„Brüsszel is hibás a metróbotrányért”

A volt BKV-vezér állítja, nem kapott kenőpénzt, kész vagyonosodási vizsgálatot indítani saját maga és családtagjai ellen.

2017. 03. 27. 13:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kaptam korrupciós ajánlatot, nem kértem és nem kaptam semmilyen kenőpénzt, s ezért kész vagyok vagyonosodási vizsgálatot is indítani saját magam és családtagjaim ellen – szögezte le a fővárosi „metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport” hétfői ülésén Aba Botond, a BKV 1993 és 2006 közötti vezérigazgatója. Szerinte az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése több ponton hiányos, s nem tárta fel kellőképpen az ő idején és az azt követő időszakban a 4-es metró beruházásának kronologikus történetét.

A 406 milliárd forintos végösszeggel zárult beruházásnál az OLAF-jelentés 167 milliárd forint elköltését találta szabálytalannak vagy esetlegesen korrupcióval, bűncselekménnyel érintettnek. A magyar kormányhoz tavaly októberben érkezett brüsszeli dokumentum alapján az Európai Bizottság akár 59 milliárd forintnyi összeget is visszakövetelhet Magyarországtól a metróépítéshez folyósított 181 milliárd forintos uniós támogatásból. A volt BKV-vezér szerint ez az összeg eltúlzott, hiszen hibákat ő is látott, de nem annyit és nem olyan súlyút, mint Brüsszel. – Sok mindenki között az uniós testületek is hibásak lehetnek, hiszen volt olyan, hogy egy megbízott céggel „alkut kötöttek” Brüsszelben, hogy őket nem, csak a „csóringer BKV-t” ellenőrzik majd.

Aba Botond ugyan részben saját magát is felelősnek tartja a botrány kialakulásáért, de konkrét korrupcióról nem tud, és Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármesterről sem tudja elképzelni, hogy kenőpénzt kapott volna. – Budapest akkori vezetője adott nekem „instrukciót”, volt, hogy személyesen is, illetve Gulyás Lászlón, a DBR Metró Projektigazgatóság akkori vezetőjén keresztül, de ez nem közvetlen utasítás volt. Az instrukció kétféle volt: az egyik, hogy legyen minden szabályos, de határidőn belül végezzünk el mindent, a másik pedig az volt, hogy a 2006-ban közelgő önkormányzati választásig „a közbeszerzés keretén belül”, de induljanak el a metróalagutat kialakító fúrópajzsok – emlékezett vissza Aba Botond. Utóbbiról azt mondta, tudták, hogy ez fizikailag lehetetlen, s végül nem is lehetett végrehajtani. Még egy „instrukcióra” emlékezett, amit az OLAF-jelentésben is kifogásolt működésű Eurometró Kft. egy, azóta már elhunyt vezetője közvetített felé azután, hogy Demszky Gábor 2006 tavaszán a Combino villamosok botránya miatt megvonta tőle a bizalmat: „Ha már ennyire rosszban vagy a főpolgármesterrel, jobban tennéd, ha lemondanál”. Aba nem mondott le, őt 2006 decemberében végül a Fővárosi Közgyűlés váltotta le, s nevezte ki a BKV élére az utóbb a Hagyó-per egyik vádlottjaként szerepelt Antal Attilát.

Ő egyébként tegnap nem jelent meg a fővárosi munkacsoport invitálására, mint ahogyan a közlekedési társaság későbbi vezetői: a BKV-ügyben szintén vádlott Balogh Zsolt, majd Kocsis István sem. Utóbbi azt közölte: a 4-es metró ügyében nem érintett, ő „tette rendbe” a metrókocsik szállítására kötött Alstom-szerződést. Valamennyien azt mondták, írásban hajlandók tájékoztatni a munkacsoportot, hogy mit tudnak a metróügyről. Medgyessy Péter volt MSZP-s miniszterelnök (akinek családi cége akkoriban az Alstom tanácsadója volt, s a nyertes pályázat után 180 millió forintos sikerdíjat kaptak), s Demszky Gábor is azt mondta nemrégiben, hogy semmiben nem érzik magukat felelősnek és semmit nem tudtak a beruházásról. A hétfői tanácskozáson Aba Botond erről megjegyezte: nem akarja minősíteni a volt főpolgármester állítását, mert igenis Demszky Gábor kéthetente kapott tájékoztatást a 4-metró építésének részleteiről. – A véleményemet, ha találkozom, négyszemközt megmondom Demszky úrnak – zárta le az ügyet a maga részéről Aba Botond, akit kedden a parlament gazdasági bizottsága is meghallgatna ugyanebben a témában.

Borbély Lénárd, a munkacsoport – valójában a Fővárosi Közgyűlés nem hivatalos, tehát döntéseket és határozatokat sem hozó testületének – vezetője elmondta: a következő megbeszélésre várhatóan két hét múlva a metróépítésért felelős DBR Metró Projektigazgatóság vezetőit s az alagútfúrást végül levezénylő Klados Gusztávot hallgatnák meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.