Segédanyag készült a trauma feldolgozásához

Szakemberek állítottak össze egy dokumentumot diákok és tanárok számára.

MNO
2017. 01. 23. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A veronai tragédia híre sokkolta az országot. A tizenhat halálos áldozatot követelő buszbaleset túlélőinek hosszú hetekre lesz szükségük ahhoz, hogy feldolgozzák a borzalmakat. És azoknak is, akik elvesztették hozzátartozójukat, legféltettebb kincsüket, a gyermeküket. A családtagokkal és túlélőkkel jelenleg is pszichológusok foglalkoznak, ugyanakkor egy egész országnak, köztük a diákoknak is fel kell dolgozniuk a tragédiát. Ebben segíthet az a segédanyag, amely fogódzót nyújthat a tanároknak abban, hogyan beszéljenek diákjaikkal a balesetről.

A segédanyagot Kiss Kinga klinikai gyermekszakpszichológus és Révész Renáta Liliána pszichológus, gyásztanácsadó állította össze és juttatta el az iskolák részére. A pdf itt olvasható el. Szerkesztőségünk egy középiskolai tanártól kapta meg a szöveget, amely négy célt emel ki.

Korábban írtunk arról, hogy a legfontosabb, hogy a túlélők a tragédia után azonnal elkezdjék megemészteni az átélteket, akár egyéni, akár csoportos foglalkozáson. Mielőbb megtörténik ez, annál jobban csökkenthető a poszttraumás stressz szindróma kialakulása. Ez esetünkben már megtörtént, a gyermekekkel és a szülőkkel külön-külön beszélgettek a szakemberek. 

Meg kell akadályozni azt, hogy a gyermekek befelé forduljanak, elszigetelődjenek, és magukba zárják a témát. A szakértők szerint a szorongást és a megnövekedett halálfélelmet csökkenteni kell. A pszichológusok felhívják a figyelmet a méltó megemlékezés fontosságára és arra is, hogy a tanárok mintát adjanak a gyermekek kezébe, hogy miképp gondoljanak a tragédia áldozataira. Negyedrészt pedig rendkívül fontos a gyász és a veszteség témájának csoportos feldolgozása.

Konkrétumok említése nélkül javasolja a segédanyag az autópályán történt baleset felidézését. Emellett a szöveg azt emeli ki, hogy a diákok és tanárok beszéljenek a tragédia hőseiről, valamint a tragédiában helytálló diákok és tanárok közös erőfeszítéséről.

A szakemberek azt is fontosnak tartják, hogy a gyermekek és a tanárok beszéljenek arról, mennyire nagy kincs az élet és annak apróbb örömei, ezzel a baleset túlélői és a diákok is legyenek tisztában. A pszichológusok ezzel egy időben azt is hangsúlyozzák, hogy a gyászról és a veszteségről is szót kell ejteni, rákérdezve arra, hogy a diákok életük során milyen veszteséggel szembesültek.  Szakértők szerint a tanároknak azt is el kell magyarázniuk, hogy a gyász vagy a veszteség feldolgozása sokféle lehet. Nem árt azt is megjegyezni, hogy a tragédiát követően lehetnek olyanok, akik magukba fordulnak, elszigetelődhetnek – hívják fel a tanárok figyelmét a pszichológusok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.