Csatlakozik a múlt pénteken meghirdetett BKV-sztrájkhoz az Egységes Közlekedési Szakszervezet is: Nemes Gábor, az EKSZ elnöke azt mondta, ők a két másik érdekvédelmi csoporttal ellentétben nem 13, hanem 15+5 százalékos béremelést követelnek – ez idén 10 milliárd forintba kerülne a BKV-nak, a három évre szóló, összesen 30 százalékos emelés pedig összesen 34 milliárdba.
„Egyelőre állapodjunk meg az idei esztendőben, és akkor jövőre újra le kell ülnünk a tárgyalóasztalhoz, látva azt, hogy miben változott a helyzet, a munkavállalók maradtak, nem maradtak, és akkor annak függvényében a további lépéseket, illetve bérköveteléseket meg fogjuk fogalmazni” – nyilatkozta Nemes Gábor.
Az EKSZ a sztrájk meghirdetésekor ugyanakkor még nem akart részt venni a munkabeszüntetésben, eredeti terveik szerint ők más utakon, felmondólevelekkel és különféle forgalomlassító akciók bejelentésével jelezték volna bérigényüket.
A sztrájk lehetősége azután merült fel, hogy március 31-én sem született egyezség a BKV-nál a három évre kért 30 százalékos béremelésről: ezért két részletben nyolc napon át munkabeszüntetést hirdetett a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) és a Városi Tömegközlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VTDSZSZ).
A Magyar Nemzetnek az utóbbi szervezet elnöke, Gulyás Attila akkor elmondta: bejelentésük szerint április 18-a, keddtől kezdve három, majd április 24-e, hétfőtől 28-a, péntekig ötnapos sztrájkot szerveznek – a dolgozók nyolcvan százalékát lefedő két nagy szakszervezet valamennyi ágazatban, így a buszokon, trolikon, villamosokon és a metrón is munkabeszüntetést tartana, de csakis akkor, ha a következő két és fél hétben nem lesz megállapodás a BKV menedzsmentje és az érdekvédők között.
Az érdekvédők a százszázalékos önkormányzati tulajdonú közlekedési cégnél idén januárig visszamenőleg több mint 10 százalékos béremelést szeretnének kiharcolni, nem többet, mint az állami társaságoknál, a Volánnál, a MÁV-nál. Mint megtudtuk, még további 5 százalékos differenciált emelést is kívánnak a BKV-n belül azokban szakmákban, amelyekben a dolgozók fizetése évtizedek óta a legelmaradottabb. A szakszervezetek egyébként továbbra is bíznak abban, hogy megállapodhatnak, s végül nem lesz sztrájk.