– Az elmúlt időszakban sokan felléptek az oktatás ügyében, elég csak a pedagógus szakszervezetek 25 pontos követelésére gondolni vagy a Civil Közoktatási Platform által írt Kockás könyvre. A Karátson Gábor Kör „Közös nevező” elnevezésű javaslatcsomagja miben más, mint az eddigiek?
– Ikotity István alapító tagunknak – aki történetesen országgyűlési képviselő – jutott eszébe, hogy az oktatásügyet az teszi tönkre, hogy négyévenként az éppen kormányzó politikai kurzus megalapozatlan rögtönzésekkel próbál fordítani a rendszeren. Katasztrófa, hogy elhamarkodottan hozunk olyan döntéseket, amiket azután kénytelenek vagyunk hosszan és kínosan korrigálni vagy erőltetni akkor is, ha életszerűtlenek. A Párbeszéd Házában rendezett februári konferencia célja az volt, hogy a különböző meggyőződést valló pedagógiai szakemberek közös nevezőre jussanak az oktatáspolitikában követendő alapelvekre nézve. A húszpontos javaslat, valamint az előadók és szerzők névsora azt mutatja, hogy ez sikerült.
– Említette Ikotity Istvánt, aki az LMP politikusa. Mennyire tekinthetőek függetlennek a javaslataik, hiszen neki is nyilvánvalóan vannak politikai érdekei?
– Az természetes, hogy gondolkodó embereknek van politikai véleményük. Előfordul, hogy ez valamilyen párthoz is köthető. Éppen az a kérdés, hogy ez lehet-e akadálya annak, hogy közös céljainkról együtt gondolkodjunk. Ha a különböző pedagógiai irányzatok és szervezetek képviselői egyet tudnak érteni bizonyos alapelvekben, akkor ezek megkerülhetetlenek lesznek a pártok számára, ugyanis ettől kezdve nehéz lesz igazolni olyan politikát, amely ezekkel szembemegy.
– Viszont tény az is, hogy a javaslat készítőinek névsora nem tekinthető reprezentatívnak a teljes szakmára.
– Kiket hiányol belőle?
– A kormányzati szakértőket.
– A konferencia előadói között ott találjuk az Oktatási Hivatal új elnökét és a Nemzeti Pedagógus Kar elnökét, a javaslat egyes pontjai kifejezetten az ő gondolataikra épülnek, a szövegezésben segítségünkre volt a konferencián elnöklő volt miniszter, Réthelyi Miklós is. A „másik” oldalt markánsan képviselik a Tanítanék Mozgalomban fontos szerepet játszó pedagógusok. Ezért nyugodtan merem állítani, hogy a konferencia kiegyensúlyozott volt. Az már más kérdés, hogy az előadók közül nem mindenki vállalhatta, hogy a javaslat szerzői között is szerepeljen. Ettől függetlenül mi megszívleltük fontos és konstruktív észrevételeiket.