Kedden megírtuk, hogy kormányzati hátszéllel miként vette át egy volt III. kerületi fideszes képviselő és üzletember az elmúlt két évben sikeresen megrendezett Székely Fesztivál szervezőjétől az eseményhez kapcsolódó jogokat, illetve a rendezés megszervezését. Egy új alapítványt hoztak létre, amely a rendezvény logóját, óriásplakátját és egyéb grafikai elemeit – az ötletgazda Székely Szeretetszolgálat elnöke szerint – jogosulatlanul felhasználva hirdeti az eseményt.
A Székely Fesztivál az idén is a Millenárison lesz, ám az állami tulajdonban lévő intézmény egyszerűen törölte a szeretetszolgálat helyfoglalását, átadva azt a Székely Összefogás Alapítványnak, amely a volt óbudai képviselő Debreczeny István vezetésével működik. Mindez a Nemzetgazdasági Minisztérium segítségével történhetett, amelynek vezetője Varga Mihály miniszter, a III. kerület országgyűlési képviselője.
Cikkünk állításaira reagált a Székely Összefogás Alapítvány, ám érveik – legalábbis Lukács Csaba, a Székely Szeretetszolgálat elnöke szerint – nem helytállók. Azt írták ugyanis, hogy „a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának 2016. május 17-én kelt védjegyokirata szerint a Székely Fesztivál kifejezés és logó védjegyjogosultja szervezetünk alapítója, a tavaly decemberben elhunyt Bajcsi István. A fesztivál védjegyjoga jelenleg az ő örököséé, ő pedig engedélyt adott azok használatára”.
Lukács Csaba – aki egyébként lapunk munkatársa – azonban állítja: a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala nyilvános adatbázisából kiderül, hogy az egyébként ellopott színes ábrát és a Székely Fesztivál szókapcsolatot csak az idén februárban, Bajcsi István novemberi halála után több mint két hónappal lajstromozták. Hozzátette: a parajdi férfinak egyetlen és kizárólagos örököse van, a Székelyföldön élő testvére, aki közhiteles okiratban nyilatkozott arról, hogy a védjegyet végérvényesen átruházza (tulajdonképpen visszaadja) a Székely Szeretetszolgálat Alapítványnak.
A Székely Összefogás Alapítvány kifogásolta cikkünk azon állítását is, hogy a Székely Fesztivál arculati elemeit „ellopták” volna, hiszen – szerintük – azok „a Székely Fesztivál és nem a Székely Szeretetszolgálat részére készültek”.
Lukács Csaba viszont közölte, az, hogy a grafika és az arculati elemek egy jogi tartalommal nem rendelkező fogalom számára készültek volna, egyszerűen értelmezhetetlen. Michelangelo sem a kereszténység vagy a katolicizmus számára festette a Sixtus-kápolna világhírű mennyezetfreskóját, hanem a feladatra a Vatikánnal kötött szerződést 1508. május 10-én – fejtette ki. A Székely Fesztivál arculati elemeit készítő grafikus saját munkája felhasználási jogait a szerződésben kizárólag a Székely Szeretetszolgálatnak engedte át.
A kormányzati hátszéllel létrejött új alapítvány közleményének személyeskedő befejezésére válaszul Lukács Csaba közölte: hogy a gyanúja se merülhessen fel annak, nem egy közösség, hanem a saját egyéni érdekei vezérlik, és emiatt lép fel a lopás ellen, a tegnapi napon lemondott az alapítvány kuratóriumi elnökségéről.