csak a kisebb részét tették ki. A tájékoztatófüzetek esetében értelemszerűen a gyártás volt a drágább, amire darabonként bruttó 30,8 forintot, összesen 129 millió forintot költöttek, további 36 271 200 forintot pedig a terjesztésükre. Az egyébként érvénytelenül zárult népszavazás kampányában kiküldött kék színű füzetek tehát valamivel több mint 165 millió forintba kerültek.

Ugyanakkor a miniszterelnöki levelek költsége ennél jóval több volt. A magyarországi és a határon túli címekre postázott üzenetek gyártása darabonként bruttó 3,2 forintba került, így a gyártás itt kevesebb mint 30 millió forintot vitt el.

A terjesztés viszont jelentősen megdobta a költségeket, és több érdekes tétel is előkerült. Például a boríték költsége darabonként bruttó 4,3 forint volt, hazai címre 53, uniós országokba 245, egyéb külföldi országokba pedig 295 forintért kézbesítették. Felszámították a küldemény hajtogatási költségét, ami laponként 1,7 forintba került, a borítékolás költsége pedig 3,7 forint volt darabonként, illetve laponként. (A kiküldött levélben csak egyetlen lap szerepelt.) Kisebb, de milliós tételeket találni a postai küldemények előállítási, gyártási feladatai címszó alatt is. Például 18 842 990 forintba került „a levél megszemélyesítéséhez szükséges gép rendelkezésre állása”. A postai válaszküldemények „biztonsági feltételrendszereire” is költöttek. Például az, hogy a Készenléti Rendőrség négy közbiztonsági járőrt biztosított, 200 ezer forintba került, a „saját erős őrzési feladatok szerződés szerinti megerősítésére” pedig 3 880 531 forintot költöttek. A „selejt miatti újragyártás költségtöbblete” címszó alatt 4 267 200 forint szerepel.

Érdekesség, hogy Harangozó Tamás (MSZP) korábbi írásbeli kérdéseire a Miniszterelnöki Kabinetiroda által lapunkkal közölt, részleteiben most megismert 875 milliós végösszegnél több mint félmilliárddal kisebb számok érkeztek válaszként. A képviselő kérdéseire Pintér Sándor belügyminiszter és Trócsányi László igazságügyi miniszter közölt gyártási és terjesztési egységárakat, ezek alapján azonban mindössze 315 millió forintos volt a végösszeg. Az eltérést a Miniszterelnöki Kabinetiroda utóbb azzal magyarázta, hogy a magyarországi lakcímre kiküldött miniszter­elnöki levelekre sem a képviselő, sem más nem kérdezett rá náluk, így azt nem is közölték, csak a külföldi címekre kiküldött, illetve a 4,2 millió háztartásba postázott levelekről és kiadványokról adtak tájékoztatást. Az ügyben a bejelentéseiről ismert Fidesz-tag, Tényi István az V. kerületi ügyészséghez fordult, mert szerinte felvetődhetett a köz­érdekű adattal való visszaélés gyanúja. Az ügyészség azonban érdekes érveléssel dobta vissza a bejelentést. Mint írták, „önmagában az, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda nevében eljárt, ismeretlen személy által közölt összeg nem egyezik meg a miniszterek által megadott paraméterek alapulvételével kiszámított költségek összegével, nem kelti bűncselekmények gyanúját, mivel nincsen információ arra, hogy a feljelentésben sérelmezett adatokat közzétevő személy ismerte volna a költségek valós összegét, és ennek alapján tudatában lett volna annak, hogy az általa közzétett adat nem felel meg a valóságnak”.

A miniszterelnöki levelek és a tájékoztató füzetek 875 milliós végösszege azonban eltörpül ahhoz a becslések szerint 12-13 milliárd forinthoz képest, amennyit a népszavazási kampányra elkölthetett a kormány a hivatalos, ötvennapos kampányidőszakban, illetve már előzőleg.

Már korábban nyilvánosságra került, hogy az október 2-ai népszavazás előtt, idén augusztusig a Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó cégek – a Network 360 Reklámügynökség Kft. és az Affiliate Network Kft. – összesen csaknem bruttó 6,5 milliárd forintot kaptak egyebek között a kabinetiroda kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató hirdetéseivel kapcsolatos feladatok ellátására. Ezt követte augusztus 1-jén egy bruttó 2,4 milliárdos szerződés, majd augusztus 19-én egy újabb 2,5 milliárdos, amit szintén ezzel a két céggel kötöttek. A második összegnél meg is nevezték, hogy a „kényszerbetelepítés ellen kezdeményezett népszavazásra vonatkozó kampány” feladataira megy, de a másik összeg is vélhetően ezt szolgálta, hiszen ott a „kormányzati intézkedések tájékoztató és információs kampányaihoz kapcsolódó feladatok ellátása” volt a hivatalos megjelölés.

Múlt héten azonban újabb szerződésről számolt be a Rogán Antal vezette tárca. A kampányhajrában, szeptember 27-én ugyanis újra szerződtek az említett két céggel, az akkori vállalkozási keretszerződés nettó 787 millió forintról, vagyis bruttó újabb egymilliárdról szól, és a feladat akkor is a lakossági kampánnyal kapcsolatos feladatok ellátása volt.

Továbbra sem tudni viszont azt, hogy a különböző kampányszakaszokra, így az „Üzenjünk Brüsszelnek!”, a „Tudta?”, illetve a „Ne kockáztassunk!” szlogennel futott hirdetésekre mennyi közpénz ment el, mert ilyen bontást nem készített a Miniszterelnöki Kabinetiroda, ráadásul információink szerint a különböző időszakokban adott pénzek át is kerülhettek a következő szakaszokra, azaz jelentős lehetett ezen tételek között az átfedés. Több mint valószínű, hogy a népszavazással kapcsolatos hirdetési hadjáratra végül nem a tárca által közölt 8,4 milliárd forint ment el, hanem ennek legalább másfélszerese.

Arra sincs válasz egyelőre, hogy a népszavazási utókampányt milyen keretből finanszírozták, illetve kivel és mekkora összegben kötöttek szerződést rá. Erre vonatkozó kérdéseinkre mindeddig nem kaptunk választ.

Lejárt kedden délután a határidő az országos népszavazás kampányidőszakában közterületeken elhelyezett plakátok eltávolítására. A választási eljárási törvény szerint a szavazás napja után 30 napon belül, tehát november 1-je 16 óráig kellett eltávolítania a plakátokat annak, aki elhelyezte, vagy akinek az érdekében elhelyezték őket. A jogszabály szerint ha a hirdetményeket nem távolítják el időben, az önkormányzatoknak kell eljárniuk, majd a költségeket kiszámlázhatják. (M. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.