A PISA azt vizsgálta 72 országban, hogy a 15 éves fiatalok mennyire képesek a gyakorlatban használni a természettudományok, a matematika és a szövegértés területén szerzett tudásukat. A tavalyelőtti eredmények lesújtóak voltak hazánk diákjainak teljesítménye szempontjából. Emiatt a kormány jelentést készíttetett a PISA-teszt kapcsán, míg február végén a Magyar Tudományos Akadémia is tanácskozást szervezett a felmérés tanulságainak értelmezésére.
Amíg Magyarország próbál felocsúdni a PISA-sokkból, addig az észteknek minden okuk megvan az örömre, hiszen az elmúlt években sokat fejlődtek diákjaik. Például a magyar tanulókéval összehasonlítva az észtek eredményeit kiderül: bár 2009-ben hazánk még nagyságrendileg megegyező teljesítményt nyújtott Észtországgal a szövegértés területén, addig 2015-re már a balti államban 526-ra javult az átlagpontszám, míg nálunk 470 pontos mélységbe zuhant.
Eltérő alapok
Míg Magyarországon az idei évre teljesen államosították a közoktatást, az észt iskolák fenntartása vegyes: vannak állami iskolák, de a többség az önkormányzatok kezében van. Az ottani iskolaszerkezet is eltérő a hazaihoz képest: az általános iskolák kilencosztályosok, míg a gimnáziumi vagy szakközépiskolai tanulmányok háromévesek. Az egyetemi rendszer viszont már a magyarhoz hasonlóan működik, hároméves alapképzés után kétéves mesterképzést végezhetnek a diákok. (MN)
Ugyanakkor nemcsak a tanulók romló teljesítménye miatt volt lesújtó Magyarország számára a tavalyelőtti PISA-felmérés eredménye, hanem azért is, mert megállapította: a magyar iskolarendszer képtelen kompenzálni a gyerekek otthoni körülményeit. Ám úgy tűnik, az észteknél ez is másképp működik. Az ottani oktatási minisztérium arról írt, iskoláik nem szelektálnak a diákok között eredmények vagy családi hátterük alapján, mindenkinek a lehető legjobb tanulási környezetet biztosítják.
Utóbbit bizonyítja például, hogy átlagosan tíz rossz szociális és gazdasági háttérből származó észt diák közül négy a nagyon jól teljesítők közé tartozott a felmérésen. Sőt, míg a tájékoztatás szerint az észt diákok természettudományos teljesítményét mindössze 8 százalékban befolyásolta az otthoni környezet, ez a magyar adatokat áttekintve hazánk diákjai esetében 21 százalék volt, aminél gyengébben csak Peru és Argentína szerepelt a felmérésen.