Nem hozna megváltást a korrupcióellenes ügyészség

Egy plusz intézmény önmagában nem oldaná meg a problémákat. Romániában is csak látszólag óriási a siker.

Lőrincz Tamás
2017. 03. 22. 20:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szervezet nem tud másként működni, mint az a közeg, amelyben létrehozták – jelentette ki Veress Emőd egyetemi tanár az Eötvös Csoport szerdai beszélgetésén, ahol arra a kérdésre keresték a választ, hogy szükség van-e Magyarországon a romániaihoz hasonló korrupcióellenes ügyészségre. Veress Emőd szerint az elsőre eredményesnek tűnő szervezet Romániában számos problémával küzd.

Veress Emőd elmondta, hogy a politikailag aktív lakosság óriási hányadban támogatja ezt a hadjáratot, a közbizalom az ügyészi elit felé fordult, új bálványt találtak az emberek. Mindez ráadásul kiegészült azzal, hogy aki kritizálja az ügyészség működését, arról azonnal azt terjesztik, hogy a korrupció elleni harc útjába áll. Így járt az Alkotmánybíróság is, amikor kimondta, hogy a hibás feladatvégzésért nem lehet senkit sem a korrupcióellenes ügyészség elé hurcolni, ehhez az kell, hogy törvénysértő is legyen.

Ligeti Miklós, a Transparency International jogi igazgatója is azon az állásponton volt, hogy önmagában egy plusz intézmény létrehozása nem oldja meg a korrupciós gondokat. Kelet-Európában leginkább azért merülnek fel a romániaihoz hasonló megoldási ötletek, mert az emberek – Nyugat-Európával ellentétben – szkeptikusak az ügyészség és a rendőrség munkájával szemben. Viszont Magyarországon például több mint 10 intézmény vizsgálhatja a visszaéléseket, tehát nem lehet azt állítani, hogy ezen a fronton hiányban szenvedne a terület.

Sokkal nagyobb probléma szerinte az, hogy a hazai ügyészségi struktúra nem megfelelő, a legfőbb ügyész ugyanis rendkívül nagy befolyással bír az eljárásokra. Beavatkozhat egyedi ügyekbe, úgy adhat utasítást, hogy annak nem marad nyoma, azaz ha a legfőbb ügyész azt akarja, hogy ne induljon valaki ellen eljárás, akkor nem is indul – mondta Ligeti Miklós. Pótmagánvád ráadásul csak abban az esetben lehetséges, ha a konkrét sértett személy kezdeményezi. Sikkasztás esetében viszont a sértett az önkormányzat vagy az állam, tehát szinte kizárt, hogy továbbvihető legyen az ügy – tette hozzá.

A TI jogi igazgatója szerint a rendszer legnagyobb hibája, hogy nincsenek kontrollok a legfőbb ügyész felett. Nyugat-Európában ezzel szemben már az ügyész tétlensége esetén is bírósághoz lehet fordulni, ahol eldöntik, hogy indul-e eljárás. A legfőbb ügyészt ráadásul bebetonozzák a pozíciójába a mostani szabályok. Polt Péter kilenc évre nyerte el a mandátumát, ahhoz hogy leváltsák, kétharmados többséget kellene kapnia egy másik jelöltnek. Ez azt jelenti, hogy egy blokkoló egyharmadnyi kisebbség akár még hosszú évtizedekig is a székében tarthatja a legfőbb ügyészt – mondta Ligeti Miklós, aki azt is megjegyezte, hogy ilyen rendszerben egy másik ügyész esetében is nehéz lenne növelni a felderítettségi arányt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.