Miközben lesújtó eredménnyel zárult az Európai Unió kiemelt mézpiaci ellenőrzése, s a mézminták több mint 20 százalékáról derült ki, hogy hamisítvány, Magyarországon szinte teljesen eltűnt a kínai méz a polcokról. Ennek ellenére továbbra is nehéz helyzetben vannak a hazai méhészek, akik semmilyen segítségre sem számíthatnak a kereskedőktől – nyilatkozta lapunknak a Kaposvár és Térsége Méhészeinek Egyesülete elnöke. Petrus Lajos élesen bírálta a Magyar Mézkereskedők és Mézcsomagolók Egyesületét, illetve annak vezetőjét, aki állítása szerint korábban maga is machinált a mézzel, így alapjaiban kérdőjelezhető meg a hitelessége. Hangsúlyozta: amíg szélhámosok irányítanak, addig nem lesz rend a hazai mézpiacon. A kaposvári méhészek elnöke elmondta: bár látszólag a hamis kínai méz ellen küzd a kereskedők testülete, valójában a szervezet elnöke is részt vett korábban a vásárlók átverésében. Néhány évvel ezelőtt a Hír TV buktatta le Fazekas Gyulát, aki a Pannon Honig magyar–német vegyesvállalat tulajdonos-ügyvezetőjeként saját irodájában pult alól, számla és nyugta nélkül árult címkézetlen vödrökben tárolt mézet. A kereskedők vezetője mosatlan kézzel morzsolgatta az eladásra kínált virágport. Az általa árult mézről pedig korábban lapunk írta meg, hogy az engedélyezettnél jóval magasabb volt az antibiotikumtartalmuk.
Az egyesületi elnök szerint a méhészek közt régóta rossz híre van Fazekas Gyulának, aki tagja volt a rendszerváltás után létrehozott Mellifera Kft. vezetőségének; ez a legjelentősebb mézfelvásárló és -értékesítő szervezet volt.
Ám amekkora lehetőség volt a méhészek számára, legalább akkora kudarcot vallott. Petrus Lajos szerint ugyanis hiába hoztak létre egy közgazdasági szempontból ideális vállalatot – amelynek legnagyobb haszna a termelőknél csapódott le –, az önös érdekek és a kapzsiság tönkretette a vállalatot.
Az 1989-től 2000-ig működő céget csaknem ezer méhész alapította, ám csak jóval a cég bedőlése után derült fény arra, hogy a vezetőség, illetve annak bizonyos tagjai hogyan verték át a méhészeket. Példaként említette a kaposvári szervezet elnöke, hogy a Mellifera a méhészek örömére a versenytársakhoz képest magasabb áron vette át a mézet a tagoktól, ám ez nem a menedzsment érdeme volt. Valójában az volt a trükk – mondta –, hogy a méhészeket éveken át a saját pénzükből fizették ki. Méghozzá úgy, hogy amikor a céget megalapították, a tagok körülbelül 50 millió forint tőkét adtak össze a vállalat elindításához. A társaság vezetése pedig nem csinált mást, mint a pénzt berakta a bankba, annak kamataival pedig megnövelte a méz felvásárlási árát. A 90-es évek elején egyébként akár 30-40 százalékos kamatot is nyújtottak a bankok. Vagyis ezzel a technikával tudtak magasabb árat fizetni a méhészeknek.