Veszélybe került az EU-s forrásból finanszírozott, négy éve sikeresen működő, Alapellátás-fejlesztési Modellprogram, pedig a projekt sokat javított a hátrányos helyzetű térségekben uralkodó lesújtó körülményeken és a családok tudáshiányán. Az ország négy megyéjének 24 praxisában bevezetett program jelenleg 16 településre koncentrálódik; lényege, hogy a praxisközösségekben az orvosokat és az asszisztenseket gyógytornász, dietetikus, egészségpszichológus és népegészségügyi koordinátor is segíti.
A programnak köszönhetően a gyerekek játékos gyakorlati órákon, szakemberektől tanulhattak például helyesen fogat, vagy kezet mosni. Ezt később otthon szüleiknek is megtanították. Bagatellnek tűnik ez első hallásra, de amikor Kormos Ferenc, a Hanyi-menti Általános Iskola igazgatója arról beszél, hogy Átányban igen gyakran üti fel a fejét a rüh, az ótvar, a tetű, valamint a sárgaság... sokan korábban sosem mostak fogat, akkor már érthető, miért van ekkora szükség ezekre a kezdeményezésekre.
Közel százötven diák koptatja a szebb időket is megélt általános iskola padjait a Heves megyei Átányban. A tanulók 93 százaléka halmozottan hátrányos helyzetű roma, a többiek „csupán” hátrányos helyzetűek. – A legnagyobb problémát az ő számukra a családi háttér okozza. A gyerekek már második osztályban elérik szüleik szellemi szintjét, onnantól kezdve pedig nagy százalékuk nem kap elég támogatást otthonról – hangsúlyozta Kormos Ferenc, az iskola szegényes informatikatermében. A térségben szinte minden intézménybe rengeteg mélyszegénységben élő gyerek jár.
– A tanulók többsége nem jut el a nyolcadik osztályig, már korábban kimaradnak. Jó, ha a hatodik osztályig bejárnak. A programnak hála, sok tekintetben változott a gyerekek és a szülők hozzáállása például a saját egészségükhöz. Volt olyan gyerek, aki a dietetikus hatására evett először egy számára addig ismeretlen gyümölcsöt, zöldséget. Később pedig otthon is kérte. Vannak olyanok is, akik beépítették étrendjükbe az egészségesebb ételeket – mondta az igazgató.